השלמה למחקר

supplementary_research

 

משלים למחקר מיועד לסטודנט בעל תואר מוסמך בחינוך במסלול לא מחקרי המבקש להתקבל ללימודי דוקטורט. מי שמבקש להתקבל ללימודי דוקטורט ולא כתב עבודת תזה במהלך לימודי המוסמך נדרש להשלמת עבודת מחקר השקולה לתזה. תהליך זה, מלווה בדרך כלל גם בהשלמת שיעורים מתודולוגיים/סטטיסטיים רלוונטיים ו/או קורסים תכניים על פי הנושא של עבודת התיזה.

בעל  תואר שני ללא תזה שלא בחוג לחינוך ורוצה להשלים תזה בתחום החינוך,  על מנת להמשיך לאחר מכן לדוקטורט במסגרת בית הספר לחינוך, יופנה לוועדת חריגים. סטודנט שלא עומד בתנאי הקבלה, אך קרוב אליהם יכול לפנות לוועדת חריגים לאחר מציאת מנחה, אך לפני תחילת העבודה על הצעת המחקר. פנייה לוועדת חריגים צריכה להיות מלווה במכתב מנומק של המנחה הפוטנציאלי.

לעיתים רחוקות מאוד, מחקר שהמועמד עשה או היה שותף לו, עשוי להתקבל כשווה ערך, שקול, וחליפי לעבודת תזה. זאת בתנאי שהמחקר פורסם בכתב עת מדעי המבוסס על  שיפוט עמיתים, כאשר המועמד הוא בין מחבריו (רצוי הראשון).

הנחיה לכתיבת תזה במסגרת השלמה למחקר יכולה להעשות על-ידי מדריך המוסמך להדריך למוסמך או על-ידי מדריך המוסמך להדריך עבודות תיזה ועבודות דוקטורט. היות והשלמת התיזה נועדה במהותה כדי לאפשר המשך לימודים לדוקטורט, רצוי שנושא המחקר של המשלים לתזה יהיה בהלימה עם נושא עבודת הדוקטורט, ובהתאם לכך המשך ההנחיה על ידי המדריך בעבודת המשלים לתזה לעבודת הדוקטורט. במקרה והמדריך איננו מוסמך להנחות לדוקטורט, מתבקשים המנחה והמועמד לחשוב מראש מי מהמדריכים המוסמכים להנחות לדוקטורט יוכל להצטרף בעתיד להנחיה משותפת של המועמד בנושא הקרוב לנושא הנבחר להשלמת תזה.  למרות כל הנאמר, יש לציין שאין התחייבות של אף אחד מהצדדים להמשך הנחיה בעבודת הדוקטורט.

קורסים

  1. מועמד שכותב תזה במסגרת השלמה למחקר ולא למד קורסים המקבילים לקורסים מספר 37803 או 37503 או 34886 יהיה עליו להשלים אחד משני קורסים אלה בהתאם לתוכן המחקר שהוא מתכוון לבצע.
  2. לאחר השלמת קורסי ההשלמה המפורטים בסעיף 1, יתבקש המועמד להשלים קורס(ים) מתודולוגי מתקדמי(ים) הבאים על פי נושא מהחקר: 
    מחקר בעל אופי איכותני: 34847 (לנתח, לפרש, ושוב להתבונן: מחקר איכותני בחינוך למתקדמים).
    מחקר בעל אופי כמותני: 37806 (שיטות סטטיסטיות מתקדמות במחקר בחינוך) ו 37818  סוגיות מתקדמות ב-R: תכנות וניתוחים סטטיסטיים עיבוד נתונים ב R, וקורס מספר 37864 (מבוא לעיבוד נתונים ב R).
    מחקר בעל אופי הגותי – טקסטואלי: 63620 מתודות בקריאת טקסטים עיונים במדעי הרוח
    קורס מבוא לעיבוד נתונים ב R ניתן בבית הספר לחינוך בשני מועדים: קורס מקוון הפתוח במהלך חודש אוגוסט (מס' קורס 37865) וקורס שמתקיים במתכונת פנים מול פנים במהלך סמסטר ב' (מס' קורס 37864). סטודנט הנרשם למשלים לתזה בתחום הכמותני לקראת סמסטר א של שנת הלימודים חייב לעשות את הקורס המקוון במהלך הקיץ, כדי שיוכל להצטרף לקורסים המתקדמים הרשומים בסעיף 2.
  3. המנחה רשאי לבקש קורסים נוספים הדרושים לנושא המחקר.

סטודנטים שנושא התיזה שלהם הוא עיוני יהיו פטורים מקורסי ההשלמה המפורטים בסעיפים 1 ו-2. והיה אם ישנה הסטודנט את דעתו, ויהיה מעוניין בהמשך לכתוב עבודת דוקטורט שכוללת מחקר כמותי או איכותני, יהיה עליו להשלים קורסים אלה לפני ההרשמה ללימודי דוקטורט.

סטודנטים בעלי תואר שני בחינוך שחייבים בהשלמות של סעיף 2 יסיימו את המסלול במהלך שני סמסטרים. סטודנטים הנדרשים להשלמות רבות יותר (סעיף 1 ו 2) , תהליך המשלים לתזה יארך בין שלושה לארבעה סמסטרים.

על המועמד לקבל ציון של 80 לפחות בכל אחד מהקורסים המפורטים בסעיפים 1 ו-2 ו -3.

הרשמת התלמיד ללימודי דוקטורט תתאפשר רק לאחר השלמת החובות המפורטים למעלה וכתיבת עבודת תיזה בציון 90 ועמידה ביתר התנאים להרשמה לדוקטורט. החלטה להדרכה של עבודת הדוקטורט על-ידי מנחה שהדריך/ה את כתיבת התיזה, תתקבל לאחר הערכה מחודשת של המנחה והסטודנט את תהליך העבודה המשותפת, בעקבות כתיבת התיזה ותהליך העבודה המשותפת במהלך ההנחיה.

תהליך ההרשמה

ההרשמה למסלול השלמה לתזה תתקיים ארבעה שבועות לפני פתיחת הסמסטר (א' או ב') לכל המאוחר.

המעומדים חייבים להציג בהרשמה:

  1. גיליון ציונים של תואר שני עם ממוצע 90 לפחות
  2. הצהרת כוונות המועמד – האם המועמד מתכוון להמשיך ללימודי דוקטורט, ואת התחום שהוא רוצה לחקור בעתיד.
  3. מכתב מהמנחה ובו הבעת הסכמתו להדריך את המועמד בתזה ונימוקים אודות התאמתו לתחום המחקר ולהמשך לימודים לדוקטורט.
  4. הצעת מחקר  מאושרת על ידי המנחה. ההצעה המאושרת תעבור לאישור של ראש התוכנית אליה משתייך המנחה  לאחר רישום לתוכנית. מנחים שאינם משויכים לתוכנית יופנו אל ראש החוג.

למי לפנות?