check
דבר מנהל | בית הספר לחינוך

דבר מנהל

אדם לפסטיין

דבר מנהל בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס

פרופ' אדם לפסטיין

ברוכים הבאים וברוכות הבאות לבית הספר לחינוך על-שם שלמה (סימור) פוקס באוניברסיטה העברית בירושלים.  החינוך היא אחת מהזירות המרכזיות בהן החברה מבטאת את זהותה, מכשירה את חבריה, מנחילה את ערכיה, משלבת בין חלקיה, מעצבת את גורלה המשותף, ומתקנת את דרכיה. לכן, שאלות חינוכיות הן גם שאלות על "הטבע" האנושי, החיים הטובים, החברה הצודקת, חירויות הפרט וגבולותיהן, איזה ידע הוא בעל ערך ומי קובע, מי רשאי לחנך, ועוד. לכן, על שאלות אלו אי אפשר לענות רק על בסיס מחקר אמפירי; אולם, המחקר עשוי לתרום רבות לדיון בהן. הדיון בסוגיות אלו מתקיים אצלנו בבית הספר לחינוך, בין חוקרים ובין עובדים בשדה החינוכי, בין מרצים ובין סטודנטים. כולם מחויבים למחקר חינוכי קפדני, להכשרה מקצועית של נשות ואנשי חינוך – מורים ומורות, מדריכים, מאבחנות דידקטיות, יועצים ופסיכולוגים חינוכיים, מנהלות בתי ספר – ולקידום שיח חינוכי מעמיק, ביקורתי ומחדש.

החינוך הוא מושא מחקר רב-תחומי, שמשלב בין שאלות יסוד על אודות ערכים, זהויות, ידע, תבונה, וצדק לבין סוגיות מעשיות בלמידה, הוראה, טיפול, ניהול מוסדות חינוך ועיצוב מדיניות חינוכית. חברי הסגל וסטודנטים בבית הספר בוחנים את כלל היבטי החינוך, בתוך ומחוץ לבית הספר; בתהליכי העיצוב והיישום של מדיניות חינוך, בכיתה, בבית וברחוב; בכל המגזרים והתרבויות בישראל ובמקומות אחרים בעולם; מינקות ועד בגרות; במוסדות חינוך ובהקשרים בלתי-פורמליים; בקרב כל האוכלוסיות "הטיפוסיות" ובעלות צרכים חינוכיים מיוחדים; ועוד נושאים רבים. חברי בית הספר לחינוך משלבים במחקר ובהוראה פרספקטיבות תיאורטיות מגוונות, הלקוחות מפסיכולוגיה, מדעי הלמידה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה, ומחשבת ישראל. כמו-כן, מחקרי בית הספר מתבססים על קשת רחבה של שיטות מחקר: מחקרים ניסויים, אתנוגרפיים, עיוניים, מחקרי פעולה, ועוד. כאמור, משותפת לכל אפיקי המחקר, ההוראה והעשייה המגוונים של בית הספר מחויבות עמוקה לחינוך כגורם חיוני בהתפתחות הפרט, בעיצוב התרבות ובקידום של חברה צודקת. 

בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס מהווה מקום למפגש, לדיאלוג ולשיתוף פעולה בין מי שעוסקים בחינוך כשדה מעשי – נשות ואנשי חינוך, מעצבות ומעצבי מדיניות, הורים והציבור הרחב – לבין מי שבוחנים את החינוך כתחום מחקר. שני הצדדים יוצאים נשכרים מדיאלוג מכבד וביקורתי. המפגש עם "השדה" תורם לרלוונטיות ולהשפעה של המחקר; המפגש עם המחקר תורם לפרופסיונליות של העשייה החינוכית. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לשיחת חינוך מרתקת.