חוקרי המרכז
טל גלעד
פרופ'טלגלעדמנהל המרכז לחקר הכשרת ולמידת מורים;תחומי מחקר: פילוסופיה חינוכית, היסטוריה של רעיונות חינוכיים, חינוך מוסרי, מדיניות חינוך, תיאוריה חינוכיתResearch fields: Philosophy of education, history of educational ideas, moral education, educational policy, educational theoryTal Gilead is an associate professor at the Seymour Fox School of Education, Hebrew University of Jerusalem. He also serves as the head of the research center on teacher’s training and professional development. Prof. Gilead specializes in educational philosophy and theory. His primary areas of research and teaching are the history of educational ideas, educational policy and moral education. Gilead's current studies examine the influence of economic concepts on education from a philosophical perspective and the application of complexity theory to educational settings.
טל גלעד הוא פרופ' חבר בבית הספר לחינוך על שם סימור פוקס באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא משמש כראש המרכז לחקר למידת והכשרת מורים. תחום ההתמחות של פרופ' גלעד הוא מחשבה ופילוסופיה חינוכית. ההוראה והמחקר שלו עוסקים בהיסטוריה של רעיונות חינוכיים, במדיניות חינוך ובחינוך מוסרי. מחקריו הנוכחיים של גלעד בוחנים את ההשפעה של רעיונות ומתודות כלכליות על החינוך מזווית פילוסופית וביישומים שונים של תיאוריית המורכבות בתחום החינוך.
ענת זוהר
פרופ'ענתזוהרתחומי מחקר: חשיבה מסדר גבוה, מטה קוגניציה, הטמעה מערכתית רחבה של חדשנות פדגוגית, רפורמות פדגוגיות, ידע מורים ופיתוח מקצועי, הוראת המדעים, מגדר ולמידהResearch fields: Higher order thinking (HOT); metacognition; scaling up instructional innovation; instructional reforms; teachers’ knowledge and professional development; science education; gender and learningבית הספר לחינוך, חדר 551יום ד', 18:00-20:00 (לפי תיאום)Anat Zohar is a full professor in the Seymour Fox School of Education in the Hebrew University. She holds the Besen chair for Integrative Studies in Education and is also a faculty member in the Mandel Leadership Institute. Her main interests are: science education, learning and instruction, the development of students' higher order thinking (HOT), metacognition, teachers' and pre-service teachers’ knowledge and professional development, scaling up educational innovation across whole school systems, instructional reforms, and gender issues in science learning. Between 2006-2009 she served as Director of Pedagogy in the Ministry of Education. In this role she led a system-wide, educational change process, focusing on implementing higher order thinking and deep understanding across the curriculum (“Pedagogcial Horizon”). In 2009-2010 she was a member in the Institute for Advanced Studies, Princeton, NJ. Between 2017-2020 she chaired the Committee for Adapting Curricula and Study Materials for the 21st sponsored by the IAER, The Israeli Academy of Sciences. https://en-anatzohar.huji.ac.il/
ענת זוהר היא פרופסורית מן המניין בבית הספר לחינוך על שם שלמה (סימור) פוקס, באוניברסיטה העברית ומופקדת הקתדרה ע"ש ביסין ללימודים אינטגרטיביים בחינוך. כמו כן היא חברת סגל במכון מנדל למנהיגות חינוכית. תחומי ההתמחות האקדמיים שלה הם: הוראת המדעים, למידה והוראה, פיתוח חשיבה של תלמידים (כולל חקר וארגומנטציה), מטה-קוגניציה, ידע ופיתוח מקצועי של מורים ופרחי הוראה בהקשר של הוראת חשיבה, הטמעה מערכתית רחבה של חדשנות פדגוגית, רפורמות פדגוגיות, מגדר והוראת המדעים, מגדר וחינוך מחוננים. בין השנים 2006-2009 שמשה כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. בתפקיד זה הובילה תהליך של שינוי חינוכי במערכת החינוך הישראלית שעיקרו הטמעה של חינוך לחשיבה והבנה במקצועות הלימוד השונים ("אופק פדגוגי"). בין השנים 2009-2010 הייתה עמיתת מחקר במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון. בין השנים 2017-2020 עמדה בראש הוועדה בנושא התאמת תכניות הלימודים וחומרי הלמידה למאה ה- 21 מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך. https://anatzohar.huji.ac.il/
אורי איל
פרופ'אוריאילOri Eyal, is Chair of the Graduate Division of Policy, Administration, and Leadership in Education at the Hebrew University of Jerusalem. He is a research fellow at the Asia Pacific Centre for Leadership and Change. Eyal’s research focuses on the emergence of unsolicited innovation in education. His growing interest in the emergence of unsolicited innovation has led him to study school entrepreneurship, educational champions, cross-sector alliances in the field of education, educational leadership, distributed leadership, and ethical judgments of school principals. Recently he has been awarded the Spencer fellowship for conducting a study on sense making of accountability in early childhood education.
פרופ' אורי איל הוא ראש התוכנית למנהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים ועמית מחקר במרכז האסייתי-פסיפי לחקר מנהיגות ושינוי. מחקרו של פורפ' איל מתמקד בחדשנות מלמטה בחינוך. תחומי המחקר העיקריים שלו הם: יזמות בית ספרית, צ'מפיונים חינוכיים, בריתות בין מגזריות בחינוך, מנהיגות בחינוך, מנהיגות מחולקת ואתיקה בניהול בתי ספר. לאחרונה זכה דר' איל במענק מקרן ספנסר למחקר הבודק את האופן שבו הלחצים לאחריותיות, שנקשרים ברפורמת אופק חדש, משפיעים על הפרקטיקות בגני ילדים.
קריסטה אסטרחן
פרופ'קריסטהאסטרחןיו"ר ועדת מלגות, מחקר ודוקטורנטים ביה"ס לחינוך;תחומי מחקר: מדעי הלמידה, למידה באמצעות אינטראקציה ושיח, למידת מורים, שינוי מושגיResearch fields: Learning sciences, learning through interaction and dialogue, teacher learning, conceptual changeבית הספר לחינוך, חדר 571עדי בן-דוד
ד"רעדיבן-דודתעודת הוראה;רכזת אקדמית הוראת מתמטיקה, מדעי הטבע ומדעי המחשב;תחומי מחקר: למידה והוראה, הוראת המדעים, חינוך החשיבה, חדשנות פדגוגית, הכשרת מורים ופיתוח מקצועי של מורים;Research fields: Learning and Instruction, Science Education, Thinking Education, Pedagogical Innovation, Teacher Education and Professional Development of TeachersMain academic interests: Science education, the development of higher order thinking (HOT), metacognition, meta-strategic knowledge (MSK) in scientific inquiry learning, teachers' pedagogical knowledge about metacognition, progressive pedagogies and the development of 21st century skills, integration of information and communication technology (ICT) in teaching and learning.
Positions at the Hebrew University:
Between 2010-2016: academic coordinator and lecturer at the department of teaching studies and professional development, School of Education.
From 2011 to the present: lecturer at the department of teacher training, School of Education.תחומי מחקר עיקריים: הוראת המדעים, פיתוח חשיבה מסדר גבוה, מטה-קוגניציה, ידע מטה-אסטרטגי בתהליך החקר המדעי, ידע פדגוגי של מורים בנוגע למטה קוגניציה, פדגוגיות פרוגרסיביות ופיתוח מיומנויות המאה ה-21, שילוב טכנולוגיות מידע ותקשורת ICT)) בהוראה ובלמידה.
תפקידים באוניברסיטה העברית:
בין השנים 2010-2016: רכזת אקדמית ומרצה במחלקה להשתלמויות ולפיתוח מקצועי של עובדי הוראה, בבית הספר לחינוך.
החל משנת 2011 ועד עתה: מרצה בלימודי תעודת הוראה, בבית הספר לחינוך.יפעת בן-דוד קוליקנט
פרופ'יפעתבן-דוד קוליקנטהתוכנית ללמידה והוראהYifat Ben-David Kolikant, Associate Professor in the School of Education at the Hebrew University of Jerusalem. She did her post-doctoral work at Northwestern University from 2004-2005. In 2009, she was a visiting professor at Stanford University. Prof. Ben-David Kolikant’s research focuses on examining the tripartite relationship of students, school learning and technology in the knowledge era. Mainly, her research revolves around two inter-related questions: (1) How does students’ knowledge outside of school impact on their schooling? And, (2) what pedagogies are suited to the age of knowledge and globalization and the needs of students and what role does technology play? Her recent research projects involved the development of a dialogical theoretical framework for learning. they include, amongst others: (a) the "Doing History Together", in which Israeli Jewish and Israeli Arabs/Palestinian students collaboratively investigated event from the Israeli/Palestinian conflict in a Wiki environment and (b) "Students and School: two learning cultures?" Prof. Ben-David Kolikant holds a Ph.D. degree in science teaching from the Weizmann Institute of Science, received in 2002.
פרופ' יפעת בן-דוד קוליקנט היא פרופסור חבר בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. את התמחותה הבתר-דוקטורלית עשתה בשנים 2005-2004 באוניברסיטת נורת'ווסטרן. בשנת 2009 היתה מרצה אורחת באוניברסיטת סטנפורד. מחקרה של פרופ' בן-דוד קוליקנט מתמקד בבחינת משולש היחסים תלמידים, למידה בית-ספרית, וטכנולוגיה בעידן הידע. מחקרה נע בעיקר סביב שתי שאלות הקשורות זו בזו: (א) כיצד משפיע הידע החוץ-בית-ספרי של תלמידים על למידתם בבית הספר ? (ב) מהן הפדגוגיות ההולמות את עידן הידע וצורכי התלמיד ומה תפקיד הטכנולוגיה בהן? פרוייקטי מחקר אחרונים עסקו בפיתוח מסגרת תיאורטית דיאלוגית ללמידה. הם כוללים בין השאר את (א) "עושים היסטוריה יחד", בו תלמידים ישראלים יהודים וערביים/פלשתיניים חקרו יחד בסביבת ויקי אירועים מהסכסוך הישראלי פלשתיני ; ו-(ב) "תלמידים ובית ספר- מפגש בין-תרבויות למידה?"
בעלת תואר שלישי בהוראת המדעים ממכון ויצמן למדע, 2002.אביב כהן
ד"ראביבכהןיועץ אקדמי לתואר ראשון בחינוךתחומי מחקר: חינוך פוליטי, חינוך לאזרחות דמוקרטית, חינוך רב תרבותי, הכשרת מורים, שיטות מחקר איכותניותResearch fields: Political education, democratic civic education, multicultural education, teacher education, qualitative research methodsAviv Cohen (Ph.D.) is a senior lecturer at the school of Education at the Hebrew University of Jerusalem, Israel. His major areas of teaching and research are: democratic civic education, teacher education, the teaching of the social studies and the use of qualitative methods in the research of education. Dr. Cohen’s dissertation dealt with the manifestations of conceptions of civics and civic education in Israeli classrooms. He is currently conducting a study, funded by the Mofet institute, on the challenges facing teacher educators preparing Israel’s future civics teachers.
ד"ר אביב כהן הוא מרצה בכיר בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי ההוראה והמחקר העיקריים שלו הם: חינוך אזרחי דמוקרטי, הכשרת מורים, הוראת מקצועות מדעי החברה (social studies) ושיטות מחקר איכותניות בחקר החינוך. עבודת הדוקטורט של ד"ר כהן עסקה בתפיסות של אזרחות וחינוך אזרחי כפי שהשתקפו בשיעורי אזרחות. בימים אלו עורך ד"ר כהן מחקר, במימון מכון מופ"ת, בנושא האתגרים הניצבים בפני העוסקים בהכשרת מורים לאזרחות בישראל כיום.
אדר כהן
ד"ראדרכהןמנהל אקדמי המחלקה ללימודי הוראהאסמהאן מסרי-חרזאללה
אבי מרזל
ד"ראבימרזלראש התכנית ללמידה והוראה;תחומי מחקר: הוראת מדעים, חינוך פיזיקלי, הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים, קהילות מוריםResearch fields: STEM education, physics education, teacher education and professional growth, teachers' professional learning communitiesAvi Merzel (Ph.D.) is a lecturer at the school of Education at the Hebrew University of Jerusalem, Israel. His major areas of teaching and research are: Physics teaching, training and developing physics and mathematics teachers and diversity of teaching methods in the class. He is currently conducting a study on the scaffolding that pre-service physics teachers need and teachers’ professional development based on self-video evidence from the class.
ד"ר אבי מרזל הוא מרצה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי ההוראה והמחקר העיקריים שלו הם: הוראת הפיסיקה, הכשרה ופיתוח של מורים לפיסיקה ומתמטיקה וגיוון דרכי הוראה בכתה. עבודת הדוקטורט של ד"ר מרזל עסקה במחויבות של מי ששיקרו לשקר אותו הם סיפרו. בימים אלו עורך ד"ר מרזל מחקר בתמיכה שצריכים פרחי-הוראה לפיזיקה ובפיתוח מקצועי של מורים מבוסס עדויות מצולמות מהכיתה.
אדם ניר
פרופ'אדםנירתחומי מחקר: ביזור אוטונומיה וניהול עצמי של בתי ספר, תכנון בחינוך, מנהיגות בחינוך, ניהול משאבי אנוש בחינוך, מדיניות בחינוך, שינוי ארגוני ורפורמות מערכתיות;Research fields: Decentralization, autonomy, and school-based management of schools, Educational planning, Educational leadership, Human resource management in education; Educational policy, Organizational change and national reformsAdam Nir is Professor of Educational Administration Policy and Leadership and the Abraham Shiffman Chair in Secondary Education at the The Seymour Fox School of Education, the Hebrew University of Jerusalem Israel. He is the former Chair of the Department of Education at the Hebrew University and the past President of the International Society for Educational Planning (ISEP). Dr. Nir's scholarship focuses on school autonomy decentralization and School-Based Management, educational planning, leadership and human resource management in public education. He is the editor of Centralization and school empowerment: From rhetoric to practice. Nova Science Publishers, New York (2009); The educational superintendent: Between trust and regulation: An international perspective. Nova Science Publishers, New York (2014) and the author of Educational accountability: Between consolidation and dissolution. Jerusalem/Tel-Aviv: Van Leer and Ha'kibutz Ha'meuchad (2014).
אדם ניר הוא פרופסור במנהל מדיניות ותכנון בחינוך. הוא עומד בראש הקתדרה ע"ש אברהם שיפמן לחינוך על יסודי באוניברסיטה העברית. הוא ראש החוג היוצא בבית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס וכן הנשיא היוצא של האגודה הבינלאומית לתכנון החינוך (The International Society for Educational Planning – ISEP). עיסוקו המחקרי מתמקד בעיקר בביזור אוטונומיה וניהול עצמי של בתי ספר, במנהיגות וניהול משאבי אנוש בחינוך ובמדיניות חינוך. בין פרסומיו האחרונים: ספר ערוך המסכם מחקר משוואה על תהליכי ביזור במערכות חינוך מרכוזיות שכותרתו Centralization and school empowerment: From rhetoric to practice (2009); ספר ערוך המסכם מחקר בינלאומי על מפקחים בחינוך שכותרתו: The educational superintendent: Between trust and regulation: An international perspective (2014) והספר "נשיאה באחריות בחינוך: בין גיבוש להתמוססות" שפורסם בהוצאת מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד (2014).
אליק פלטניק
ד"ראליקפלטניקתחומי מחקר: חינוך מתמטי, למידה מעוגנת גוף, למידה מבוססת פרויקטים, הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים למתמטיקהResearch fields: Mathematics education, embodied learning, project-based learning, mathematics teacher education and professional developmentAlik Palatnik is a lecturer in the Seymour Fox School of Education at the Hebrew University of Jerusalem. His main areas of research and teaching include different aspects of mathematics education, including: (a) inquiry based instruction, project-based learning, problem solving and proving; (b) embodied learning; and (c) learning and teaching mathematics with technology. Dr. Alik Palatnik is currently conducting a study on implementation of project-based and problem-based learning by teachers in various educational settings and a research project on affordances of novel medium of 3D sketching for learning spatial geometry.
ד"ר אליק פלטניק הוא מרצה בבית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי ההוראה והמחקר העיקריים שלו הנם היבטים שונים של חינוך מתמטי: א) הוראה מבוססת חקר, למידה מבוססת פרויקטים, פתרון בעיות והוכחות; (ב) למידה מעוגנת גוף; ו (ג) למידה והוראת מתמטיקה עם הטכנולוגיה. ד"ר אליק פלטניק עורך בימים אלה מחקר על יישום של למידה מבוססת פרויקטים ולמידה מבוססת על בעיות על ידי מורים במסגרות חינוכיות שונות ופרויקט מחקרי על האפשרויות הפוטנציאליות של המדיום החדש של ציור תלת ממדי בהוראת גיאומטריה מרחבית.
עודד צפורי
ד"רעודדצפוריתחומי מחקר: פילוסופיה של החינוך, היסטוריה אינטלקטואלית, פילוסופיה פוליטית, פדגוגיה ביקורתיתResearch fields: philosophy of education, political philosophy, intellectual history, and critical pedagogyOded Zipory is a lecturer at the Seymour Fox School of Education, Hebrew University of Jerusalem. He specializes in educational philosophy and theory. His major areas of research and teaching are philosophy of education, political philosophy, intellectual history, and critical pedagogy. Zipory's current research projects examine (1) the scientific discourse concerning intellectual hierarchies and (2) the relationship between hope, despair, and education.
עודד צפורי הוא מרצה בבית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס באוניברסיטה העברית בירושלים. ההוראה והמחקר שלו עוסקים בפילוסופיה של החינוך, היסטוריה אינטלקטואלית, פילוסופיה פוליטית, היסטוריה אינטלקטואלית, פדגוגיה ביקורתית. מחקרם הנוכחיים של ד"ר צפורי בוחנים את השיח המדעי אודות אי-שוויון אינטלקטואלי והקשר בין תקווה, ייאוש וחינוך.
ג'ודה קולר
ד"רג'ודהקולרתחומי מחקר: אוטיזם, גיל הרך, מסלולים התפתחותיים, התערבויות מתווכות ע"י הוריםResearch fields: Autism, early childhood, developmental trajectories, parent-mediated interventionsDr. Judah Koller is assistant professor of clinical child psychology and special education in the Seymour Fox School of Education at Hebrew University. Judah joined the faculty in 2013 on the "clinical expert" track after completing his postdoctoral fellowship at the Yale Child Study Center. Prior to that, he finished his doctorate in clinical child/school psychology with a specialization in infancy and early childhood at Ferkauf Graduate School for Psychology, Yeshiva University. From 2014-2020 Judah conceptualized, co-founded, and was associate director of the Autism Center at Hebrew University. Shifting his focus to research, he began a tenure-track position and established his lab in July 2020.
Judah is the Director of the Jerusalem Region of the Azrieli National Centre for Autism and Neurodevelopment Research, and has served on Israel Ministry of Health committees to establish policy on the diagnosis of young children with autism as well as the diagnosis of adults. He is also on the advisory committees for Hebrew University's Center for Disability Studies and Autism Center.
Judah's research focuses on autism and developmental disabilities in early childhood, specifically focused on parents and systems as mediators of symptomatology and, consequently, intervention. In addition to autism, Judah teaches courses on the foundations of therapeutic communication with children.
Lab website: www.autismchildfamily.com
ד"ר ג'ודה קולר הוא מרצה לפסיכולוגיה קלינית של הילד וחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס באוניברסיטה העברית בירושלים. ג'ודה הצטרף לסגל הבית ספר ב-2013 במסלול הנלווה (מומחה קליני) לאחר שסיים את הפוסט-דוקטורט שלו במרכז לחקר הילד באוניברסיטת ייל. לפני כן סיים את הדוקטורט שלו בפסיכולוגיה קלינית של הילד/חינוכית עם התמחות בגיל הרך באוניברסיטת ישיבה בניו יורק. בין השנים 2014-2020 ג'ודה עבד להמשיג, לייסד והיה סגן מנהל של המרכז לאוטיזם באוניברסיטה העברית. לאחר שהעביר את המיקוד שלו למחקר, הוא עבר למסלול הרגיל (מחקרי) והקים את המעבדה שלו ביולי 2020.
ג'ודה הוא מנהל מרחב ירושלים של המרכז הארצי לחקר אוטיזם ונוירו-התפתחות ע"ש עזריאלי, וכיהן בוועדות של משרד הבריאות לקביעת מדיניות בנושא אבחון ילדים צעירים עם אוטיזם וכן אבחון בוגרים. ג'ודה גם נמצא בוועדות המייעצות של המרכז ללימודי מוגבלות והמרכז לאוטיזם של האוניברסיטה העברית.
המחקר של ג'ודה מתמקד באוטיזם ולקויות התפתחותיות בגיל הרך, כשהמחקר מתמקד במיוחד במשפחות ומערכות כמתווכים של סימפטומטולוגיה וכתוצאה מכך, התערבות. בנוסף לאוטיזם, ג'ודה מעביר קורסים על יסודות התקשורת הטיפולית עם ילדים.
אתר המעבדה: www.autismchildfamily.com
ורד רזניק