בית מדרש למורים מובילים- זהות, התבגרות, תרבות וחינוך במאה ה- 21

תכנית לפתוח מקצועי: הובלת תהליכים בלתי פורמליים-תרבות יהודית ישראלית –

מסביב לנושאי זהות, התבגרות וחינוך במאה ה-21- תש"פ

בשיתוף תכנית רביבים, מכון הרטמן ומשרד החינוך

ריכוז אקדמי: שובי הופמן

רקע :

מורים העובדים כמה שנים במערכת החינוך וממלאים תפקידים רבים ומגוונים מודעים לערך הרב שיש בשיח עמיתים, בשיתוף ובחשיבה יחד עם מורים אחרים על סוגיות חינוכיות כלליות, סוגיות ערכיות וגם סביב החלטות קונקרטיות שיש לקבל בשטח. מורים חווים תחושת שחיקה ובדידות, כאשר העמידה במטלות שגרתיות וביעדים פדגוגיים כמו גם ההתמודדות עם אתגרים חינוכיים, משכיחות מעט את העמדה האידיאולוגית שהביאה אותם להוראה לכתחילה. חידוד עמדה זו והעמקת השיח בין מחנכים יכולה לתרום לא רק להעצמת המורה כפרט ולתמוך בה בעבודתה במערכת, אלא גם לשדרג את העשייה החינוכית עם התלמידים ולהוביל לחשיבה מחודשת ורעננה על סוגיות מורכבות הנוגעות לא רק למערכת החינוך אלא לחברה הישראלית ככלל.

מטרת התכנית :

התכנית תתבצע כסדנא המשלבת גם מרצים אורחים וגם לימוד בסגנון בית מדרשי – דיאלוגי. הקורס יעודד למידת עמיתים ושיח פתוח ומשתף בין המורים. בין השאר, המורים יידרשו להתייחס לאתגרים מעשיים בעבודתם, הנוגעים בשאלות שונות של זהות, שייכות והתבגרות אצל התלמידים, כמו גם להיות פתוחים לדון בתפקיד המשתנה של מורים בעידן שלנו ביחס למתבגרים וביחס לחברה בכלל.

קהל היעד של התכנית:

- מורים למקצועות מדעי הרוח ומדעי היהדות, בעלי ותק של לפחות 3 שנים בחינוך העל יסודי.

.- בעלי תפקידים, המובילים תהליכים חינוכיים בבתי הספר העל יסודיים.

בין התכנים בהם נעסוק:

  • זהות אישית מול זהות קולקטיבית
  • מה נשתנה? התבגרות ומקומו של בית הספר במאה ה-21
  • מיניות בגיל ההתבגרות ומקומה של הרשת החברתית בתהליכי התבגרות כיום
  • למה לי פוליטיקה עכשיו? מורים, תלמידים, פוליטיקה ומה שביניהם
  • בין מורה למנחה: תמורות בתפקיד המורה

העיסוק בנושאים הללו ייעשה גם בזיקה למקורות יהודיים-ישראליים ובשילוב למידה בית מדרשית.

פרטי הקורס:

קורס בן 30 שעות אקדמיות, בימי א', בין השעות 16:30-19:30, אחת לשלושה שבועות באוניברסיטה העברית הר הצופים ירושלים ובמכון הרטמן לסירוגין. כמוכן, המשתתפים ישתתפו ביום עיון בחופשת חנוכה באוניברסיטה העברית וביום עיון בחופשת פסח, שיתקיים במכון הרטמן .

פתיחה מתוכננת: נובמבר 2019

דרישות התכנית:

  • תואר ראשון ותעודה רלבנטית לתחום
  • עמידה במטלות הקורס ( הצגת נושא במסגרת למידת עמיתים והגשת עבודה)
  • נוכחות חובה (מעל 20% היעדרות הקורס לא יוכר)
  •  אפשרות לשתף בדילמה או במקרים מהשטח

עלויות

ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום. המשתתפים יזכו במלגה בסך של 1,200 ש"ח

הכרות וגמולים:

 הכרה לגמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה, פיתוח מקצועי ב"אופק חדש" וכן, מימון קרנות ההשתלמות-בהתאם להנחיות משרד החינוך ובכפוף לאישורם.

פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים

על המרצה /מנחה :

שובי הופמן היא מנחה פדגוגית ורכזת בוגרים בתכנית "רביבים", ובעצמה בוגרת התכנית. לימדה למעלה מעשור בביה"ס תל"י בית חינוך בירושלים כמחנכת, מורה לתנ"ך ומחשבת ישראל, ורכזת מקצוע. כמו כן, עבדה בתכנית "בארי" של מכון הרטמן בהנחיית מורים בירושלים ובמודיעין, והיתה שותפה להנחיית קבוצת מורים מובילים שם. שימשה גם כמנחה פדגוגית במקרא במכללת דוד ילין. במסגרת שליחות בהוראה של ההסתדרות הציונית העולמית לימדה עברית ותנ"ך בתיכון SAR בניו יורק במשך שנתיים. בנוסף, לימדה במכון "דרישה" בתכניות לנוער ולמבוגרים. ניהלה את מחלקת בתי המדרש והקהילות הלומדות באלול.

פרטים נוספים והרשמה :

לפרטים נוספים ולהרשמה, אנא פנו טלפונית לשובי הופמן, רכזת התכנית בטל' 058-4069607, או במייל : bogrim.revivim@gmail.com .כן, ניתן לפנות למזכירות המחלקה להשתלמויות ולפתוח מקצועי של בית הספר לחינוך, בטל' 02-5882036/02-5880128 או למייל : talh@savion.huji.ac.il .