רציונל |
הורים ומשפחה הם המשפיעים ביותר על הצלחתו של הילד במערכת החינוכית. |
מטרות |
|
תכנים |
פיתוח וחיזוק כישורים לימודיים: שפה, חשיבה מתמטית ולוגית, מוטוריקה גסה ועדינה, תוך מתן דגש על היבטים רגשיים וחברתיים. תכני התכנית תואמי גיל ומותאמים לקצב האישי של כל ילד/ה ולצרכיו/ה האישיים. |
קהל היעד |
הורים וילדיהם בגילאי שלוש עד שש. |
תיאור התכנית בפעולה |
|
משך הפעלה |
שנתיים- שלוש, במסגרת מתווה של שנה לימודית. |
דרכי הנחייה |
|
צוות ההפעלה |
|
חומרים נלווים |
ערכה אישית למשפחה המכילה ספרונים, חוברות עבודה ומשחקים. |
הדרכה מקצועית |
מנחה מחוזית-מטעם האוניברסיטה, בעלת תואר מתקדם בגיל הרך, המלווה את הרכזת לאורך התכנית כולה. ההדרכה כוללת: מפגשי הדרכה פרטניים לרכזת, מפגשי הדרכה קבוצתיים לרכזות האזור, ביקורי שטח, השתתפות בוועדות היגוי ועוד. |
גורמים מממנים |
התכנית מפוקחת על ידי אגף א' לילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך וניתן להפעילה במסגרת: התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון-360, תקציבי רווחה חינוכית, שיקום שכונות ועוד. |
תכנית האתג"ר בעולם
מודל תכנית האתג"ר נרכש על ידי מספר רב של מדינות בחו"ל- תחת השם HIPPY International (Home Instruction for Parents of Preschool Youngsters). וכיום מיושם בארצות הברית (כ30,000 משפחות בשנה), אוסטרליה, אוסטריה, ארגנטינה, גרמניה, דנמרק, ניו זילנד, פינלנד, צ'ילה, קנדה ועוד.
חומרי התכנית קיימים בשפות: עברית, ערבית, אנגלית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, טורקית, הולנדית, פאפיימנטו, אמהרית, סינית, רוסית ומאורית.
- התכנית צוטטה בדו"ח של אונסק"ו המוקדש לחינוך – Strong Foundations: Early Childhood Care and Education, EFA Global Monitoring Report (2007), Paris: UNESCO (p. 145):
"In many countries where parents have limited access to formal ECCE programs, governments and NGOs develop parenting programs to improve the quality of care and education that young children receive (Evans, 2006). For example, the international HIPPY program provides parents with support and information to help them accomplish their role as first educator effectively" (Westheimer, 2003).
- התכנית זכתה בפרס- Foundation and Asuoka, 2014 Lego.
- בארה"ב, נבחרה התכנית כאחת מ-7 התכניות הביתיות המצליחות ביותר לגיל הרך- מתוך מאות תכניות.
- ביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר ואשתו, מזכירת המדינה של ארה"ב לשעבר, הילארי קלינטון, היו מיוזמי יישומה של התכנית ברחבי ארה"ב: " ...התוודעתי לתכנית המקנה לילדים מיומנויות ומסייעת להם זמן רב לפני כניסתם לבית הספר, כשמוחם, רגשותיהם ותפיסותיהם נמצאים עדיין בשלבי התפתחות. בשנים האלה ההורים הם המורים החשובים ביותר של ילדיהם. כמעט כל ההורים שואפים למלא כהלכה תפקיד זה, אך מסיבות שונות הם לא שולטים די במיומנויות הנדרשות לשם כך... ... HIPPY מעצימה את ההורים כסוכני החינוך הראשונים של ילדיהם על ידי הקניית כלים, פיתוח מיומנויות וכישורים וחיזוק ביטחונם לעבוד עם ילדיהם בבית המשפחה... ...תקוותי היא שתכנית HIPPY תיושם בכל קהילה שיש בה שיעור משמעותי של אימהות חד-הוריות או הורים עניים וחסרי השכלה. כל מי שנכח אי פעם בטקס סיום של תכנית HIPPY וחזה בגאווה ובביטחון העצמי שהקרינו ההורים והילדים, היה מצטרף לתקווה זו" (ביל קלינטון).