על מנת להמחיש את כוונותינו ומטרותינו במחלקה ללימודי הוראה, בחרנו לשתף בדברים כתבה נעמה נבון-פרץ, בתו של נשיא המדינה המנוח יצחק נבון, על אביה:
"אם הייתי צריכה לתאר את אבא שלי במילה אחת, הייתי בוחרת במילה 'מורה'. אבי היה מורה הן בהכשרתו המקצועית הן בהתנהלותו במובן הרחב של המילה – לצד היותו מקור בלתי נדלה לידע, הוא אהב להנחות, להדריך, לכוון, לתקן (לעיתים בהקפדה יתרה) ולשמש דוגמא אישית בהתנהגותו.
אם הייתי צריכה לתאר אותו בשתי מילים, הייתי בוחרת במילים 'מורה' ו'תלמיד', כי לצד היותו מורה בכל נימי נפשו, היה תלמיד שקדן, שלא הפסיק לרגע לשאול שאלות ולחקור את סביבותיו. [...] אבי היה סקרן וצמא לידע מכל סוג – אנשים, תופעות טבע, תרבויות, מסורת, פולקלור, רפואה, אקטואליה, היסטוריה, תיאולוגיה, בלשנות – בכל תחום ופינה היה מוצא מה לחקור וממה להתפעם.
הסקרנות שבו הובילה אותו לפתיחות מחשבתית רבה ולצידה תפיסה שצריך להכיר דתות אחרות, אמונות אחרות ומסורות אחרות. בזכות החינוך שספג בילדותו, אבי הכיר את ארון הספרים היהודי מלפני ולפנים. לצידו הוא פנה להכיר את הספרות של דתות אחרות. בארון שלנו בבית היו לצד מחזורי התפילה של ראש השנה ויום הכיפורים גם הקוראן והברית החדשה. לא פעם אמר שאם לאמונה מסוימת יש אחיזה בקרב קהל רב כל כך – ראוי שנכיר אותה, נלמד אותה ונעריך אותה".
(מתוך: יצחק נבון, יומן מדיטציה, הוצאת חדקרן, 2017, עמ' 15-16)
התיאור הפיוטי הזה של הנשיא נבון קולע לכמה מאפיינים של אנשי חינוך באשר הם- מי שהמשימות בחייהם המקצועיים שזורות תמיד בתהליכים בחייהם האישיים; מי שמלמדים ולומדים ללא הפסקה, ובכל הזדמנות; מי שפתוחים לעולם ולכל אשר בו על מנת להתמלא, ולחלוק מהטוב הזה עם תלמידיהם.
התקופה שאנו חיים בה, בצל משבר הקורונה, הביאה לשינויים רבים בעולם החינוך וההוראה ולחידוד מחודש של החשיבה על מטרותיו ויעדיו. מורות ומורים בארץ ובעולם נאלצו ללמוד הרבה על מנת להמשיך בעבודה עם תלמידיהם: להפעיל טכנולוגיות, לעדכן ולחדש תכניות לימודים, ליצור קשרים בינאישיים במרחב הוירטואלי, למצוא מחדש איזון נכון בין החיים האישיים והמקצועיים.
השינויים הדרמטיים הללו לא פסחו גם על עולם הכשרת המורים. פרט להסתגלות הפרקטית ללמידה מרחוק ולהתנסות מעשית בעידן הזום, אנו מתאמצים להתאים את התפיסה של לימודי ההוראה לאתגרים החינוכיים, הרגשיים, והחברתיים של תקופה זו. תרבות הלמידה-הוראה כולה השתנתה, וכולנו עדיין בתהליכי חשיבה והסתגלות לשינויים אלו. כפי שנעמה נבון-פרץ כתבה על אביה, בעידן זה יותר מתמיד כולנו "מורים וגם תלמידים בו-זמנית".
במסגרת לימודי ההוראה חשוב לנו שכל אחת ואחד מהסטודנטים יראו עצמם כ"מורים וכתלמידים" בו-זמנית, יפתחו את הזהות המקצועית שלהם מתוך שיח עם המרצים והעמיתים ללימודים, ויפיקו מכל קורס וסדנה תובנות להיותם מורים בעתיד לבוא.
בדפים שבאתר זה תוכלו למצוא מידע כללי על הלימודים, מקצועות ההכשרה, מבנה הלימודים , מסלולים ותכניות מיוחדות.
מצגת כללית על המחלקה ללימודי הוראה - ראו כאן.
וכן הפניה למפגש אוריינטציה של תלמידי המחלקה ללימודי הוראה בראשית שנת תשפ"א.
כנס בנושא "זווית מבט על הוראת המתמטיקה בישראל" 2021
למי לפנות?
שעות קבלה במזכירות תלמידים
יום ראשון וחמישי: 9:00-12:30 + 13:30-14:30
יום שני עד רביעי: 9:00-13:00