תשובות לשאלות נפוצות

מהי תוכנית הלימודים במגמה?

הלימודים מתפרסים על פני שניים-שלושה ימי לימודים. 

ליתר פירוט, בשנה א' קורסי החובה מתפרסים על פני יומיים ובנוסף יש קורסי בחירה שחלקם ניתנים כמובן בימים אחרים של השבוע. 
בשנה ב' הלימודים מתפרסים על פני שלושה ימים (כולל הפרקטיקום האבחוני והטיפולי). 
הפרקטיקום האבחוני והטיפולי נעשים בשנה ב'. הם מתבצעים בקליניקה לאבחון לקויות למידה באוניברסיטה העברית (קמפוס הר הצופים). 
בשל אופיה ההכשרתי של המגמה, כל הסטודנטים מחוייבים לתכנית לימודים מלאה, ללא אפשרות לפרוס את הלימודים.

מה התואר מקנה?

התואר מקנה תעודת MA בחינוך במגמת לקויות למידה שמשמעותה שבוגרי התכנית הם מומחים בלקויות למידה. רבים מבוגרי המגמה מועסקים כמתלי"ם (מורה-מאבחנת ומטפלת בלקויות למידה) בבתי ספר (שימו לב, כדי לשמש כמת"לית נדרשת תעודת הוראה בנוסף לתואר השני), וכמאבחנים ומטפלים בלקויות למידה בילדים ומבוגרים במכוני אבחון שונים (במוסדות להשכלה גבוהה, במסגרות פרטיות ועוד).

במה הלימודים מתמקדים?

 להלן מספר מאפיינים מרכזיים של התוכנית שלנו:

  • חשיבות מרכזית להבנת הבסיס הנוירוקוגניטיבי של מיומנויות אקדמיות בכלל ושל לקויות למידה בפרט (התמקדות בשפה עם דגש על קריאה, מתמטיקה וקשב). 
  • הכשרה בתחום המדידה וההערכה וחשיבותם בהקשר של אבחון וטיפול לקויות למידה. 
  • גישור בין ההיבטים התיאורטיים לבין ההיבטים הפרקטיים של לקויות למידה (כלומר הקפדה על שימוש בכלי אבחון ושיטות טיפול מבוססי מחקר בקליניקה). 
  • התייחסות לזיכרון עבודה, קשב וליקויי קשב כנדבכים חשובים בלקויות למידה.

ממי אפשר לבקש המלצה?

יש צורך בשתי המלצות, לפחות אחת מהן אקדמית (כלומר ממרצה שלמדתם אצלו או אצלה. הרצוי ביותר – מנחה לעבודה סמינריונית). אם ההמלצה השנייה היא ממקום עבודה, עליה להיות מהאחראי הישיר. אם היא ממסגרת התנדבותית, עליה להיות מאיש מקצוע האחראי על ההתנדבות. 

טופס ההמלצה נמצא במערכת ההרשמה לבית הספר לחינוך.

האם ניתן להגיש מועמדות במהלך השנה השלישית לתואר הראשון?

כן, ניתן להגיש מועמדות במהלך השנה השלישית לתואר הראשון. עם זאת, שימו לב שגם במקרה זה עליכם לעמוד בתנאי הקבלה הבסיסיים להגשת מועמדות (ממוצע מעל 85) כולל שתי המלצות וקורות חיים. כלומר - לא תתאפשר קבלה על תנאי. סטודנטים שיתקבלו במהלך שנתם האחרונה לתואר הראשון מתחייבים לסיים את חובות התואר הראשון עד לתחילת התואר השני.

האם התואר מקנה תעודת הוראה?

התואר לא מקנה תעודת הוראה. ניתן לשלב לימודי תעודת הוראה בחינוך מיוחד. פרטים נוספים

האם יש צורך בלימודי השלמה?

תלמידים שאינם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה במחקר חינוכי. כמו כן, יתכן ותידרשנה השלמות של קורס בסטטיסטיקה, קוגניציה ו/או קורס בפסיכולוגיה התפתחותית. הדרישה להשלמות תיקבע על סמך גיליון הציונים של התואר הראשון לאחר הקבלה ללימודים במגמה. יש לציין שגם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה בפסיכולוגיה התפתחותית, אם לא למדו קורס זה במסגרת לימודי התואר הראשון. קורסי ההשלמה מפורטים בשנתון בתוכנית הלימודים של המגמה ללקויות למידה. את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים במגמה. פירוט קורסי ההשלמה

כיצד לכתוב את קורות החיים הנדרשים להרשמה?

יש לשלוח קורות חיים בנוסח סטנדרטי פורמלי. סעיפים נדרשים הם: השכלה (כולל פרסים ומלגות, אם יש), ניסיון מקצועי (כולל ניסיון בהוראה, אם יש), ניסיון אקדמי (עבודה מחקרית) וכישורים נוספים (שפות, תוכנות מחשב וכולי). ניתן לציין גם את נושאי העבודות הסמינריות, תחומי עניין אקדמיים ופעילויות קהילתיות. 

בתוך כל סעיף יש לציין את הניסיון הרלוונטי בסדר כרונולוגי יורד (מהעכשווי ועד למוקדם). אין לחזור על אותו המידע בסעיפים שונים. יש לכתוב בסגנון מקצועי ותמציתי.

כיצד מתבצע תהליך המיון?

לאחר בדיקה של נתוני המועמדים יקבלו המתאימים זימון לראיון אישי. הראיון יעסוק בהתאמתו של המועמד/ת לתוכנית הלימודים במישור האקדמי ובמישור הקליני.