שלום לכולם,
המפגש השני של הסמינר המחלקתי של בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, "מחד גיסא.. ומאידך גיסא.. נושא אחד – שתי זוויות"
יערך ביום ד' ה- 26/12/18 בין השעות 14:10-15:30 בחדר 459, בית-הספר לחינוך.
נושא הסמינר: אלימות בני נוער
מהזווית הקשורה באופן בו מורים מתמודדים רגשית עם אירועים אלימים תציג דר' מיכל לוי, פוסט-דוקטורנטית במכון מופ"ת, בהדרכת פרופ' מונא חורי-כסאברי (מבית ספר לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית באוניברסיטה העברית) וחברת סגל במכללת דוד ילין, החוג לחינוך מיוחד, את עבודתה בנושא:
"רב-גוניות בחוויות רגשיות של מורות בתוקפנות בית ספרית-בחינה של גורמי לחץ וחוסן"
מהזווית של Social dominance theory, יציג פרופ' תום גומפל, מהמגמה לחינוך מיוחד, בית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס, האוניברסיטה העברית את עבודתו בנושא:
Social dominance and social identity as mediators of youth aggression
ראו תקצירי ההרצאות למטה!!!
להתראות,
אורי
דר' אורי איל
מרכז הסמינר המחלקתי
ראש המגמה למנהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך
בית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס, האוניברסיטה העברית
תקצירי ההרצאות:
רב-גוניות בחוויות רגשיות של מורות בתוקפנות בית ספרית-בחינה של גורמי לחץ וחוסן
דר' מיכל לוי
פוסט-דוקטורנטית במכון מופ"ת וחברת סגל במכללת דוד ילין, החוג לחינוך מיוחד
A qualitative study was conducted in order to examine the subjective emotional experiences of 15 novice and in-service teachers in aggressive incidents at school. Thematic analyses of the in-depth semi-structured interviews yielded six main factors: professional self-perceptions, emotional sensitivity, teacher-student relationships, group affiliation, thinking patterns and coping alone. These six factors were perceived by teachers either as emotional stressors or emotional resilience promoters. Additionally, these six factors integrated one with the other and were influenced by seniority and contextual factors. Thus, emotional experiences in school aggression were perceived by teachers as complex and dynamic. Theoretical and practical implications for training practitioners and school officiators are discussed in order to prevent teachers' emotional stress and occupational attrition.
Social dominance and social identity as mediators of youth aggression
פרופ' תום גומפל
המגמה לחינוך מיוחד, בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית
Social identity theory has traditionally examined in-group favoritism as a result of the positive evaluation of one’s social group and the need to enhance one’s positive social identity that relate to group membership. Despite the fact that group identification predicts the saliency of group identification to self-identity, its relation to outgroup denigration is unclear. Outgroup bias can be attributed to the elevation of the ingroup or denigration of the outgroup, or both. Social dominance theory proposes the existence of a basic human desire to establish and maintain a group based social hierarchy where complex social groups are structured via group based social hierarchies, with several groups on the top and at least one group on the bottom. Sidanius and colleagues have described ideological asymmetry, which refers to systematic differences between members of high-status and low-status groups in the nature of the relationships between group members' basic values and their attitudes toward different groups. Intergroup bias and preferential evaluation of the ingroup relative to the outgroup are conceptually and empirically distinct. Social dominance theory emphasizes the role of social dominance orientation in driving ingroup favoritism and outgroup denigration. We know of no studies which examine such ingroup favoritism and outgroup denigration and its effects on school violence and victimization. We examine different aspects of social dominance orientation and how it interacts with social identity and is mediated by moral disengagement.