לימודי המחקר הם לימודים, שבמרכזם עבודת המחקר שנכתבת בהנחיית מנחה. במשך לימודיו נדרש תלמיד המחקר ללמוד קורסים בהיקף של 12 נ"ז לפחות בהתאם למתבקש מתכנית המחקר הספציפית, ואולם רוב הזמן מוקדש לתכנון, ביצוע וכתיבת עבודת המחקר. על הדוקטורנט לעבור משלב א' לשלב ב' לא יאוחר מ-18 חודשים מאז הקבלה לשלב א'. משך תקופת הלימודים עד הגשת עבודת הדוקטורט הינו 5 שנים מאז הקבלה לשלב א'. כעבור 12 חודשים מאז הקבלה לשלב א' מתבקש/ת הדוקטורנט לידע את הוועדה התחומית מתי בכוונתו/ה להגיש את ההצעה ולהתחיל בתהליך של כינון וועדה מלווה. יש לקחת בחשבון שתהליך כינון וועדה מלווה ועד אישור ההצעה גם הוא לוקח זמן. עדכון הוועדה יהיה בתיאום עם המנחה וחתום על-ידי המנחה. שימו לב: ההנחיות המחייבות הן אלו שמופיעות בתקנון הרשות לתלמידי מחקר של האוניברסיטה העברית וכן באתר לימודי הדוקטורט של ביה"ס לחינוך.
- השלבים בהכנת הצעת דוקטורט
-
קיימים שני שלבים עיקרים בלימודי הדוקטורט: שלב א' ושלב ב', שלכל אחד מהם דרישות משלו.
שלב א'
אורך: 18 חודשים לכל היותר.לאחר קבלת האישור על הקבלה ללימודים, סיכום סופי עם המנחה על נושא הדוקטורט. הכנת הצעת דוקטורט, לפי כללי הרשות לתלמידי מחקר, בהנחיית המנחה. קבלת אישור המנחה להגשת הצעת הדוקטורט. גיבוש רשימת קורסים (בד"כ 12 נ"ז או יותר בהתאם לנושא המחקר), ואיתור מועמדים לוועדה המלווה, יחד עם המנחה. לאחר אישור המנחה (כולל חתימה על ההצעה), הגשת הבקשה בליווי שמות מועמדים לוועדה המלווה לרשות לתלמידי מחקר במדעים העיוניים. מפגש עם הוועדה המלווה (הצגה קצרה, דיון בנושאים הדורשים הבהרה, סיכום שינויים מבוקשים בהצעה).
מעבר לשלב ב'
מותנה בקבלת אישור מהרשות לתלמידי מחקר על ההצעה.שלב ב'
אורך: כ-3.5 שניםביצוע המחקר שאושר – איסוף הנתונים, ניתוחם, הסקת המסקנות הרלוונטיות וכתיבת הדיווח על התוצאות עבודת המחקר.
- הכנסת השינויים בהצעה, אישור המנחה להצעה המתוקנת.
- קבלת אישור חברי הוועדה להצעה המתוקנת (לעיתים נדרשת פגישה נוספת של הוועדה המלווה).
- קורסי חובה
-
סטודנט לדוקטורט חייב ב 12 נ"ז של קורסים כפי שמפורט בתקנון לתלמידי מחקר. מכסה זו כוללת קורסי חובה על-פי הפירוט הבא.
סדנה לתלמידי דוקטורט שלב א'
מספר קורס: 37888, שנתי, 2 נ"ז, פעם בשבועיים.
יש להשלים את לימודי קורס זה במהלך שלב א'. דרישה זו הינה דרישה פנימית של בית הספר לחינוך ואכיפתה באחריות בית הספר לחינוך. עיקרה של הסדנה עוסק באופן ההכנה של הצעת מחקר, מתוך דיון בהצעות המחקר אותן כותבים הסטודנטים המשתתפים בסדנה. יושם דגש על ניסוח שאלת המחקר, השערות המחקר ותכנון תכנית המחקר, כמו גם על כישורים אקדמיים "רכים".
קרדיט: השתתפות פעילה, על בסיס נוכחות מלאה, השתתפות פעילה בדיונים, הצגה של הצעת המחקר בפני משתתפי הסדנה במהלך השנה, והצגת ההצעה בפני כלל החוקרים והמנחים בכנס המחקר של ביה"ס לחינוך.קורס כתיבה אקדמית
קורס זה יועבר בשלוש גרסאות שונות והמתאימות למחקר איכותני, כמותני ועיוני. הכתיבה בקורס תהיה באנגלית. הקורסים השונים ינתנו לסירוגין, כל אחד מהם פעם בשנתיים. יש להשלים את לימודי קרוס זה במהלך הלימודים בשלב ב'.
קרדיט: השתתפות פעילה. - קורסי השלמה
-
- הוועדה התחומית רשאית לבקש לימודי השלמה מסטודנטים שאינם בעלי תואר שני בחינוך אשר לא למדו קורסים מקבילים לקורסים מספר 34886 או 37503 או 37803. הוועדה יכולה לבקש להשלים אחד או שניים מקורסים אלה על פי נושא המחקר. קורסים אלה לא יכללו במכסה של 12 נ"ז של הדוקטורט.
- סטודנטים לתואר שלישי אשר לא למדו בתואר השני קורס מתודלוגי מתקדם ("שיטות סטטיסטיות מתקדמות במחקר בחינוך", מספר קורס: 37806 או "שיטות סטטיסטיות מתקדמות במחקר פסיכולוגי", מספר קורס: 34878) וכן לא למד קורס "עיבוד נתונים ב-R", קורס מספר 37818, ולא למד קורס "מבוא לעיבוד נתונים ב-R", קורס מספר 37864, ומחקרם הוא בתחום הכמותני ידרשו ללמוד קורסים אלה.
- סטודנטים לתואר שלישי אשר לא למדו בתואר השני קורס מתודלוגי מתקדם ("לנתח, לפרש, ושוב להתבונן: מחקר איכותני בחינוך למתקדמים", קורס מספר 34847) ומחקרם הוא בתחום האיכותני ידרשו ללמוד קורס זה.
- סטודנטים לתואר שלישי אשר לא למדו בתואר השני קורס מתודולוגי מתקדם ("מתודות בקריאת טקסטים עיונים במדעי הרוח", קורס מספר 63620) ומחקרם הוא בתחום ההגותי – טקסטואלי ידרשו ללמוד קורס זה.
- חובות נוספות
-
- כל סטודנט בשלבים מתקדמים של שלב ב', יצטרך לקראת סיום הדוקטורט להציג את עבודתו בכנס המחקר השנתי של בית הספר לחינוך. יש חובת נוכחות בכנס המחקר השנתי במהלך לימודי הדוקטורט. דרישה זו הינה דרישה פנימית של בית הספר לחינוך ואכיפתה באחריות בית הספר לחינוך.
- השתתפות בסמינר שבועי במהלך שלב ב' במשך שנת לימודים אחת. קרדיט: השתתפות פעילה.
- דוקטורט במתכונת אסופה
-
יש להגיש את האסופה על פי הכללים המפורטים בתקנון הרשות לתלמידי מחקר. על-פי דרישת בית הספר לחינוך, לפחות מאמר אחד צריך להיות מאמר שהתקבל לפרסום בכתב עת מדעי.
איך ממשיכים?
במידה והחלטתם שדוקטורט הוא בשבילכם, יש לכם את משאבי הזמן לכך ואתם מוכנים לתהליך הנלווה לו, אז נא לבחור באפשרות המתאימה לך ביותר:
סיימתי תואר שני ואני עומד/ת בדרישות הקבלה המינימליות ללימודי הדוקטורט
סיימתי תואר שני בציון גבוה אבל ללא מסלול עם תזה (ללא עבודת גמר)
- סיימתי תואר שני אבל הציון שלי נמוך מהסף הנדרש
-
מועמדים שציוניהם אינם עומדים בתנאי הסף מבחינת ממוצע הציונים, אולם לא רחוקים מהם, יגישו לוועדה התחומית של ביה"ס לחינוך מכתב מהמדריך בו ינומק מדוע המדריך מעוניין לקבל את המועמד. במקרה בו החריגה מתנאי הסף מתייחסת לממוצע הקורסים של התואר השני, מתבקש המועמד והמדריך להציע תכנית השלמות של קורסים מתוכנית הלימודים של תואר שני. המועמד יצטרך להשלים את תכנית ההשלמות בציון ממוצע של 90, וציון מינימאלי של 85 בכל אחד מהקורסים. תכנית זו צריכה לקבל את אישורה של הוועדה התחומית. לאחר אישורה של תכנית ההשלמות תוכל הוועדה להמליץ בפני הרשות לתלמידי מחקר לקבלו ללימודים במעמד של 'מתמחה למחקר'. לאחר השלמת הלימודים של תכנית ההשלמות ועמידה בתנאים שפורטו למעלה, יוכל התלמיד להגיש בקשה להירשם ללימודי דוקטורט.
במקרים בהם החריגה מתנאי הסף מתייחסת לציון של עבודת הגמר, יתבקש המועמד לכתוב מסמך עיוני שיהווה הרחבה של הפן התיאורטי של קדם ההצעה. לאחר אישורו של מסמך זה על ידי הוועדה התחומית יוכל התלמיד להגיש בקשה להירשם ללימודי דוקטורט.
- סיימתי תואר שני בציון גבוה במסלול עם תזה אולם בתחום רחוק מחינוך
-
סטודנטים שאין להם תואר ראשון או תואר שני בחינוך אך סיימו תואר שני הכולל תזה בתחום אחר עם ממוצע ציונים שעונה לסף הדרישות, מתבקשים לפנות לוועדה התחומית של ביה"ס לחינוך לפני הגשת הבקשה לרשות לתלמידי מחקר להרשמה כסטודנט לדוקטורט. על סמך תכניות הלימודים הקודמות של הסטודנט, ובהתחשב בנושא אותו הסטודנט רוצה לחקור, תחליט הוועדה התחומית של ביה"ס לחינוך יחד עם המנחה/מנחים האם נדרשים קורסי השלמה מעבר למכסת הנ"זים ללימודי דוקטורט. קורסי השלמה אלה יילמדו תוך כדי הלימודים לדוקטורט. יש לצרף את רשימת הקורסים האלה עם הגשת הבקשה לרשות לתלמידי מחקר להירשם ללימודי דוקטורט.
המדריך/המדריכים או הוועדה התחומית של ביה"ס לחינוך רשאים להמליץ על לימודי השלמה הנדרשים לפני רישום לשלב א', במקרה שנראה כי לא יתכן שהסטודנט יוכל לכתוב את הצעת המחקר לפני שלמד את הקורסים שבתכנית ההשלמה. במקרים אלה הוועדה התחומית של ביה"ס לחינוך תמליץ לרשות לתלמידי מחקר לקבל את המועמד כמתמחה למחקר. לאחר השלמת הקורסים הנדרשים יוכל המועמד להגיש מועמדות לרישום לשלב א של הדוקטורט.
מומלץ מאוד להתייעץ עם הוועדה התחומית של ביה"ס לחינוך עד כמה שניתן מוקדם כדי להתוות את המבנה המתאים ביותר כבר בתחילת התהליך.
למי לפנות?
ליצירת קשר ראשוני בכל הנוגע לדוקטורט בחינוך יש לפנות לירדן מילינגטון.
הרישום ללימודי הדוקטורט מתבצע מול הרשות לתלמידי מחקר.
אשת הקשר ברשות לתלמידי מחקר: קרן נקס-מועלם.