קורס להכשרת מורים חונכים-מומחים

קורס להכשרה חונכים למורים חדשים במערכת החינוך
תכנית דו שנתית: הכשרה לקבלת תעודת חונך/מלווה מומחה-לדרגות 7-9 ולתיכונים
60 שעות (לכל שכבות הגיל)

תשע"ח 2017-18


מבוא

עם כניסתו של המורה החדש למערכת החינוך ובמהלך שלוש השנים הראשונות שלו הוא מלווה על ידי מורה חונך/מלווה. תפקיד החונכות התגבש בשנים האחרונות והחונך והמלווה תומכים בקליטתם של המתמחים והמורים החדשים ושותפים בהערכתם.
התפתחותו המקצועית של עובד הוראה, במסגרת מתווה הפיתוח המקצועי ברפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" מאפשרת לעובדי הוראה מתאימים להתמקצע בחניכה ובליווי, במסגרת מסלולי הקידום. תפיסת תפקיד החונכות הוא חלק ממערך התפקידים במערכת החינוך, המחייב הכשרה מקצועית מתאימה.

מטרות התכנית

  1. פיתוח תפיסת תפקיד של "מורה חונך" /"מורה מלווה" כעמית – מסייע לסטודנט, למתמחה ולמורה החדש בתוך מערכת חינוכית נתונה.
  2. טיפוח כישורי הנחיה והדרכה, לשם זיהוי צרכיו של המתמחה ועובד ההוראה החדש ותמיכה בהיקלטותו ובהסתגלותו המקצועית במערכת החינוך.
  3. הקניית כלים ליצירת דיאלוג דידקטי חינוכי רפלקטיבי לשם תמיכה בהתפתחותו המקצועית האוטונומית של המתמחה ועובד ההוראה החדש בשנים הראשונות של כניסתם למקצוע ההוראה.
  4. פיתוח כלים ובחינת דרכי הערכה לשם הערכת המתמחה ועובד ההוראה החדש, לקראת קבלת רישיון עיסוק בהוראה וקבלת קביעות אחר כך במערכת החינוך.
  5. פיתוח כלים להבניית תרבות קליטה ראויה במערכת החינוך.

קריטריונים וכישורים הנדרשים להשתתפות בקורס

  1. תואר ראשון (B.A+תעודת הוראה / B.ED ממוסד מוכר)
  2. ותק של חמש שנים לפחות בהוראה
  3. המלצה של מנהל בית הספר, או הפיקוח
  4. ראיון קבלה לבחינת התאמתו של עובד ההוראה לתפקיד חונכות
  5. התנסות בחונכות במקביל לשנת הלימודים.

הקורסים להכשרת חונכים יעסקו בנושאים הבאים

  • פיתוח כישורי הנחיה והדרכה, דרכים ליצירת תקשורת בין אישית, שלבי התפתחות בתהליך ההדרכתי, תהליכים דינמיים- גלויים וסמויים, מודלים שונים של הדרכה והנחייה (הקוגניטיבי, האנליטי, הרגשי ועוד), זיהוי סגנון אישי של הדרכה
  • גיבוש תפיסת תפקיד החונכות, פיתוח זהות מקצועית
  • הכרת הקשיים של עובדי הוראה חדשים
  • דרכים לצפייה בשעורים
  • פיתוח שיח רפלקטיבי – מתן משוב, פיתוח יכולת קשב ויצירת דיאלוג עם המתמחה
  • דרכי הערכה- היכרות עם כלי ההערכה: הערכה מעצבת, הערכה מסכמת, תהליך ההערכה מנקודת מבטו של המוערך, קונפליקטים פנימיים בהערכה
  • פיתוח מנהיגות, העצמה של הפרט בתפקידו
  • המערכת הבית ספרית – מבט ארגוני
  • שיתוף פעולה, תחרות, מוטיבציה בעבודת הצוות הבית ספרי
  • יחסי גומלין עם מוסד ההכשרה
  • סוגיות אתיות בתהליכי הדרכה והנחייה

מטלת סיכום

  • בניית תיק חונכות/ליווי בהתאם לכלים שהוקנו בקורס
  • תיעוד השיח המתקיים בפגישות החונכות והליווי
  • ניהול יומן עבודה, ניתוח מצבי הוראה והדרכה אישית
  • תיעוד התפתחותו המקצועית של המתמחה/המורה החדש
  • יישום כלי חונכות וליווי בהתנסות מעשית ותיעודו באופן מקצועי.

תעודה

בוגרי הקורס הדו שנתי, אשר יעמדו במטלות יקבלו בסיומו תעודת חונך/מלווה מומחה

דרישות התכנית

נוכחות חובה בשיעורים (מעל 20% היעדרות ההשתתפות בקורס לא תוכר).
עמידה במטלות התכנית כאמור.
* מעבר לשנה ב' מותנה בהערכת ביניים בתום שנה א'.

דמי הרשמה/שכר לימוד/עלויות נוספות

ההשתלמות מתוקצבת על ידי משרד החינוך, למעט דמי שריון מקום בסך 150 ₪ אשר לא יגבו בפועל, אלא רק כדמי ביטול, למבטלים פחות מחודש לפני פתיחת ההשתלמות.
למעוניינים בכניסה לחניון האוניברסיטה - עלות של 80 ₪ לכל שנה.

הרשמה

הכרה לגמול השתלמות פיתוח מקצועי ב"אופק חדש" וכן מימון קרנות השתלמות- בהתאם להנחיות משרד החינוך.

מידע נוסף על מדיניות משרד החינוך בנושא אופק חדש נמצא באתר משרד החינוך.

 היקף ההשתלמות: הכשרה אוניברסיטאית בת  60 שעות במשך שנה
 מועד פתיחת שנת ההשתלמויות: נובמבר 2017
 ימים ושעות: ימי ד', 19:45-16:30, 14 מפגשים בני 4 שעות אקדמיות בכל מפגש+ סיור למרכז הסימולציה בבר אילן
 מקום ההשתלמות: בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים