מבנה הלימודים

program

 

הלימודים במחלקה ללימודי הוראה משלבים התנסות בהוראה מודרכת עם קורסים בנושאי חינוך כלליים, באוריינות מחקר בחינוך והוראה ובפדגוגיה ומתודיקה.

הלימודים במחלקה נמשכים על-פי-רוב שנתיים ומתקיימים ברובם בימי לימוד מרוכזים – ראשון ו/או חמישי. מתקיימים מסלולים המאפשרים לסיים את הלימודים בשנה אחת (ראו "על הלימודים" בתפריט בצד ימין), עם לפחות יומיים לימודים בשבוע, זאת במידה ויתאפשר לסטודנט לשבץ את כל הקורסים במסגרת תכנית הלימודים - בהתאם לאילוצי המערכת.

תכנית הלימודים - להלן קישור לתכנית לימודים כדוגמ בלבד - מותאמת לדרישות המתווים בהכשרה להוראה של המועצה להשכלה גבוהה (מתווה אריאב) ומורכבת מארבעה חלקים:

לימודי חינוך

קורסים שמספקים ידע עיוני חשוב למורה המשכיל. כמו כן, הקורסים נותנים כלים תיאורטיים הנחוצים למורים במאה ה-21 יחד עם הזדמנות להיחשף לדרכי יישומם במעשה ההוראה.

הקורסים עוסקים בנושאים הבאים:
  • מחשבת החינוך - היטבים פילוסופיים בעבודת החינוך
  • התפתחות והתבגרות - פסיכולוגיה של גיל הנעורים
  • חינוך וחברה - היבטים סוציולוגיים בחיי בית הספר ובמערכת החינוך
  • למידה והוראה
  • פיתוח הוראה עתירת חשיבה

קורסי הכשרה

קורסים וסדנאות להכשרה מעשית להוראה מתקיימים בתחומי הדעת (הדיסציפלינה שכל סטודנט מיועד ללמד בבית הספר) ובסוגיות פדגוגיות וחינוכיות שכל מורה נזקק להן:

א. פדגוגיה ומתודיקה בתחום הדעת

קורסים ייחודיים לכל מקצוע ומקצוע העוסקים בהיבטים מעשיים ותיאורטיים של הוראת המקצוע.

הסדנה המתודית שמלווה את ההתנסות כוללת הכנה לקראת הוראה ורפלקציה בעקבותיה, משוב ושיחה אישית של המדריך הפדגוגי עם הסטודנטים בעקבות צפייה בשיעוריהם, חשיפה לספרות מקצועית ולמחקר רלבנטי להוראה ולמקצוע ההוראה, היכרות עם נושאים בתכניות הלימוד של המקצוע, ועוד.

הסטודנטים יהיו מחויבים להשתתף בסדנה מתודית ובהתנסות מעשית גם בעת חופשת הסמסטר, אך יהיו פטורים מהוראה ומהשתתפות בסדנה בזמן חופשות ביה"ס שאינן חופפות את חופשות האוניברסיטה.

קורסים
  • סדנה מתודית בהוראת המקצוע*
  • סמינריון דידקטי במקצוע ההוראה

*במספר תחומים מצומצם מתקיימות שתי סדנאות מתודיות באותו מקצוע, סדנא אחת בכל אחת משתי שנות לימוד.

ב. התנסות מעשית בתחום הדעת

ההתנסות היא הזדמנות ללמוד באופן בלתי אמצעי על עולם בית הספר והכיתה. ההתנסות המעשית מאפשרת לסטודנטים ללמוד מתוך עשייה, בתמיכה וליווי של מדריכים פדגוגיים להוראה ומורים מאמנים.

קבלת תעודת הוראה מותנית ביום התנסות שבועי לאורך שתי שנות לימוד לתעודת ההוראה.

ההתנסות בבתי הספר מתקיימת באחד מבתי הספר בירושלים או בסביבתה. הסטודנטים נמצאים בוקר שלם בבית הספר מ-8.00-7.30 עד 13.30-13.00 (על פי הוראות מנחה הסדנה ובהתאם למערכת בית הספר). התלמידים יתבקשו להגיע בזמן - לא יתקבלו איחורים והיעדרויות לא מתואמות.

ההתנסות בבית הספר מלווה בסדנה מתודית המועברת ע"י מדריך פדגוגי: מורה חונך, שהוא איש סגל של המחלקה ללימודי הוראה.

ההתנסות כוללת תצפיות במורים מאמנים, השתתפות בפעילויות חינוכיות שונות של בית הספר והוראה עצמאית בכיתת תלמידים או בחלק ממנה. במסגרת ההתנסות הסטודנטים מחויבים בהגשת דוחות התנסות במהלך השנה.

במקרים אחדים הסטודנטים יתבקשו להתחיל את ההתנסות ו/או ההערכות להתנסות עוד לפני מועד תחילת שנת הלימודים האקדמית. שעות אלו יקוזזו מחובות הסטודנטים בסדנאות במהלך שנת הלימודים.

סטודנטים שהישגיהם בהתנסות או תיפקודם בחלק המעשי יחויבו בשעות התנסות נוספות במהלך שנת הלימודים או בשנה שלאחר מכן במקרים חריגים תופסק השתתפותם בקורס ההכשרה המעשית.

ג . הכשרה פדגוגית והתנסות מעשית במשימות חינוכיות כלליות

ישנם אתגרים חינוכיים ומשימות המשותפים לכל מורה באשר הוא ואשר דורשים הכשרה מעשית לצד למידה עיונית. כל סטודנט יוכל לבחור להשתלב בקורסים של הכשרה מעשית ובסדנה פדגוגית מלווה גם בסוגיות ותחומים כאלו, כגון: חינוך כיתה; עבודה עם תלמידים לקויי למידה; הערכה חלופית; עבודה עם תלמידים מצטיינים ומחוננים; הכרת מודלים של חינוך רב-תרבותי; הוראת כישורי חיים וכו'.  קורסים אלו יתקיימו במתכונת סימסטריאלית.

ד. מידע נוסף על מבנה הלימודים בקורסי ההכשרה המעשית
ה. הערכה על קורסי ההכשרה המעשית

ההצלחה בקורסי ההכשרה המעשית (ציון 70 ומעלה) היא תנאי לקבלת תעודת ההוראה. ההכשרה המעשית מתקיימת לאורך כל השנה, ללא חופשת סמסטר. הצלחה בקורסי ההכשרה המעשית תלויה בעמידה בציפיות ממורה בראשית דרכו, על פי הפרמטרים הבאים שייבחנו ויוערכו לאורך השנה:

  • זהות מקצועית: פיתוח תפיסה חינוכית אישית לאורך ההכשרה, מודעות לדילמות חברתיות, אתיות וערכיות בהוראה
  • תיפקוד בקורס: נוכחות שוטפת, השתתפות פעילה ותורמת לקורס, עמידה בזמנים, ביצוע המטלות והמשימות
  • תיפקוד כמורה לתחום הדעת: שליטה מינימלית נדרשת בתחום הדעת, שליטה נדרשת בידע פדגוגי-דידקטי (שילוב מיומנויות חשיבה, גיוון דרכי הוראה' הכנת שיעור, בניית מבחן, בניית דפי עבודה, וכו')
  • תיפקוד מול תלמידים: יכולת ניהול כיתה, תקשורת חיובית עם תלמידים, הכלה, התיחסות דיפרנציאלית ומענה מותאם אישית, טיפול בבעיות משמעת
  • תיפקוד בצוות: יכולת לעבודת צוות עם עמיתים, הבנה של צרכי המערכת ותפקוד במסגרת הדרישות של ביה"ס
  • תיפקוד כלומד: יכולת לתת ולקבל משוב, יכולות רפלקטיביות

בסיום כל סמסטר של הכשרה מעשית נקיים תהליך של הערכה מעצבת, בו המדריכה הפדגוגית בדיסציפלינה תקיים שיחת משוב עם כל אחד מהסטודנטים על התקדמותו. בסיום כל סמסטר מתקיימת מועצה פדגוגית למקרים בהם נראה שיש בעיה בתפקוד של הסטודנט  וביכולת העתידית להשתלב כמורה במערכת החינוך.