חוקרים שזכו במענקי מחקר לאחרונה

20 פברואר, 2024

מחקרים במימון של המדען הראשי משרד החינוך

המחקר
מלחמת חרבות ברזל: רווחה נפשית ומשאבי התמודדות של יועצים חינוכיים במצב של חירום מתמשך
המחקר מתמקד בחוויה של היועצים החינוכיים בעקבות מצב החירום המתמשך, בקשיים שחווים, ובדרכי התמודדותם עם המצב.
החוקרים
פרופ' משה טטר, ד"ר יוליה ליפשיץ-ברזילר, ד"ר סימה עמרם-וקנין, ד"ר אינה בן אורי
בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים

 

המחקר
שיקולים של בוגרי החמ"ד בבחירת קריירה בהוראה, בחירת מוסד הכשרה להוראה ובחירת התמחות והשמה בהוראה
החוקרים
פרופ' איתמר גתי, פרופ' משה טטר, ד"ר יוליה ליפשיץ-ברזילר
בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים

 

המחקר
הקשר בין שימושים שונים במדיה חברתית ותחושת מיטביות בקרב בני נוער בתקופת המלחמה
המלחמה שפרצה ב7 לאוקטובר הביאה לפגיעה בשגרה של בני נוער בישראל ולהתמודדות עם השלכות נוספות כגון פגיעה בתחושת הביטחון. נסיבות אלו עשויות להביא לירידה בתחושת המיטביות (well-being) שלהם. כנדבך מרכזי בחייהם, המדיה החברתית משמשת בני-נוער הן ככלי לתקשורת חברתית והן ככלי לקבלת מידע וחדשות. במחקר זה נבחן את מידת ואופן השימוש במדיה החברתית כמקור תמיכה וחוסן לעומת קיטוב ותחושת איום (על ידי חשיפה לתכני המלחמה, "פייק ניוז" וקונפליקט) והקשר של אלו לתחושת המיטביות.  
החוקרות
פרופ' קריסטה אסטרחן, ד"ר יעל מלין
בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים

 

המחקר
דילמות פדגוגיות ודרכי ההוראה הננקטות על ידי מורות בחינוך פוליטי לאזרחות פעילה בתקופה של מלחמה
מצבי משבר לאומיים, כמו מצב המלחמה הנוכלי, מחדדים ומעצימים דילמות פדגוגיות וחינוכיות הקיימות גם בשגרה. מחקר זה בוחן את השאלה כיצד משפיע המצב על מורות הנוקטות בגישה של חינוך פוליטי, כלומר: חשוב להן לעסוק עם התלמידים בשאלות אקטואליות, חברתיות ופוליטיות ולדון בדילמות שעל סדר היום הציבורי. המחקר בוחן בעיקר מהן הפרקטיקות בהן נוקטות מורות אלו בתקופת המבר, וכיצד פרקטיקות אלו מסייעות להן לצלוח את האתגרים והמתחים החינוכיים, הקיימים ממילא גם בימי שגרה, אך מתעצמים בימי מלחמה. 
החוקרים
ד"ר אדר כהן (בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים), ד"ר קרן קטקו-איילי, ד"ר ניר מיכאלי (מכללת 'אורנים' לחינוך)

 

המחקר
רווחה רגשית ומשאבי תמיכה בקרב צוותי הוראה בתקופת מלחמת "חרבות ברזל"
מלחמת "חרבות ברזל" הביאה את צוותי ההוראה בישראל להתמודדות עם שינויים תכופים בקיום ובאופן ההוראה ואחריות מוגברת לתלמידים שבאחריותם. התמודדות מעין זו עלולה להביא עמה פגיעה קשה ברווחה הנפשית של צוותי ההוראה, אשר נמצאים גם כך בסיכון גבוה לשחיקה מקצועית. במחקר הנוכחי נבחן את תחושת המצוקה והמיטביות של מורים והקשר שלה למידת החשיפה למלחמה והשלכותיה. בנוסף, נבחן את החוסן הנפשי, תפיסת המסוגלות העצמית ומקורות תמיכה הזמינים לצוותי ההוראה כמשתנים אשר עשויים למתן את השפעת החשיפה למלחמה על תחושת המיטביות. זיהוי ואפיון מהיר של צרכי המורים.ות במצבי חירום כמו זה הנוכחי יכול לסייע באיתור ובטיפול מוקדמים יותר במצבים דומים בעתיד, ואולי למנוע הידרדרות, שחיקה ופגיעה נפשית ומקצועית, אשר לה השלכות נרחבות לא רק על צוות בית הספר, אלא על התלמידים, בני משפחותיהם והחברה בכלל.
החוקרים
פרופ' תום גומפל, פרופ' מור נחום, ד"ר יעל מלין
האוניברסיטה העברית בירושלים

 

מחקר במימון קרן עזריאלי

המחקר
Examining Trajectories of Functioning in Autistic Children and their Families in Israel and Canada: The Pediatric Autism Research Cohort (PARC) Study
מחקר זה נועד לעקוב אחר המסלולים ההתפתחותיים של קבוצה גדולה של ילדים אוטיסטים ישראלים (בעברית וערבית) וקנדים צעירים ומשפחותיהם עם דגש על תפקוד אדפטיבי ומשתנים משפחתיים ומערכתיים, מרגע האבחון דרך הכניסה לכיתה א'. 
החוקרים
פרופ' סטליוס ג'ורג'יאדס, (אוניברסיטת מקמסטר (קנדה)), פרופ' אילן דינשטיין (אוניברסיטת בן גוריון בנגב) וד"ר ג'ודה קולר (בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים)

 

מחקר במימון המוסד לביטוח לאומי

המחקר
התנהגויות סיכון בקרב תלמידי תיכון מהחברה הבדואית בכפרים המוכרים והלא מוכרים: גורמים אישיים וכיתתים
מטרת המחקר היא לבחון את השפעתם של גורמים כיתתיים (כגון: תמיכה רגשית של מחנכי כיתות כלפי תלמידים) ומאפייני תלמידים (כגון: תחושת קהילה בכיתה) על התנהגויות סיכון בקרב תלמידי תיכון בחברה הבדואית בדרום הארץ. משתני המחקר ייבחנו גם תוך השוואה בין תלמידים מכפרים/ערים "מוכרים" לעומת תלמידים מכפרים "לא מוכרים".
החוקרת
ד"ר רימאא דעאס
בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים

 

מחקר במימון קרן ספנסר – Spencer Foundation

המחקר
Threat and Empowerment: How Educators Empower Students Who are Under Threat of Home Relocation or Demolition
מטרת המחקר היא לבחון את הפרקטיקות ודפוסי העצמה של מחנכות בקונטקסט של תלמידים מהפזורה הבדואית. המחקר יארך שנה וחצי ויכלול תצפיות וראיונות עם חמש מחנכות כיתה, שהצליחו להעצים את תלמידיהן, מחמשה בתי ספר יסודיים מהכפרים הלא מוכרים.
החוקרת
ד"ר רימאא דעאס
בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים

 

המחקר
Can we say it differently?” Motivational prosody in teacher-student communication" 
המחקר בוחן מהם האמצעים הפרוזודיים (גובה קול, עוצמה, קצב) בהם מורים עושים שימוש על מנת להנחות את התלמידים שלהם לבצע משימות לימודיות באופן שמגביר את המוטיבציה האוטונומית של התלמיד להשלים את המשימה. במחקר אנחנו מקליטות מורים אומרים משפטי הנחיה דומים בהתכווננויות שונות (תומכות אוטונומיה מול שולטות). אנחנו בוחנות מהם הרכיבים הפרוזודיים הבולטים כשהמורים מנסים לעודד ביצוע עצמאי ומהם הריבים הפרוזודיים הבולטים כשהמורים מבקשים לגרום לתלמיד לבצע את המטלה. לאחר מכן אנחנו בוחנות האם תלמידים המקשיבים למשפטים המוקלטים מזהים את ההתכווננות של המורים ומגיבים באופן שונה לדיבור מוכוון אוטונומיה מול דיבור שולט. בסופו של המחקר אנחנו מקוות להבין טוב יותר כיצד המורים עושים שימוש בקולם כדי לעודד ולגייס תלמידים לתהליך הלמידה. אנחנו מאמינות כי אפיון הרכיבים הקוליים הלא מילוליים יאפשר  לסייע למורים לעשות שימוש מובחן יותר בקולם כדי לשפר את התקשורת עם התלמידים בתהליך הלמידה.
החוקרות
ד"ר נעמה גרשי צחור וד"ר רחל-צופיה סינואני
בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים

 

מחקר במימון הקרן הישראלית למדעים

המחקר
The Development of Adolescents' Ability to Regulate Screen Media Use
בני נוער גדלים כיום בעולם שבו המדיה הדיגיטלית תופסת מקום מרכזי מאוד בפעילויות הפנאי, הלמידה והקשרים החברתיים. המחקר על שימוש של בני נוער במדיה הדיגיטלית העלה חששות כבדים בנוגע להשלכות ההתפתחותיות השליליות של שימוש לא מווסת במדיה הדיגיטלית. במחקר הנוכחי אנחנו מבקשות להבין כיצד בני נוער לומדים להשתמש במדיה הדיגיטלית באופן שמאפשר להם להנות מהיתרונות הרבים שלה אך גם להשקיע במטלות התפתחותיות נוספות. במסגרת המחקר אנחנו בוחנות מהם אמצעי הויסות העצמי בהם בני נוער עושים שימוש ומהם הגורמים שתומכים ביכלתם של בני נוער ללמוד לוסת את עצמם במרחבי המדיה באופן עצמאי. אנחנו מתעניינות במיוחד בתפקידם של ההורים כמי שמסייע בויסות השימוש ותומך בלמידה של ויסות עצמי. המחקר נערך במתכונת של מחקר אורך במהלכו אנו מלווים בני נוער והוריהם במהלך חמש שנים. תוצאות המחקר יאפשרו לנו למפות את דרכי הויסות העצמי בהקשרים של המדיה הדיגיטלית ולאפיין את הדרכים בהן ניתן לתמוך בפיתוח היכולות האלו.
החוקרות
ד"ר נעמה גרשי צחור ובר שוצמן מ.א.
בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים