לימודי תעודה, העשרה ופיתוח אישי ומקצועי

המחלקה להשתלמויות ולפיתוח מקצועי של בית הספר לחינוך מציעה מגוון תכניות ייחודיות לאנשי חינוך, על תפקידיהם השונים וכן, לקהלי יעד נוספים, המבקשים לרכוש ידע אקדמי- מקצועי וכלים, במגוון תחומים לצורך קידום מקצועי, הסבה מקצועית והעשרה אישית.

תכניות אלו מתאימות במיוחד לעובדי הוראה בשנת שבתון ולכל מי שרוצה ללמוד ולהתפתח, בסביבה אקדמית ורצינית, אך בו זמנית מסבירת פנים!

בין התכניות המוצעות לשנת תשפ"ה

לימודי ניתוח התנהגות יישומי - ABA

התכנית ללימודי ניתוח התנהגות ישומי - (ABA (Applied Behavior Analysis

תשפ"ה - תשפ"ו (2024-2026) - הרשמה למחזור י'

 

בוגרי התכנית ממליצים:

"זכיתי לפגוש צוות מרצים מקצועי שהטמיע בנו בצורה מובנית את היכולת לבחון סיטואציות התנהגותיות, לבנות תוכניות התערבות המובילות להשפעה ושינוי ולהנחות בצורה מדוייקת את הסביבה בה אנו פועלים. אך מעבר לכל היכרתי צוות שהצליח לצור חוויית לימודים מיוחדת שהתנהלה באווירה משפחתית ותומכת. לאחר סיום לימודי, כשאני מנתחת התנהגות פעילה, הקשר עם המרצים הפך לקשר עם קולגות עימם אני זוכה להתייעץ במהלך הדרך. אין ספק שהייחודיות של תוכנית ABA באוניברסיטה העברית מסתכמת במקצועיות ובמשפחתיות!".

אביה שיאון, בוגרת התכנית. מנתחת התנהגות במתי"א ומדריכה ארצית באגף השכלה והשתלבות במשרד החינוך.

 "במהלך הלימודים ניתנה לנו ההזדמנות לחלוק התנסויות וללמוד טכניקות חדשות לטיפול. הצוות המנוסה והתומך הפך את יישום הידע שרכשנו במקומות העבודה לקל והעלה את המודעות לחשיבות ה-ABA בחברה. שנות הלימודים הללו יזכרו כשנות הלימוד הטובות בחייכם". 

רשא דרוויש, בוגרת התכנית. מנהלת בעמותת אלוין.

"The ABA program in Hebrew University was an extremely professional experience and well as an intimate experience. The classes and requirements were high level, intensive and prepared me for immediate integration into the work field. The staff was warm helpful, and ready to go the extra mile for each individual student's success. I would recommend this to anyone who is looking to learn ABA, it's a learning experience like no other in the Hebrew University program."

תמר גורדון, בוגרת התכנית. מדריכת מתי"א בתחום התקשורת ובתחום ההתנהגות.

רקע

ניתוח התנהגות הינה גישה מדעית מובילה הכוללת תחום פילוסופי, מחקרי ויישומי. ניתוח התנהגות יישומי צמח מתוך תחום המחקר המדעי של התנהגות ועקרונות הלמידה, כאשר הנחת היסוד הינה שהתנהגות האדם מושפעת על ידי אירועים שהתרחשו בעבר ובהווה, בשילוב השפעתם של גורמים אורגניים ופיזיולוגיים.

במסגרת תכנית הלימודים של בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים, אנו שמים דגש על התנהלות מקצועית ואתית ברמה הגבוהה ביותר, על מנת לאפשר למשתתפים לסיים את הלימודים כמנתחי התנהגות מובילים בארץ.

מנתחי התנהגות מומחים בניתוח הסיבות לקשיי התנהגות ומשתתפים בצוותי טיפול בניהול הכיתה, הפחתת אלימות, מגוון של קשיים בתחומים של קשב וריכוז, אוטיזם, הפרעות התפתחותיות נוספות ובילדים, בני נוער ומבוגרים עם וללא אבחונים עם קשיי התנהגות. במסגרת התערבויות אלו מנתחי התנהגות מבצעים תהליכי הערכה, תכנון, הדרכה ויישום של תכניות התערבות הכוללות שינויים והתאמות בסביבת המטופל, על מנת לייצר שינויים בעלי משמעות חברתית. הגישה כוללת תהליכים של תצפית ישירה, מדידה והערכה תפקודית על מנת להבין את ההקשרים בין התנהגות לסביבה, יחד עם הדרכת סוכני השינוי הישירים (הורים, גננות, מורים ועוד).

התחום של ניתוח התנהגות הופך למוכר יותר בשנים האחרונות וניתן למצוא מנתחי התנהגות שפועלים במגוון של מסגרות חינוכיות כגון בתי ספר וגנים, מעונות יום, מרכזי דיור ותעסוקה וכן עובדים באופן פרטי עם משפחות.

מטרות

- הכשרת אנשי מקצוע לעבוד כמנתחי התנהגות מוסמכים בסביבות חינוכיות וטיפוליות מגוונות.

- הכנת בוגרי התכנית למבחני ההסמכה הבינלאומיים בתחום.

- הקניית ידע עיוני ומעשי והתמקדות בתיאוריות ותהליכים של ניתוח התנהגות יישומי.

- יצירת עתודת מנתחי התנהגות ישומיים, שהנם חלק מהקהילה המקצועית הבינלאומית הענפה בתחום.

תכנים עיקריים ונושאים נלמדים

התכנית מורכבת מקורסי חובה על פי דרישות ארגון ההסמכה הבינלאומי וכן מקורסים נוספים להתמקצעות בתחומים שונים. בין הנושאים שילמדו: תיאוריות ויישומים של תהליכי למידה התנהגותיים, הנחיית תכניות להתמודדות עם קשיי התנהגות, התערבויות התנהגויות לילדים ובוגרים עם אוטיזם, אתיקה, התנהלות מקצועית ועוד.

קהל יעד

אנשי חינוך וטיפול המעוניינים לעבוד כמנתחי התנהגות בסביבות ואוכלוסיות חינוכיות, ציבוריות ופרטיות מגוונות.

היקף התכנית (שעות לימודים ופרקטיקום)

התכנית כוללת שנתיים של לימודים עיוניים ומעשיים בהיקף של כ- 330 שעות אקדמיות. כמו כן כוללת התכנית התנסות מעשית/פרקטיקום (באופנים שונים) בהיקף של 500 שעות.

שנה א'

בשנה הראשונה ילמדו המשתתפים את התיאוריות והתהליכים הבסיסיים והמתקדמים של ניתוח התנהגות, אתיקה של מנתחי התנהגות, שיטות מחקר ותהליכי הערכה.

שנה ב'

במהלך השנה השנייה יתמקדו המשתתפים בתהליכי הערכה של קשיי התנהגות, התנהלות מקצועית, שיטות מחקר מתקדמות, כתיבה ויישום של תכניות התערבות ובקורסים הממוקדים ביישום של ניתוח התנהגות בתחומים שונים, כגון: ניהול כיתה, אלימות בית ספרית, אוטיזם והפרעות קשב וריכוז.

התנסות מעשית

התכנית כוללת התנסות מעשית בליווי הנחייה קבוצתית ופרטנית, במהלכה יעשה ישום של הנלמד בסביבות שונות ומגוונות.

מועדי התכנית, מקום הלימודים ותאריך פתיחה

מועד פתיחה המקורי: נובמבר 2024. 

התכנית תתקיים בבית הספר לחינוך, באוניברסיטה העברית, הר הצופים בירושלים, בימי ה' בשבוע, בין השעות 14:30-20:00. הלמידה תהיה היברידית, חלק מהמפגשים פרונטליים וחלקם מרחוק, בזום ובמפגשים א- סינכרוניים, כך שתאפשר הצטרפות של לומדים מאזורי מגורים שונים.

הגשת מועמדות והרשמה תתקיים בין התאריכים 10.2.2024 - 31.7.2024

- יש למלא ולהעביר טופס הגשת מועמדות והרשמה ועליו תמונה לדוא"ל: talh@savion.huji.ac.il .

- יש לצרף גם קורות חיים, העתק מתעודת התואר הראשון/ השני ומכתב המלצה רלוונטי.

- בעת הגשת המועמדות, יש לשלם מקדמת תשלום בסך של 1000 ש"ח (הכוללת 300 ש"ח דמי טיפול     ורישום).  התשלום יתבצע באמצעות ממשק מקוון ומאובטח.

- תשלום דמי ההרשמה מהווה תנאי לזימון לראיון הקבלה.

- ראו בתחתית דף זה את הקישור לביצוע התשלום.

תנאי קבלה

- בעלי תואר ראשון, ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג (רצוי רקע בעבודה חינוכית, מדעי החברה, מדעי ההתנהגות, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה ותחומי הטיפול השונים), לכל הפחות.

- מעבר של ראיון אישי

- נדרשת שליטה בשפה האנגלית

שכר לימוד ועלויות נוספות

עלות התכנית כולה: 24,000 ₪ (13,000 ₪ לשנת הלימוד הראשונה, 11,000 ש"ח לשנת הלימוד השנייה) + 300 ש"ח דמי טיפול והרשמה.

לעובד הוראה בשנת שבתון: מימון צפוי של 6 ש"ש מקרן ההשתלמות והשלמת היתרה, בכפוף לנוהלי ולאישור הקרן. התשלום המלא יבוצע מול האוניברסיטה העברית עם ההרשמה. את החלק הממומן על ידי קרנות ההשתלמות יקבל הנרשם ישירות לחשבונו מקרן ההשתלמות, על פי תנאיה.

עלויות נוספות: שימוש בחניון האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים- 110 ₪ לכל השנה. המעוניינים לחנות בקמפוס, נדרשים להסדיר החניה והתשלום טרם פתיחת התכנית ו/או טרם תחילת שנת הלימוד השנייה.

נהלי תשלום:

המתקבלים לתכנית יסדירו את תשלום שכר הלימוד בתשלום בכרטיס/י אשראי בלבד, באמצעות ממשק אינטרנטי מאובטח, שהקישור אליו נמצא בתחתית דף זה, על פי הפירוט הבא:

שכר הלימוד לשנה הראשונה - מחזור י'- תשפ"ה:

- בעת הגשת המועמדות, יש לשלם מקדמת תשלום בסך של 1000 ש"ח (הכוללת 300 ש"ח דמי טיפול ורישום).   מקדמת תשלום זו תהווה תנאי להמשך הליך הקבלה.

- המתקבלים לתכנית יסדירו את שכר הלימוד בסך של 13,000 ₪ לכל המאוחר עד ליום 1/9/2024

- במידה ומועמד מתקבל לתכנית לאחר תאריך זה, יש לשלם את שכר הלימוד לכל המאוחר בתוך 14 יום, מיום ההודעה על הקבלה לתכנית, ולא יאוחר מחודש לפני תחילת הלימודים.

שכר הלימוד לשנה השנייה - מחזור ט'- תשפ"ה:

- שכר הלימוד לשנה ב', בסך של 11,000 ₪, ישולם לכל המאוחר עד ליום 1/9/2023.

נהלי ביטול:

- במקרה של ביטול התכנית על ידי בית הספר לחינוך - יוחזר מלא שכר הלימוד, כולל דמי ההרשמה.

- דמי הטיפול וההרשמה אינם מוחזרים במקרה של אי קבלה לתכנית.

במקרה של אי קבלה לתכנית יוחזר סך של 700 ש"ח מתוך מקדמת התשלום הראשונית (מתוך 1000 ש"ח)

- במקרה של ביטול הרשמה של תלמיד שהתקבל לתכנית, יש לשלוח הודעת ביטול בכתב למזכירות המחלקה, עד לתאריך 1/9/2023, אז יוחזר מלוא שכר הלימוד, למעט דמי ההרשמה והטיפול.

- במקרה של ביטול ההרשמה בהודעה בכתב למזכירות המחלקה, בין התאריכים 2/9/2024-20/9/2024, יחוייב המבטל, בנוסף למקדמת התשלום בסך של 1,000 ש"ח, גם בסך של 4,000 ₪ ויתרת שכר הלימוד תוחזר לו (כמפורט בטופס הגשת המועמדות).

- במקרה של ביטול ההרשמה בהודעה בכתב למזכירות המחלקה, בין התאריכים 21/9/2024-21/1/2025, יחוייב המבטל, בנוסף למקדמת התשלום בסך של 1,000 ש"ח, גם בסך של 6,500 ₪ ויתרת שכר הלימוד תוחזר לו (כמפורט בטופס הגשת המועמדות).

- במקרה של ביטול ההרשמה בהודעה בכתב למזכירות המחלקה, החל מהתאריך 21/1/2025 ואילך, לא יוחזר למבטל שכר לימוד כלל.

דרישות התכנית - מחויבות הסטודנט ומטלות

המשתתפים בתכנית מחוייבים לדרישות של הקורסים השונים ומצופים להתנהלות מקצועית ברמה הגבוהה ביותר. חובות הסטודנט כוללות נוכחות בשיעורים, הגשת מטלות וביצוע משימות על פי הנדרש מצד המרצים השונים של התכנית.

התנסות מעשית

על מנת לסיים את הלימודים, מחוייבים הסטודנטים לבצע עבודה מעשית ולצבור את השעות הנדרשות במהלך השנה השנייה ללימודים, שכוללת בין 120-20 שעות בחודש. במסגרת ההתנסות הסטודנטים יטפלו במקרים שונים תחת פיקוח והנחייה של צוות התכנית.

על מנת לסיים את ההתנסות המעשית על הסטודנטים יהיה לצבור 500 שעות פרקטיקום, לכל הפחות.

לא ניתן לסיים את תכנית הלימודים ללא ביצוע ועמידה בתנאי ההתנסות המעשית.

צוות ההוראה

יועץ אקדמי בכיר וראש התכנית - פרופ' תום גומפל, המגמה לחינוך מיוחד של בית הספר לחינוך ומומחה לתחום ההתנהגותי.

רכזת התכנית -גב' שאדיה כסאברה-סלאח, MA, BCBA- מנתחת התנהגות מוסמכת.

צוות ההוראה- מנתחי התנהגות מוסמכים מובילים בתחומם ומרצים מובילים מסגל בית הספר לחינוך, באוניברסיטה העברית בירושלים.

תעודה

לעומדים בהצלחה בדרישות התכנית, תינתן תעודה מטעם בית הספר לחינוך, באוניברסיטה העברית בירושלים. המעוניינים בכך יוכלו לגשת למבחנים חיצוניים מטעם האגודות המקצועיות הבינלאומיות הרלבנטיות בתחום.

גמולים לעובדי הוראה ושנת שבתון

ההכרה לגמול השתלמות, פיתוח מקצועי ב"אופק חדש" וכן, מימון קרנות ההשתלמות - בהתאם להנחיות משרד החינוך. על עובד ההוראה המתקבל לתכנית להסדיר את הגמולים על בסיס אישי מול משרד החינוך. על עובדי הוראה בשבתון להסדיר את התשלום לאוניברסיטה העברית ולדאוג לקבלת החזר של כספי השבתון מקרנות ההשתלמות.

הערות

- פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים

- מספר המקומות מוגבל. ההרשמה בתוקף עד להשלמת מכסת המשתתפים בתכנית.

- התכנית נתונה לשינויים.

- המשתלמים ידרשו לרכוש חומרי למידה על פי בקשת התוכנית.

טופס הגשת מועמדות לימודי ניתוח התנהגות יישומי - מחזור י' - תשפ"ה

טופס תשלום לימודי ניתוח התנהגות יישומי מחזור י' תשפ"ה שנה ראשונה

טופס תשלום לימודי ניתוח התנהגות יישומי מחזור ט' תשפ"ה שנה שנייה

לפרטים, שאלות ולהרשמה

פנו אלינו לטלי הראל, במזכירות המחלקה: טלפון 02-5880128/ 02-5882036 | דוא"ל talh@savion.huji.ac.il 

וגם לדוא"ל: hishtalmuyot@savion.huji.ac.il .

ABA Supervision prgram in English

 

Applied Behavior Analysis (ABA)

התוכנית ללימודי ניתוח התנהגות יישומי

ABA Supervision Program for English Speaking Students (ABA SPESS)

Fall 2024 Semester

Program Description:

The ABA Supervision Program for English Speaking Students (ABA SPESS) is designed for English speaking students currently living in Israel but completing their ABA coursework through an online ABA program. To complete BCBA certification (and also complete requirements for Licensure in New York as a behavior analyst, if applicable) ABA students need to complete supervised experience hours through a Practicum course in which they engage in a range of behavior analytic activities. 

The ABA SPESS program will provide ABA graduate students with Practicum opportunities and relevant mentored clinical and research opportunities that will support, complement and enhance their online graduate educational experience. Students are expected to complete the required number of supervised experience hours toward their practicum courses as well as supervised experience hours required by the BACB (and New York State Licensure, if applicable).

 Practicum Opportunities:

The supervised clinical experiences will meet the requirements set forth by the New York State Education Department for Licensed Behavior Analysts and Certified Behavior Analyst Assistants. In addition, the supervised clinical experiences will meet the supervision requirements set forth by the Behavior Analyst Certification Board (BACB) for Board Certified Behavior Analysts (BCBA) and Board Certified.

The clinical exposures may include behavior analytic experience across a variety of environments, such as school, small group and individual staff training, school-wide and individual interventions, behavior management strategies, and curriculum development which are related to the student’s licensure or certification process. 

Research.  As part of student’s supervised experience hours in the ABA SPESS program, students may also participate in a Research Project conducted through the Applied Behavior Analysis Program in the department of continuing education and professional development in the Shlomo (Seymour) School of Education at The Hebrew University in Jerusalem. 

*Please note: Finding clinical experiences in English, in Jerusalem, may be challenging. We will make every effort to find placements that are in English. However, we ask that students also search independently within their English-speaking communities and spread the word that they are looking for experience opportunities. Finding your own experience placement is the best! If we cannot find a clinical experience site in English, we will try to find a clinical experience site in Hebrew. We will work individually with each student to make sure that the clinical experiences are appropriate.

In the event that no clinical experience site is identified after three weeks from the start of the semester, we will freeze supervision until a clinical experience site is secured. In the unusual case that a placement is not found within 8 weeks from the start of the semester, and a student decides not to continue with the ABA SPESS program, we will grant a majority refund. See more details regarding this refund in the registratio/payment form. 

Supervision:

Sara Bauer, PhD, BCBA-D, LBA, and Neal Bauer, PsyD., NYS and Israel Licensed Psychologist, and Eyal Cohen, MA BCBA,  PsyD., NYS and Israel  are employees of The Shlomo (Seymour) Fox School of Education, The Hebrew University of Jerusalem, and will provide supervision to the students as they complete clinical activities.

The supervisor(s) of the students will be either Board Certified Behavior Analysts who have completed the necessary education requirement to serve as supervisor(s) and/or Licensed Behavior Analyst(s) in the state of New York and/or Licensed Psychologists in Israel. All supervisors will abide by the Behavior Analyst Certification Board’s Professional and Ethical Compliance code for Behavior Analysts and all ethical and professional regulations set forth by the New York State Licensing Board.

Supervision will occur only remotely as well as two in person group meetings at Hebrew University (one at the beginning of the semester and one at the end of the semester). Students will engage in remote individual supervision toward Licensure (weekly, for 14 meetings) with their LBA supervisor. Students will engage in remote individual supervision with their BCBA supervisor (in conjunction with LBA supervisor) once every other week.

Supervision will be provided for students pursuing both their BCBA and LBA in NY. If a student only requires BCBA supervision, but not supervision for the LBA, accommodations will be made. See below for a breakdown of supervision frequency and meeting requirements for those pursuing both their BCBA and LBA:

          BCBA and LBA – Students interested in pursuing both certification through the BACB and New York State Licensure will participate in  weekly individual remote supervision with Dr. Neal Bauer (toward the NYS Licensure in Behavior Analysis) and remote supervision with Dr. Sara Bauer (toward BCBA, every other week). Remote supervision with both Dr. Neal Bauer and Dr. Sara Bauer will occure simultaneously. In addition, students will participate in two in person group supervision meeting with Eyal Cohen, MA, BCBA, and Dr. Sara Bauer at Hebrew University, once in the very beginning of the semester, and once at the very end of the semester. See below for a breakdown of supervision as well as contact information of the supervisors. 

 

Supervision Type Supervision Time Supervisor (s) Supervisor Contact Info
Group Supervision  (Remote) Every other Sunday morning              9:30am-11:00am Eyal Cohen, MA, BCBA eyal.cohen2@mail.huji. ac.il
Individual Supervision (Remote) TBD Sara Bauer, Phd, BCBA-D, LBA-NY sara.bauer@mail.huji.ac.il
Individual Supervision (Remote) TBD Neal Bauer, PsyD, Licensed Psychologist, Israel and NY bauerneal@gmail.com

 

Program Duration:

The ABA SPESS program runs on a semester-to-semester basis and provides Part-Time supervision to students seeking their license in Behavior analysis in NY. Program dates will correspond to Daemen College's Practicum semesters (see dates below).

Placements: Upon admission to the ABA SPESS program, we will work together with each student to help identify a practicum placement. Students are expected to be actively involved  in the search for a placement, working with clients with ASD in either the home enviroment, center based program, school setting, or at the Hebrew Univesity of Jerusalem.

Student Expectations: As part of the ABA SPESS program, and per the part time guidelines set forth by NYS Office of the professions, students must engage in behavior analytic activities both directly or indirectly with their assigned client(s) for at least 10 but no more than 19 hours per week.

Supervision: Students must meet with their LBA supervisor (Dr. Neal Bauer) 1 time per week face to face as well as with their BCBA supervisor (Dr. Sara Bauer, BCBA-D) at least once every other week. (Per the BACB, students must meet with their BCBA supervisor for 5% of the experience hours accrued during the supervisory period (See BACB Experience Standard Document for clarification). This means that students will meet with Dr. Sara Bauer for 5% of the total hours that they work per supervisory period.   Drs. Sara and Neal Bauer will coordinate with each student such that tha BCBA supervision sessions will overlap with the LBA supervision session on an individual basis. Students will also meet as a group once at very beginning of the semester and once at the end of the semester for BCBA group supervision with Eyal Cohen, BCBA and Dr. Sara Bauer.

Tuition:  Tuition will cost 5,700 NIS (New Israeli Shekel) per semester + 300 NIS registration fee for the part-time track. When converted to USD, this becomes approximately a total of $1,758 per semester in addition to an approximate $92.50 registration fee. Tuition must be paid to Hebrew University in NIS.

                        ABA SPESS Start Date:

The ABA SPESS program will accept enrollment on a rolling basis. That is, students can enroll and begin in either the Fall or Spring semesters. Both Fall and Spring semesters correspond to Daemen College's Fall and Spring semesters.

Spring 2025 Semester Fall 2024 Semester  
Week of: Week of:  
     
     

Registration Information:

For more information about registration and payments, please see the Registration form. If you have further questions or inquiries, we are happy to assist you.

Contact:

For questions, please contact Dr. Sara Bauer at: Sara.bauer@mail.huji.ac.il

We look forward to welcoming you and working with you!

 

Registration Form

Payment form

הכשרת מטפלים בעזרת בעלי חיים - בשת"פ מכון מגיד

אודות התכנית

טיפול בעזרת בעלי חיים הינו גישה טיפולית הוליסטית הרואה את בעלי החיים כמאפשים ומחוללים שינוי במטופלים.

 

תנאי קבלה

תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג בארץ או בחו"ל

 

משך הלימודים

3 שנים, בהיקף מעל ל-1600 שעות אקדמיות מתוכם 500 שעות עבודה מעשית.

 

תעודת גמר

למסיימים תינתם תעודת מטפל בעזרת בעלי חיים מטעם - בית הספר להתערבויות טיפוליות בעזרת בעלי חיים - מכון מגיד מבית האוניברסיטה העברית ובית הספר לרפואה ווטרינרית ע"ש קורט של האוניברסיטה העברית בירושלים, ובהכרת ארגון ה- ISAAT וכן IAHAIO.

 

השתלבות בעבודה

תעודת המטפל מאפשרת השתלבות בעבודה במסגרת: קופות חולים, ביטוח לאומי, משרד הרווחה, משרד הביטחון - אגף משפחות והנצחה ואגף השיקום, משרד החינוך ועוד.

עובדי הוראה: אפשרות לקבלת גמול על בסיס אישי.
מורים בשבתון: אפשרות לקבל מימון על ידי קרנות ההשתלמות. 

 

* אם אין לך תואר ראשון קיימת אפשרות ללמוד בתכנית בשלוחת בית ברל, תוך שילוב תואר ראשון בכל מוסד אקדמי המוכר על ידי המל"ג *

ההרשמה בעיצומה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

גישור - מיומנויות לניהול ויישוב קונפליקטים

שימו לב - לבוגרי קורס הגישור הבסיסי, מתוכננת פתיחת קורס מתקדם - גישור משפחתי-חינוכי. פרטים בהמשך.

מטרות התכנית

הקורס יעסוק ברכישת מיומנות לניהול תהליך גישור כדרך ליישוב סכסוכים וניהול ממשקי עבודה באמצעות דיאלוג ושיתוף פעולה. כן עוסק הקורס בפיתוח מיומנות לניהול משא ומתן ובהתמודדות עם ניהול שיחות קשות והקניית כלים וטכניקות להתמודדות עם קונפליקטים בחיי היום יום בדגש על עבודת איש החינוך. הקורס יכשיר ויסמיך מגשרים מקצועיים.

קהל היעד של התכנית

תכנית הקורס מיועדת לאנשים המבקשים לרכוש כלים וטכניקות ישומיים למניעה, ניהול והתמודדות עם קונפליקטים וכן לניהול אפקטיבי של ממשקי עבודה ומשאים ומתנים. כמו כן מיועד הקורס לבעלי תפקידים שונים, העובדים עם אנשים, למקבלי החלטות, ללקוחות ולספקים, לאנשי חינוך והוראה, למנהלים, ליועצים חינוכיים, לעובדים סוציאליים, למדריכים, למטפלים, לאנשים העוסקים בתחומי חברה וקהילה, וחינוך בלתי פורמאלי ועוד. בנוסף מיועד הקורס לאנשים המבקשים להכשיר ולהסמיך עצמם כמגשרים מקצועיים.

תכני התכנית

תהליך שנתי, אקדמי ומעשי, הכולל את תפיסת העולם של הגישור ועקרונותיו, טכניקות לניהול משא ומתן משתף, ניהול אפקטיבי של ניהול שיחות קשות, זיהוי סגנונות אישיים להתמודדות עם קונפליקטים ותהליך הגישור משלב היווצרות ועד לבניית הסכמות.

תכני הקורס עומדים באמות המידה של וועדת גדות. 

דרישות התכנית

  • נוכחות חובה בשיעורים (מעל 20% היעדרות, ההשתתפות בקורס לא תוכר)
  • השתתפות פעילה בשיעורים ובסימולציות
  • עמידה במטלת הקורס - הגשת עבודת סיום קורס

דמי הרשמה/שכר לימוד/ עלויות נוספות

  • דמי הרשמה וטיפול בסך 300 ₪.
  • שכר לימוד בסך 2700 ₪. 
  • עלויות נוספות: שימוש בחניון האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים - 110 ₪ לכל תקופת הקורס. המעוניינים לחנות בקמפוס נדרשים להסדיר זאת טרם פתיחת הקורס.
  • יש לבצע את התשלומים באמצעות ממשק דיגיטלי מאובטח באמצעות כרטיס אשראי בלבד. 
  • עובדי הוראה:
    • עובד הוראה בשבתון: התשלום המלא יבוצע ע"י הנרשם מול המחלקה להשתלמויות באוניברסיטה העברית במועד ההרשמה. את החלק הממומן ע"י קרנות ההשתלמות, יקבל הנרשם ישירות לחשבונו מקרן ההשתלמות, כל זאת בכפוף לנוהלי ולאישור הקרן.
    • גמולי השתלמות: הקורס מוכר לקבלת גמולים של 30 שעות לעובדי הוראה, בהתאם לאישור משרד החינוך. 

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודת בוגר קורס גישור מטעם המחלקה להשתלמויות ולפיתוח מקצועי של בית הספר לחינוך, באוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף חברת "גושרים", בהתאם להמלצות ועדת גדות מטעם משרד המשפטים.

פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים.

 היקף ההשתלמות: הכשרה אוניברסיטאית בת 60 שעות (12 מפגשים בני 5 ש"א כל אחד). 
 מועד פתיחת שנת ההשתלמויות:  נובמבר 2024.
 ימים ושעות:  ימי שלישי,  בין 20:00-16:15,  (5 שעות אקדמיות בכל מפגש), אחת לשבוע.  
 מקום ההשתלמות: בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית, הר הצופים בירושלים.

מנחים: את הקורס ינחו מיטב המרצים והחוקרים, העוסקים בתחום, על היבטיו השונים
מלווה אקדמית: עו"ד יעל עזרתי

מגשרת משנת 2006 ומאז עוסקת בגישור, הכשרת מגשרים והסמכתם. 
בעלת ניסיון רב בפיתוח והעברת השתלמויות בתחום התמודדות עם קונפליקטים וניהול אפקטיבי של ממשקי עבודה. מאושרת כמנחת תוכניות פרקטיקום ע"י  הנהלת בתי המשפט. במשך 6 שנים ניהלה במרכז גישור בקהילה בירושלים תכניות ייחודיות בתחומי גישור ובעלי צרכים מיוחדים, יחסי עבודה, הגיל השלישי וצדק מאחה. בעבר ניהלה חברה למתן שירותי תעופה ותיירות. 
בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני בחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם, שניהם באוניברסיטה העברית. כיום נמנית על סגל ההוראה של התכנית לתואר שני. מנחת קבוצות מוסמכת.

טופס הרשמה וטופס תשלום

טופס הרשמה - קורס גישור - תשפ"ד

טופס תשלום מאובטח- קורס גישור- תשפ"ד

לפרטים, שאלות ולהרשמה

פנו לטלי הראל, במזכירות המחלקה: טלפון 02-5880128/ 02-5882036 | דוא"ל talh@savion.huji.ac.il.

גישור משפחתי וחינוכי

קורס המשך לבוגרי קורס גישור בסיסי 

תאריך פתיחה מתוכנן

אפריל 2024 - ימי שלישי בשעות אחר הצהריים 

הקורס יתקיים במתכונת שמשלבת מפגשים סינכרוניים (דיגיטליים באמצעות זום / פנים אל פנים במידת האפשר) עם חלקים א-סינכרוניים (עבודה עצמית מודרכת).

תיאור הקורס

הקורס מיועד לבוגרי קורס הגישור הבסיסי, המעוניינים לקבל כלים מעשיים ומשפטיים בענייני משפחה והתמקדות בחינוך.

תהליך הפרידה והגירושין הינו תהליך מורכב, מלווה בקשיים אישיים ומשפחתיים ואתגרים רבים. מטבע הדברים, שרויים בני הזוג במתח נפשי גדול בעקבות ההחלטה להיפרד ובה בעת נדרשים להתמודד עם נושאים רבים הקשורים בפרידה: רכוש, פרנסה עתידית, מגורים ועוד.

קבלת החלטות בנושאים אלה קשה פי כמה כאשר לבני הזוג יש ילדים.

הדברים רלוונטיים מתמיד, בתקופת משבר הקורונה הנוכחי, תקופה המזמנת לנו אתגרים גם בתחום המשפחה, בה משפחות רבות נקלעות למשבר וזקוקות לסיוע.

תפקידו של המגשר המשפחתי הוא לסייע לבני הזוג לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבורם ועבור ילדיהם תוך דיאלוג והסכמה.

תקנות "גישור חובה" בגירושין, אשר נכנסו לתוקף ביולי 2016, מחזקות ומתקפות מגמה זו וכל זאת מתוך הבנה כי גם כאשר נגמר הקשר הזוגי, הקשר ההורי ממשיך עד סוף ימיהם.

בהליך הגישור, מלבד הגעה להסכמות בעניין הילדים והרכוש, בונים בסיס איתן וטוב לקשר בין בני הזוג ביום שאחרי הגירושין.

הקורס מכשיר מגשרים לתת את המענה הנכון והמיטבי לזוגות ומשפחות בהליכי פרידה ובנוסף, שם דגש על הילדים שבתמונה ונותן כלים ליצירה של הליך גישור גם במסגרות חינוכיות.

מטרות התכנית

  • לימוד ורכישת טכניקות ומיומנויות ייחודיות לגישור המשפחתי
  • לימוד ההיבטים המשפטיים, הרגשיים, המשפחתיים והחינוכיים בהליך הפרידה והגירושין
  • הכשרת מגשרי משפחה מקצועיים
  • מתן כלים לאנשי חינוך, מטפלים, פסיכולוגים, עו"ס לשימוש בגישור כמודל לפתרון סכסוכים ולהפחתת אלימות במסגרות חינוכיות.

תכנים מרכזיים

מאפייני ומבנה הגישור המשפחתי, הילדים בצל המשבר, טובת הילדים ומעמדם המשפטי, הסדרי משמורת ומזונות, נושאים הנוגעים לרכוש ולממון, בניית הסכם פרידה וגירושין, המשפחה הלהט"בית, גישור בחינוך, כלים בתקשורת בחדר הגישור, הגיל השלישי ועוד.

קהל היעד של התכנית

הקורס מיועד לבוגרי קורס הגישור הבסיסי, המעוניינים לקבל כלים מתקדמים - מעשיים ומשפטיים בענייני משפחה, תוך התמקדות בחינוך ובילד ( לא מחויב פרקטיקום בתחום).

למגשרים המבקשים להתמקצע ולעסוק בתחום הגישור המשפחתי.

לאנשי חינוך וטיפול, המבקשים לקבל כלים גישוריים וכן ידע והבנה אודות המשמעויות השונות של תהליך פרידה על הילד והמשפחה.

דרישות התכנית

  • נוכחות חובה בשיעורים (מעל 20% היעדרות, ההשתתפות בקורס לא תוכר).
  • השתתפות פעילה בשיעורים ובסימולציות.
  • עמידה במטלות הקורס .

הנחיית הקורס

את הקורס תוביל ותנחה עו"ד שגית ארגמן, מגשרת בתחום המשפחה והמשפחה הגאה. עו"ד ארגמן, בעלת ניסיון של מעל 11 שנים כמגשרת ומדריכה בכירה מטעם "קבוצת גושרים".
בנוסף, ישולבו בקורס שתי הרצאות אורח.

חלק חשוב ומרכזי בקורס הן סימולציות של קונפליקטים, שבהן המשתתפים מתרגלים עבודה כמגשרים ומקבלים משוב מהמדריכים ומעמיתיהם. חלק מהסימולציות בקורס מונחות על ידי שחקנים מקצועיים, שמציגים סימולציות הלקוחות מעולמות התוכן של הקורס - סכסוכים בתוך המשפחה, סכסוכים משפטיים, סגנונות תקשורת, הילדים בצל המשבר וכד'.

דמי הרשמה / שכר לימוד / עלויות נוספות

  • דמי הרשמה וטיפול בסך 300 ₪.
  • שכר לימוד בסך 3,100 ₪
  • עלויות נוספות:  שימוש בחניון האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים - 80 ₪ לכל תקופת הקורס. המעוניינים לחנות בקמפוס נדרשים להסדיר זאת טרם פתיחת הקורס.
  • יש לבצע את התשלומים באמצעות ממשק דיגיטלי מאובטח באמצעות כרטיס אשראי בלבד. (הקישור לטופס נמצא בתחתית דף זה).
  • עובדי הוראה:
    • עובד הוראה בשבתוןהתשלום המלא יבוצע ע"י הנרשם מול המחלקה להשתלמויות באוניברסיטה העברית במועד ההרשמה. את החלק הממומן ע"י קרנות ההשתלמות, יקבל הנרשם ישירות לחשבונו מקרן ההשתלמות, כל זאת בכפוף לנוהלי ולאישור הקרן.
    • גמולי השתלמות הקורס יוכר לגמול של 30 שעות לעובדי הוראה, לעומדים בדרישות הקורס ובכפוף לאישור משרד החינוך

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודת בוגר קורס גישור משפחה מטעם המחלקה להשתלמויות ולפיתוח מקצועי של בית הספר לחינוך, באוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף קבוצת גושרים - מרכז גישור והדרכה רב תחומי, בהתאם להמלצות ועדת גדות מטעם משרד המשפטים.

פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים.

מבנה הקורס:הקורס יהיה דיגיטלי וישלב למידה מרחוק ובמידת האפשר מפגשי סימולציה היברידיים פנים אל פנים (שיאפשרו נוכחות / או צפייה אונליין).

היקף הקורס: 56  שעות (10 מפגשים בני 5-6  ש"א כל אחד, על פי הסילבוס)
 מועד פתיחת הקורס :אפריל 2024
 ימים ושעות:  ימי שלישי, החל מהשעה 16:15 ועד 20:15 או 21:15 ( 5 עד 6 שעות אקדמיות בכל מפגש), אחת לשבוע
 מקום הקורס: בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים

טופס הרשמה וטופס תשלום

טופס הרשמה - גישור חינוכי ומשפחתי 

טופס תשלום מאובטח - גישור חינוכי ומשפחתי

לפרטים, שאלות ולהרשמה

פנו לטלי הראל, במזכירות המחלקה: טלפון 02-5880128/ 02-5882036 | דוא"ל talh@savion.huji.ac.il.

קורס הנחיית קבוצות והובלת צוותים- בתחום חינוך, חברה וקהילה

מטרות התכנית

אם אתם, אנשי חינוך או פעילים חברתיים בקהילה המתחברים לצורך של אנשים לפעול יחד בקבוצה, אם חלמתם פעם להוביל אנשים, לחבר ביניהם ולאפשר להם ליצוק מטרה משותפת בתוך תהליך קבוצתי - הקורס הזה בשבילכם!
קורס הנחיית קבוצות והובלת צוותים בתחום חינוך, חברה וקהילה יעסוק ברכישת מיומנויות בשיטה חווייתית, תוך מתן דגש על כלים מעשיים וגיבוש קבוצתי. הקורס יאפשר פיתוח אישי ומקצועי של תפיסת תפקיד מוביל קבוצה וצוות, יתמקד במיומנויות בהובלת משימות ובהבנת תהליך קבוצתי מונחה מטרה. 

קהל היעד של התכנית 

תכנית הקורס מיועדת לאנשים המבקשים לרכוש כלים וטכניקות יישומיים בהובלת קבוצות וצוותים ומבקשים לחוות את תפיסת התפקיד מתוך השתתפות פעילה בקבוצת העמיתים.
כמו כן, מיועד הקורס לבעלי תפקידים שונים, העובדים עם אנשים, למנהיגים, למקבלי החלטות ולמובילי צוותים, לאנשי חינוך והוראה, למנהלים, לבעלי תפקיד בבית הספר, ליועצים חינוכיים, לעובדים סוציאליים, למדריכים, למטפלים, לאנשים העוסקים בתחומי חברה וקהילה, חינוך בלתי פורמלי ועוד. 

תכני התכנית

רכישת מיומנויות אישיות ומנהיגותיות בהנחיית קבוצות וצוותים מונחי מטרה, תוך מתן דגש על תקשורת מוביל-קבוצה ועל תקשורת פנים ארגונית מגבשת. בקורס ינתן דגש על אימון המשתתפים בתהליך, תוך רכישת כלים מעשיים. הקורס בנוי מתרגילים וסימולציות המחייבים השתתפות פעילה.

דרישות התכנית

- תואר ראשון 
- נוכחות חובה במפגשים (מעל 20% היעדרויות, ההשתתפות בקורס לא תוכר)
- השתתפות פעילה בתרגילים ובסימולציות
- עמידה במטלות הקורס - הגשת עבודת סיום קורס

שכר לימוד ועלויות נוספות

  • דמי הרשמה וטיפול: 300 ₪, שישולמו עם ההרשמה לתכנית.
  • שכר לימוד: 2,990 ₪, שישולמו לכל מאוחר עד חודש טרם פתיחת הקורס ולאחר קבלת אישור סופי מהמחלקה על פתיחת הקורס.
  • למעוניינים בכניסה לחניון האוניברסיטה עם הרכב –סידור מוזל לתקופת הקורס תמורת סך של  110 ₪, אשר יוסדר עם תשלום שכר הלימוד. לאחר מכן לא תתאפשר רכישת אפשרות לחניה בחניון האוניברסיטה. 
  • לתשומת לבכם - כל התשלומים יבוצעו באמצעות ממשק מקוון מאובטח, בכרטיס אשראי בלבד. התשלום יבוצע בתשלום אחד או בקרדיט, על פי נהלי האוניברסיטה העברית.
  • להל"ן קישור לטופס התשלום.
  • עובדי הוראה:
    • לעובד הוראה בשבתון: התשלום המלא יבוצע ע"י הנרשם מול המחלקה להשתלמויות ולפיתוח מקצועי של בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים במועד ההרשמה. את החלק הממומן ע"י קרנות ההשתלמות, יקבל הנרשם ישירות לחשבונו מקרן ההשתלמות, כל זאת בכפוף לנוהלי ולאישור הקרן. 
    • גמול השתלמות עם ציון לעובדי ההוראה/בשבתון- יינתן גמול על בסיס אישי של 30 שעות מתוך הקורס, בכפוף לאישור מפקח משרד החינוך.

נהלי ביטול - מפורטים בגוף טופס ההרשמה, שהקישור אליו מצורף. על הנרשם לקרוא ולאשר את נהלי ההרשמה והביטול.

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודת בוגר קורס הנחיית קבוצות והובלת צוותים מטעם המחלקה להשתלמויות ולפיתוח מקצועי של בית הספר לחינוך, באוניברסיטה העברית בירושלים.

בעת ההרשמה יש לשלוח במייל:

1. טופס הרשמה
2. קורות חיים

טופס הרשמה - קורס הנחיית קבוצות והובלת צוותים

טופס תשלום מאובטח- הנחיית קבוצות

למייל של טלי הראל: talh@savion.huji.ac.il

   מבנה והיקף התכנית:

  מבנה הקורס: הקורס יתקיים במפגשים פרונטליים שבועיים.

   היקף: הקורס  בן  60 שעות אקדמיות (12 מפגשים בני 5 ש"א כל אחד)            
   מועד פתיחה : 21 בינואר 2024, בימי ראשון. 
   ימים ושעות: ימי א' , 16:15-20:15, אחת לשבוע, 5 שעות אקדמיות בכל מפגש.                   
   מקום : בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית, הר הצופים בירושלים.

** פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים.

** לתשומת לבכם- מספר המקומות מוגבל.

מנחה מובילה

סמדר כספי (MA)
מנחת קבוצות בכירה בתחום הארגוני. מומחית בהנחיית קבוצות משימתית וחוויתית, בעלת ניסיון רב בהכשרת מנחים ובליווי מנחים בתהליך התפתחות מקצועי/ת, מתמחה בתהליכי תקשורת קבוצתיים, במיומנויות בינאישיות בהובלת קבוצות ובבניית תפיסת התפקיד של מנחה קבוצות. בעלת תואר שני מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני נוסף מאוניברסיטת אריזונה, ארצות הברית. 

 

לפרטים, שאלות ולהרשמה

פנו לטלי הראל, במזכירות המחלקה: טלפון 02-5880128/ 02-5882036 | דוא"ל talh@savion.huji.ac.il.

 

"שפת האכילה" - שפה משנה חווית חיים

השתלמות לאנשי חינוך- מתאוריה לפרקטיקה
תשפ"ב (2021/22)

רקע

השפה בה אנו משתמשים בדיאלוג שלנו עם עצמנו ועם התלמידים שלנו בעלת השפעה עצומה על מערכת היחסים שלנו עם עצמנו, עם תלמידים שלנו ושלהם עם עצמם. כל שכן כאשר זה נוגע להתמודדות עם התנהגויות אכילה, תפישת הגוף והדימוי העצמי.
השתלמות זו עוסקת בהתמודדות עם התנהגויות אכילה, תפישת הגוף ודימוי עצמי באמצעות שינוי שפה. ההשתלמות תעניק לכם ידע מהבשורה המחקרית העדכנית בעולם, חוויה אישית וכלים יישומים להעברת הנושאים לחיים ולכיתה.

"אם רק הייתי יורדת 2 ק"ג" 
בכל כיתה 50% מהבנות ו-25% מהבנים מסוכסכים עם גופם (נתוני משרד הבריאות, נכון לשנת 2016). האבסורד הוא שלא רק הילדים נגועים בכך אלא גם המורים שלהם. במובנים רבים אנחנו חברה שמנופובית בהפרעת אכילה, המגדלת דור חדש של ילדים, המועד בשל כך יותר, לניצול (abuse), דיאטות, פיתוח הפרעות אכילה, קשיי לימודים, התמכרויות, דיכאון, חרדה והשמנה. הילדים שלנו יתקשו, בשל כך, לגדול בריאים לתוך גופם ויתקשו להתמודד עם אתגרי החיים.
השפה המנהלת את כולנו היא שפה רודנית, ביקורתית, מאשימה, מענישה. שפה האומרת לנו איך היינו צריכים להשתנות, כמה ומה עלינו לאכול ובעיקר מסבירה לנו כמה אנחנו אף פעם לא מספיק. השפה הזו ראשיתה באכילה והמשכה בכל מערכות היחסים שלנו, התוך אישית והבין אישית.

מטרות התכנית

  • הקניית שפה חדשה שתשפיע רבות על איכות מערכת היחסים שלכם עם עצמכם, עם התלמידים שלכם ועם הילדים שלכם.
  • הקניית ידע תיאורטי חדש וכלים שיאפשרו לילדים לגדול באופן מיטיב יותר ובריא יותר בגופם ונפשם.
  • הקורס מהווה בסיס להתפתחות מקצועית כמנחי השפה בחדרי המורים ובכלל.

קהל יעד

אנשי מקצועות החינוך - מנהלי בתי ספר, מורים, יועצים חינוכיים וגננות.

תכני התכנית

תכנית הלימודים בעיקרה עיוניות, תיאורטית וחוויתית. היא כוללת הרצאות, שימוש בסרטים וסיפורים והתנסות עצמית.

דרישות התכנית

  • 100% נוכחות חובה (עד 20% היעדרות מוצדקת עם אישורים מתאימים)
  • הגשת עבודה (על פי מפרט שינתן לסטודנטים במהלך הקורס)

דמי הרשמה ושכר לימוד

  • שכר לימוד בסך 5,480 ₪
  • דמי הרשמה וטיפול בסך 300 ₪ 

  היקף הקורס: הכשרה אוניברסיטאית בת 120 שעות. 
  מועד פתיחת שנת ההשתלמויות: נובמבר 2021
  ימים ושעות: הלימודים יתקימו אחת לשבוע, בימי שני בשעות הבוקר.    
  מקום ההשתלמות: הפקולטה לחקלאות, קמפוס רחובות.

 

לזכאים תוענק תעודת סיום מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, המדור ללימודי חוץ, הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה. סמית קמפוס רחובות, בשיתוף בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים.

מנחים: את הקורס ינחו מיטב המרצים והחוקרים, העוסקים בתחום, על היבטיו השונים
ניהול התכנית וריכוז מקצועי

איילת קלטר, MSc.RD מנהלת מרכז "שפת האכילה" לטיפול בהתנהגויות אכילה ותפישת גוף
מייסדת "אדם ומלואו" הארגון הישראלי למניעת אפליה על רקע משקל (חל"צ) ומנהלת התכנית האקדמית לטיפול בהתנהגויות אכילה ותפישת הגוף (הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית, המדור ללימודי חוץ).
פרסמה עד כה שלושה ספרים: הראשון "כמה שוקל האושר - על אוכל גוף ונפש" יצא לאור בהוצאת ידיעות אחרונות בשנת 2005. השני "כולנו אנשים אמיתיים - דיאטה הכישלון המצליח ביותר בעידן המודרני" יצא לאור בשנת 2011, בהוצאת רימונים. השלישי "יורדים מהמשקל - מבט חדש על שפת האכילה" יצא לאור בשנת 2015 בהוצאת הדובדבן ובהוצאת "מרכז שפת האכילה" בקיץ 2017.

מרצות

גלית אלדרוטי, דיאטנית קלינית. 
בעלת תואר ראשון במדעי התזונה באוניברסיטה העברית ותואר שני במנהל מערכות בריאות באוניברסיטת תל אביב. מטפלת בהפרעות אכילה, מרצה באוניברסיטה העברית ובמרכז האקדמי פרס. בוגרת תוכנית הלימודים "טיפול בהתנהגויות אכילה ותפישת גוף" באוניברסיטה העברית, המדור ללימודי חוץ ברחובות.

רונית צור, דיאטנית קלינית.

* יתכנו שינויים בתכנית הלימודים ובהרכב המרצים שמורה למדור ללימודי חוץ *

פתיחת התכנית בכפוף למינימום נרשמים.

טופס הרשמה

שפת האכילה - תקנון לימודים וטופס הרשמה - תשפ"א 

לפרטים נוספים ניתן לפנות במייל ללירון: lirondb@savion.huji.ac.il 

 

אתיקה, ילדים ומה שביניהם

דילמות אתיות במפגש של מורים, אנשי חינוך ומטפלים בילדים ונוער

  • מה לעשות כשילד גילה רק לך "סוד" וביקש שלא לגלותו להורים? האם לשמור על אמונו בך, או לגלות?
  • מה לעשות באם אתה יודע שהנערה שבטיפולך מעשנת סמים? לדווח? למי?
  • מה לעשות כשההורה מגלה רק לך "סוד" ודורש שלא לגלותו לילד או להורה השני?

מטרת הקורס

"מותר" או "אסור"? מה עלי לעשות עכשיו? 
כל מי שנתקל בדילמה אתית מצא את עצמו מתחבט בשאלות אלו. כשעובדים עם ילדים ונוער, מוטב להתכונן לאפשרויות שונות מראש, להכיר את החוק ולהבין את עקרונות האתיקה מבעוד מועד.
הניסיון מלמד, שכשצריך לפתוח דילמה אתית ולקבל החלטות שבמהותן אינן פשוטות, תחת לחצי זמן ולחצים מצד הצדדים השונים, הסיכון לטעות עולה.
דווקא בשאלות שבהן נדרשת חשיבה והתעמקות, דווקא במצבים בהם "מה שלא נעשה" מישהו עלול להיפגע, חשוב להפעיל שיקול דעת מראש, להכיר את החוק ואת תקנות האתיקה, אם ישנן, כדי שבבוא הרגע נוכל לקבל החלטה מושכלת. 

מחנכים, מורים ומטפלים שונים בילדים ונוער נתקלים לא פעם בדילמות אתיות. הקורס "אתיקה, ילדים ומה שבניהם" מציף דילמות מסוג זה ומביא בפני המשתתפים את הידע הרלוונטי מתחומי החוק והאתיקה המקצועית במטרה להכין את איש המקצוע להתמודדות עם מצבים דומים.

קהל היעד של הקורס

התכנית מיועדת למי שעובדים עם ילדים באופן מקצועי, אנשי מקצוע בתחומי חינוך והוראה, חינוך בלתי פורמלי, מטפלים פרא-רפואיים (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיו-תרפיסטים, מטפלים באומנויות, פסיכודרמה), עובדים סוציאליים.
רצוי ניסיון של שנתיים לפחות בתחום.

בין התכנים בהם נעסוק

הקורס יחשוף את המשתתפים לחשיבה אתית ולאפון הניתוח האתי של דילמות. יודגשו ההבדלים בין אנשי המקצוע השונים, יוצגו החוקים הרלוונטים לשאלות של חובת דיווח, שמירה על סודיות וכדומה. 
יובהר ההבדל בין חוק לאתיקה מקצועית.
נתייחס לקיומו ולהעדרו של קוד האתיקה במקצועות השונים תוך דיון על מקרים ודילמות אמיתיות שיובאו על ידי המרצה ועל ידי המשתתפים בתכנית.

דרישות הקורס

  • תואר ראשון ותעודה רלוונטית לתחום, רצוי לפחות ניסיון של שנתיים בפועל
  • עמידה במטלות הקורס
  • נוכחות חובה (מעל 20% היעדרות הקורס לא יוכר)
  • השתתפות פעילה בשיעורים ושיתוף במקרים רלוונטים (בעילום שם).

דמי הרשמה/שכר לימוד/ עלויות נוספות

  • דמי הרשמה: דמי הרשמה וטיפול בסך 150 ₪ (ישולמו עם ההרשמה לתכנית).
  • שכר לימוד: שכר לימוד בסך 1,200 ₪. 
  • עלויות נוספות: שימוש בחניון האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים - 80 ₪ לכל השנה. המעוניינים לחנות בקמפוס נדרשים להסדיר זאת טרם פתיחת הקורס.
  • עובדי הוראה:
    • עובד הוראה בשבתון: התשלום המלא יבוצע ע"י הנרשם מול המחלקה להשתלמויות באוניברסיטה העברית במועד ההרשמה. את החלק הממומן ע"י קרנות ההשתלמות, יקבל הנרשם ישירות לחשבונו מקרן ההשתלמות, כל זאת בכפוף לנוהלי ולאישור הקרן.
    • גמולי השתלמות: הקורס נמצא באישור לקבלת גמולים של 30 שעות לעובדי הוראה. 

 

היקף ההשתלמות: קורס בן 30 שעות אקדמיות.
  מועד פתיחת שנת ההשתלמויות
  ימים ושעות: ימי א', אחת לשבועיים, משעה 16:30. 
  מקום ההשתלמות: בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים.    

פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים

על המנחה

ד"ר אורלי קמפף-שרף, פסיכולוגיה קלינית מדריכה ונוירופסיכולוגית, מרצה בכירה בבית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס באוניברסיטה העברית.
כותבת חוות דעת משפטיות בנושא של תפקוד נוירופסיכולוגי, כלומר של תפקוד מוחי ורגשי לאחר פגיעת ראש או עקב מצבים רפואיים שונים. מדריכה פסיכולוגים ומנחה סדנאות במקצועיות בתחום.
הקימה וניהלה את שירות האבחונים ביחידה לנוירולוגיה ילדים בבית החולים הדסה. בעבר לימדה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית את הנושאים של: זיכרון, תפיסה וחשיבה. 
מתנדבת בהסתדרות הפסיכולוגים ובמועצת הפסיכולוגים בוועדות שונות. 

 

 

 

תעתועי המוח - תפיסה, זיכרון וחשיבה

מוח ופסיכולוגיה על קצה המזלג
פסיכולוגיה ללא פסיכולוגים

- איך יתכן שהילד זוכר יפה מאוד מתי יוצאים לנופש ומה תכנית הטיול המדוייקת אך אינו מצליח לזכור מיהו הרצל?
- גם לכם יש ילד, שכל כך חרוץ ומשקיע בבניית לגו, אך מסרב להכין שיעורי בית?
- איך אפשר להסביר את הפער, כשהילדה מציירת כל כך יפה, אך מתקשה להעתיק מילים מהלוח?

רקע

לעיתים קרובות ההורים, המחנכת, או המורה המקצועי חוטאים בהסקת מסקנות מהירה ועלולים להאשים בטעות את הילד בעצלנות ובחוסר מוטיבציה ללמוד. הניסיון מלמד שילדים מאוד רוצים לשמח את המבוגר, לרצותו ולהצליח, גם בשביל החוויה שלהם.

לעיתים קרובות קשיים בלימודים הינם תוצאה של כשלים בתהליכים קוגנטיביים, בתהליכי תפיסה, זיכרון וחשיבה. היכרות מעמיקה עם תחומים אלו יכולה לסייע להורים ולאנשי החינוך והטיפול להבין יותר את מצבו של הילד בכיתה או בטיפול ולהתאים את ההתערבות ואת הסיוע למצבו.

מטרות 

הנגשת הידע הרלוונטי מתחומים של בסיס הלמידה - התפיסה, הזיכרון והחשיבה בפסיכולוגיה, על מנת לאפשר להורים ולמורים להבין טוב יותר את הגורמים לקשיים בלמידה, במטרה לתמוך בילד/ה או בנער/ה באופן שנסמך על ידע והבנת עומק ולא רק על אינטואיציה. 

תכנים

הקורס יציג בפני המשתתפים ידע והתנסויות חווייתיות בתחומים של זיכרון, תפיסה וחשיבה. יובא מידע על תפקוד תקין בתחומים אלו, לצד כשלים ולקויות בהם. בנוסף, יובאו דרכים והמלצות לפיתוח יכולות אלו ולהתמודדות ראשונית עם קשיים בלימודים. 

קהל יעד

התכנית מיועדת לקהל הרחב המוצא עניין בתחום מרתק זה וכמובן להורים ולאנשי מקצוע בתחומי חינוך והוראה, חינוך בלתי פורמלי, מטפלים פרא-רפואיים (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיו-תרפיסטים, מטפלים באומנויות, פסיכודרמה), עובדים סוציאליים, אנשי סיעוד, מאמנים, אנשים שעובדים עם אנשים אחרים באופן מקצועי ועוד.

דרישות התכנית

  • נוכחות (מעל 20% היעדרויות הקורס לא יוכר)
  • מטלת סיום - על פי הנחיית המנחה

דמי הרשמה/שכר לימוד/ עלויות נוספות

דמי הרשמה: דמי הרשמה וטיפול בסך 150 ₪ (ישולמו עם ההרשמה לתכנית).
שכר לימוד: שכר לימוד בסך 1,200 ₪. 
עלויות נוספות: שימוש בחניון האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים - 110 ₪ לכל תקופת הקורס. המעוניינים לחנות בקמפוס נדרשים להסדיר זאת טרם פתיחת הקורס.
הכרה וגמולים: הכרה לגמול השתלמות לעובדי הוראה, פיתוח מקצועי ב"אופק חדש" וכן, מימון קרנות ההשתלמות בהתאם להנחיות משרד החינוך ובכפוף לאישורם.

  היקף ההשתלמות: קורס בן 30 שעות אקדמיות.
  מועד פתיחת שנת ההשתלמויות:                   .
  ימים ושעות: ימי א', אחת לשבועיים, משעה 16:30. 
  מקום ההשתלמות: בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים.    

פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים

על המנחה

ד"ר אורלי קמפף-שרף, פסיכולוגית קלינית מדריכה ונוירופסיכולוגית, מרצה בכירה בבית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס באוניברסיטה העברית.
כותבת חוות דעת משפטיות בנושא של תפקוד נוירופסיכולוגי, כלומר של תפקוד מוחי ורגשי לאחר פגיעת ראש או עקב מצבים רפואיים שונים. מדריכה פסיכולוגים ומנחה סדנאות במקצועיות בתחום.
הקימה וניהלה את שירות האבחונים ביחידה לנוירולוגיה ילדים בבית החולים הדסה. לימדה בעבר בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית את הנושאים של: זיכרון, תפיסה וחשיבה. 
מתנדבת בהסתדרות הפסיכולוגים ובמועצת הפסיכולוגים בוועדות שונות. 

גם אנחנו יכולים לעזור! התמודדות עם מצבי מצוקה רגשית ולימודית של ילדים ונוער

כלים להתמודדות עם מצבי מצוקה רגשית ולימודית של ילדים ונוער- תשפ"ב
פסיכולוגיה ללא פסיכולוגים

האם גם אתם, אנשי חינוך/מורים/ מטפלים/ הורים/ כאלו שאכפת להם, נתקלתם בסיטואציות/בדילמות הבאות ולא ידעתם כיצד לנהוג:

  • ילד שבוכה, רועד או פורץ בבכי באמצע מבחן?
  • ילד שהשמועה אומרת עליו שחבריו מחרימים אותו?
  • נער שמסתגר בחדרו?
  • ילד שנראה מהורהר או עצוב בשיעור... ואחר בוהה?
  • האם הילד מצליח בכיתה רגילה? ואם לא, אילו אפשרויות עומדות לסיוע?
  • ילד שמתקשה בלימודים? האם בכל המקצועות? האם רק במקצועות מסויימים?
  • האם אני מזהה קשיים בלמידה? בזיכרון?
  • האם יש דבר כזה ילד עצלן?

לכולנו ברור, שהמטען הגנטי, הסביבתי והרגשי, שאיתו מגיע הילד לכיתה, משפיע על היכולת לקלוט וללמוד, אך איך נדע מתי נדרשת התערבות מקצועית? לכולנו תחומים בהם אנחנו חזקים יותר ותחומים בהם יותר קשה לנו, לכולנו מצבי רוח וימים טובים יותר וטובים פחות ובכל זאת, מתי נרצה להתערב וכיצד?
לכולנו מצבי רוח וימים טובים יותר וטובים פחות, ובכל זאת מתי נרצה להתערב וכיצד?

מטרת התכנית

הקורס הותאם לאתגרי התקופה ויתקיים כקורס מקוון, בקטגוריה של של "פסיכולוגיה לעובדי הוראה", שמטרתו לצייד את אנשי ההוראה, החינוך והטיפול בכלים לאתר את מקור הקשיים הלימודיים והרגשיים של ילדים בבית הספר ולסייע בהכוונה מתאימה.
ניתן יהיה להביא דילמות ומחשבות לשיתוף במפגשים ונדון באפשרות להתערבות ראשונית והכל במטרה לתמוך בילד/ה או בנער/ה, באופן שנסמך על ידע והבנת עומק ולא רק על אינטואיציה.

רציונל

עובדי הוראה, הורים ואחרים, מזהים ילדים, שנמנעים או מסרבים ללכת לבית הספר, מתקשים בלימודים או מצוברחים, לעיתים שמים לב לירידה בציונים, או מזהים שהילד נראה מוסך או טרוד.

לא פעם מורים נותרים עם תחושה של דאגה, אך אינם בטוחים האם לערב את ההורים ואולי להדאיגם לחינם. האם שיתוף של אחר במצבו של הילד מהווה פגיעה בפרטיותו? האם המצב מצריך התערבות כי עלול להחמיר, או כי המצב מספיק חמור כדי להצדיק התערבות מקצועית?

הקורס בא להקל על התמודדויות מסוג זה, באמצעות הרחבת הידע בתחום של בעיות רגשיות ולימודיות בילדים ונוער.

קהל היעד של התכנית

התכנית מיועדת לאנשי מקצוע בתחומי חינוך והוראה, חינוך בלתי פורמלי, מטפלים פרא-רפואיים (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיו-תרפיסטים, מטפלים באמנויות, פסיכודרמה), עובדים סוציאליים, הורים ועוד .
 

בין התכנים בהם נעסוק

- תפקוד נורמטיבי בילדים

- יכולת למידה נמוכה

- בעיות בזיכרון

- לקויות למידה

- מצבי רוח בילדות ובגיל ההתבגרות

- הפרעות רגשיות - סימפטומים מדאיגים ומתי להתייעץ עם אנשי מקצוע

- גם אנחנו יכולים לעזור - כיצד ניתן לפעול במצבים שונים של מצוקה רגשית בולטת בקרב ילדים ונוער?

פרטי הקורס

קורס בן 30 שעות אקדמיות, בימי א', החל מהשעה 16:30. הקורס ישלב למידה דיגיטלית עם למידה א-סינכרונית

פתיחה מתוכננת: מרץ 2022

דרישות התכנית

- תואר ראשון ותעודה רלוונטית
- עמידה במטלות הקורס
- נוכחות חובה (מעל 20% היעדרות, הקורס לא יוכר)
- אפשרות לשתף בדילמה או במקרה מהשדה (ללא פרטים מזהים)

דמי הרשמה/שכר לימוד/עלויות נוספות

  • דמי הרשמה: דמי הרשמה וטיפול בסך 300 ₪ (ישולמו עם ההרשמה לתכנית).
  • שכר לימוד: לעובדי הוראה - הקורס ימומן על ידי משרד החינוך (בכפוף לאישורם ). לעובדי הוראה בשבתון/מצטרפים מבחוץ: 860 ש"ח.
  • עובדי הוראה:
    • עובד הוראה בשבתון/ מצטרפים מבחוץ: עלות הקורס, בהיקף של 1 ש"ש, תעמוד ע"ס של 860 ש"ח. התשלום המלא יבוצע ע"י הנרשם מול המחלקה להשתלמויות באוניברסיטה העברית במועד ההרשמה. את החזר המימון ע"י קרנות ההשתלמות, יקבל הנרשם ישירות לחשבונו מקרן ההשתלמות, כל זאת בכפוף לנוהלי ולאישור הקרן.
    • גמולי השתלמות: גמולים של 30 שעות לעובדי הוראה, בהתאם לאישור משרד החינוך. 

  היקף ההשתלמות: קורס בן 30 שעות אקדמיות.
  מועד פתיחת שנת ההשתלמויות: יפתח במרץ 2022 .
  ימים ושעות: ימי א' משעה 16:30. 
  מקום ההשתלמות: בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית, הר הצופים בירושלים.    

התכנית אושרה תקציבית. פתיחתה מותנית במספר הנרשמים לשינויים

טופס הרשמה

טופס הרשמה - גם אנחנו יכולים לעזור? - תשפ"ב

טופס תשלום-גם אנחנו יכולים לעזור! התמודדות עם מצבי מצוקה רגשית ולימודית של ילדים ונוער

על המנחה

ד"ר אורלי קמפף-שרף, פסיכולוגיה קלינית מדריכה ונוירופסיכולוגית, מרצה בכירה בבית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס באוניברסיטה העברית.
כותבת חוות דעת משפטיות בנושא של תפקוד נוירופסיכולוגי, כלומר של תפקוד מוחי ורגשי לאחר פגיעת ראש או עקב מצבים רפואיים שונים. מדריכה פסיכולוגים ומנחה סדנאות במקצועיות בתחום.
הקימה וניהלה את שירות האבחונים ביחידה לנוירולוגיה ילדים בבית החולים הדסה. בעבר לימדה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית את הנושאים של: זיכרון, תפיסה וחשיבה. 
מתנדבת בהסתדרות הפסיכולוגים ובמועצת הפסיכולוגים בוועדות שונות. 

 

 

קורס הכשרת מטפלים התנהגותיים

חשוב לך להיות דמות מפתח בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים?   

חשוב לך לרכוש כלים ייעודיים שיעזרו לך בעבודה עם תלמידים וילדים?   

רוצה להכיר מיומנויות להתמודדות עם התנהגויות מורכבות במגוון אוכלוסיות?  

מעוניין להבין את הבסיס הפונקציונאלי של ההתנהגות ולעבוד על פי עקרונות ניתוח התנהגות יישומי - ABA ?       

רוצה להכיר דרכים להקניית מיומנויות והפחתת התנהגויות מאתגרות?

מטפלים התנהגותיים הנם דמויות מפתח בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, העובדים בצורה ישירה עם המטופלים ומיישמים תכניות התערבות מגוונות ושותפים מלאים בתהליכים חינוכיים והתנהגותיים מגוונים. במסגרת הכשרה מקצועית זו המשתתפים ירכשו כלים פרטיים על פי העקרונות של ניתוח התנהגות יישומי (ABA) שיוכלו ליישם במסגרת בתי ספר, גני ילדים, חינוך כללי ומיוחד ומתאימה לצוותים חינוכיים, סטודנטים וכן הורים לילדים עם או בלי צרכים מיוחדים.

מחזור מרץ 2022 - פתיחת קבוצה בשפה הערבית.                                                                               

מחזור נובמבר 2021 - פתיחת קבוצה בשפה העברית- בשיתוף ארגון שלווה- 60 ש"א- לפרטים פנו למזכירות המחלקה.

מה לומדים במסגרת הקורס

  • שיטות לאיסוף מידע ונתונים
  • תהליכי הערכה לזיהוי קשיים התנהגותיים
  • תהליכי הערכה לזיהוי חוזקות ויכולות של המטופל
  • שיטות הוראה חדשות ומגוונות לעבודה פרטנית וקבוצתית
  • אסטרטגיות התנהגותיות להתמודדות עם התנהגויות מאתגרות בסביבה החינוכית/הביתית
  • דיווח וכתיבת מטרות התנהגותיות בצורה מקצועית ומדוייקת
  • התנהלות אתית ומקצועית בתחום החינוך

למי הקורס מיועד?

מורים, אנשי חינוך, צוותים פרא - רפואיים, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכל מי שעוסק בתחום של חינוך מיוחד המעוניין/ת בהתפתחות מקצועית.   

דמי הרשמה/שכר לימוד/ עלויות נוספות

  • דמי הרשמה וטיפול: 300 ₪ 
  • שכר לימוד: 1,990 ₪ ( לקורס בן 40 ש"א) 2,990 ₪ (לקורס המורחב בשפה העברית- 60 ש"א- התשלום יתבצע דרך שלווה)
  • עלויות נוספות: שימוש בחניון האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים - 110 ₪ לכל תקופת הקורס. המעוניינים לחנות בקמפוס נדרשים להסדיר זאת טרם פתיחת הקורס.
  • עובדי הוראה:
    • עובד הוראה בשבתון: התשלום המלא יבוצע ע"י הנרשם מול המחלקה להשתלמויות באוניברסיטה העברית במועד ההרשמה. את החלק הממומן ע"י קרנות ההשתלמות, יקבל הנרשם ישירות לחשבונו מקרן ההשתלמות, כל זאת בכפוף לנוהלי ולאישור הקרן.
    • גמולי השתלמות: לקורס יפתח יומן לצורך הכרתו לקבלת גמולים של 30 שעות לעובדי הוראה. 

לתשומת לבכם: התשלום יבוצע באמצעות כרטיסי אשראי בממשק אינטרנטי מקוון ומאובטח. ראו את הקישור לתשלום בהמשך הדף. 

טופס הרשמה

טופס הרשמה - קורס הכשרת מטפלים התנהגותיים - תשפ"א

טופס תשלום מאובטח- הכשרת מטפלים התנהגותיים- תשפ"א

 היקף: קורס בן 40 שעות שיתפרס על פני 10 מפגשים של 4 ש"א. 
 מועד פתיחת הקורס בשפה הערבית: מרץ 2022
 ימים ושעות: ימי חמישי, בין השעות 16:30-19:45
 מקום ההשתלמות: בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית, הר הצופים בירושלים.  

לקבלת פרטים נוספים ניתן לפנות:

1. למעוניינים להירשם או לבירורים אחרים- נא לפנות לטלי הראל במזכירות המחלקה:
    טלפון: 02-5880128 או 02-5882036
    כתובת מייל: talh@savion.huji.ac.il או hishtalmuyot@savion.huji.ac.il 
2. למעוניינים להירשם לקבוצה בערבית-
    נא לפנות לאמג'ד שוגרי, מנחה ורכז הקורס, טלפון: 054-7214079,                                                                   כתובת מייל: amjed.shoughry@mail.huji.ac.il

 למסיימים בהצלחה העומדים בתנאי הקורס תינתן תעודת סיום קורס מטעם בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס - האוניברסיטה העברית, הר הצופים בירושלים

מיינדפולנס - קשיבות, הקשבה, וויסות ומה שביניהם

ריכוז אקדמי והנחיה: סיגל בירן- אבוחצירה

רקע

הרבה מאי הנחת ביומיום שלנו, קשור לוויכוח ומאבק עם הפער בין מה שרצינו שיקרה, לבין מה שקורה בפועל. אוטומטים הישרדותיים מנהלים אותנו, גם כשאין "סכנה" ממשית. מתי היתה הפעם האחרונה שעצרנו בדרך לעבודה, להריח פרח? לשים לב לעננים? שהרגשנו שאנחנו מספיקים מה שאפשר ומגיע לנו לעצור רגע ולנוח? שישבנו עם אדם יקר והקשבנו הקשבה מלאה?ישבנו עם עצמנו בנחת וכוס קפה? שמצאנו את עצמנו חושבים שמרחב פנימי של הקשבה, סקרנות, נוכחות, נראה כמו חלום שנממש בפנסיה...

מטרת התכנית

מיינדפולנס- קשיבות, היא שפה הכוללת איכות, הבנה ותרגול של המודעות העולה מנוכחות מכוונת בכאן ועכשיו, בהסכמה למה שיש.

התכנית שלנו תכיל שני חלקים:

חלק א'

בו הפרוטוקול המובנה, לפי KABBAT-ZIN הכולל תשעה מפגשי לימוד ותרגול של השיטה והגישה של הפחתת לחצים באמצעות מודעות קשובה (M.B.S.R).

חלק ב'

בו הזדמנות להעמיק בתרגול וישום תובנות מיינדפוליות בכלל ובהקשר של הקשבה וויסות עצמי בפרט.

נעמיק ונלמד דרכים ליישום התובנות והכלים הנלמדים, בעולם העשייה והעבודה שלנו.

הקורס יערך כסדנא במסגרת קורס "היברידי" מקוון , שמטרתו להזמין את אנשי ההוראה , החינוך והטיפול לנוע פנימה, להסכים להתיחס אל עצמנו כ"קליינטים" ולטפח יכולת נוכחות באופן המשליך על כל תחומי העיסוק. להניח מעט לנטיה הגורפת שלנו להיות ב DOING ולפנות לטפח את הBEING.

רציונל

דחוף שמשתלט על החשוב , רדיפה אחרי הזמן, רעשים בלתי פוסקים בתודעה על מה לא הספקנו, חווית לחץ כרוני, הם מצבים שכולנו מכירים. אולי אפילו מתיחסים אליהם כבלתי נמנעים. האמנם? קורס קשיבות/מיינדפולנס הוא הזדמנות ללמוד ולתרגל אפשרות לפגוש את המציאות מזוויות אחרות, מתוך עוגן פנימי יותר יציב וזמין, למרות טלטלות היומיום.

בעבודה חינוכית/טיפולית, כשאנו מכוונים להיטיב עם האנשים סביבנו, לרובנו יש נטיה לשכוח את חשיבות ההזנה והתמיכה בעצמנו, כמשאב. מדדים כמו עייפות מתמשכת, חוסר סבלנות חוסר עניין, חווית שחיקה הם חלק ממה שאנחנו פוגשים כשאנחנו עוצרים רגע ושמים לב.

הקורס בנוי על פרוטוקול רב שנים, מגובה באלפי מחקרים המראים את הקשר בין תרגול קשיבות לבין מדדי איכות חיים כמו חוסן, גישה מיטיבה, נדיבות, וחמלה.

בנוסף, נתייחס בקורס למרחב של וויסות עצמי, דרך מודעות, ידע ותיקוף השונות האישית. כל אחד מאיתנו, מאופיין בפרופיל פיזיולוגי מולד, המשפיע ישירות על רמת הפניות, על יכולת ההתמודדות, ועל מה תחשב עבורנו סביבה מיטיבה.נלמד על הפרופילים האישיים, על דרכי זיהוי שלהם, דרכים להתאמת סביבה, להתמודדות, למתן לגיטימציה.

הקורס יתיחס ליחסי הגומלין בין קשיבות לוויסות עצמי, כמו גם להעמקת יכולת ההקשבה, פנימה והחוצה, כביטוי לחווית "נוכחות".

כחלק ממטלות הקורס, יבנו המשתתפים תוכנית ישומית של התובנות והכלים הנרכשים, לחיי היומיום ולמקום עבודתם.

קהל היעד של התכנית

התכנית מיועדת לאנשי מקצוע בתחומי חינוך והוראה, חינוך בלתי פורמלי, מטפלים פרא-רפואיים (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיו-תרפיסטים, מטפלים באומנויות וכו') ולכל מי שמעוניין לחנך ולטפל בעצמו ובסביבת.

כאמור, מדובר בתכנית שחלקה הראשון נחקר לעומק, בכיווני חינוך ובריאות בכלל ובחקר המוח ואיכות חיים בפרט, תכנית שעשויה לעניין כל אדם  "חוקר" , המעוניין ללמוד דרך חוויה אישית על תהליכי שינוי, התומכים בטיפוח אפשרות בחירה וניהול עצמי.

פרטי הקורס

קורס בן 60 שעות אקדמיות, בימי שני החל מ השעה 16:30. הקורס יהיה היברידי וישלב למידה במפגשי זום עם למידה פרונטלית ולמידה א- סינכרונית.

פתיחה מתוכננת

נובמבר 2021 - הפתיחה תלויה במספר הנרשמים

דרישות התכנית

  • תואר ראשון 
  • עמידה במטלות הקורס
  • נוכחות חובה (מעל 20% היעדרות הקורס לא יוכר)
  • אפשרות לשתף בדילמה או במקרה מהשדה (ללא פרטים מזהים)

עלויות

  • דמי הרשמה וטיפול: 300 ₪. ישולמו עם ההרשמה לתכנית
  • שכר לימוד : 2,450 ₪. 
  • עלויות נוספות: למעוניינים בחניה בקמפוס הר הצופים במפגשים הפרונטליים: 110 ₪
  • התשלומים יבוצעו באמצעות כרטיס אשראי בלבד, בממשק דיגיטלי מקוון.
  • עובדי הוראה בשבתון: התשלום המלא יבוצע על ידי הנרשם מול המחלקה להשתלמויות ופיתוח מקצועי. את החלק הממומן על ידי הקרן, יקבל הנרשם ישירות מהם, בכפוף לנהלי ולאישור הקרן

הכרות וגמולים

 הכרה לגמול השתלמות לעובדי הוראה, פיתוח מקצועי ב"אופק חדש" של 30 שעות מתוך ה - 60 וכן, מימון קרנות ההשתלמות-בהתאם להנחיות משרד החינוך ובכפוף לאישורם.

פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים

על המרצה

סיגל בירן אבוחצירה, מרפאה בעיסוק ומתרגלת קשיבות משנת 1986. מטפלת מדריכה ומרצה בתחומי וויסות והתפתחות. הכשרה להנחיית מיינדפולנס במכון מודע, המרכז הבינתחומי, ואוניברסיטת בן גוריון. הכשרה הכוללת גם קורסי העמקה בתחומי חמלה, דכאון וחרדה. מלמדת "מיינדפולנס" בבית הספר לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים וכן, במסגרות פרטיות. תחומי עניין אישי וחקר כוללים עיסוק בשאלות כגון- מה מאפשר הסכמה לנוע פנימה כדי ליצור שינוי, מה תומך באופן אופטימלי בעשיה משמעותית, מתוך הכרה בקשרים בין מרכיבי מצב נתון, היחס אליו, המפה האישית והאנושיות המשותפת.

טופס הרשמה וטופס תשלום

טופס הרשמה - מיינדפולנס

טופס תשלום - מיינדפולנס