החל משנת הלימודים תשע"ט, אנו מבצעים שינוי במבנה ההכשרה המעשית, מתוך מטרה לאפשר לסטודנטים יותר ממדים של התנסות והכשרה בשדה, וכן לתת מענה לאתגרים וצרכים שכל מורה זקוק להם (ואינם תלויים רק בהוראת מקצוע זה או אחר).
עד כה כל היקף הנ"זים של הכשרה המעשית היה במסגרת של תחומי הדעת.
לאור משובים רבים שקיבלנו במשך השנים האחרונות, אנו עורכים בתשע"ט שינוי בנושא זה: כל סטודנט יעשה הכשרה מעשית בדיסציפלינה (הכשרה מעשית + סדנה מתודית) ועוד הכשרה מעשית קצרה יותר, בסדנאות חינוך כלליות.
הערה חשובה: שינוי זה אינו חל על תלמידי הוראת:
- חינוך מיוחד
- התכנית מורה-אמן בשיתוף עם בצלאל
- על תלמידים שמבקשים לקבל תעודת הוראה בשני מקצועות
כל אלו ממשיכים כפי שהיה עד כה
התכנית העדכנית תכלול סך הכל שעות ההכשרה של כל סטודנט בדיסציפלינה (הכשרה מעשית + מתודיקה + סמינריון דידקטי): 14 או 16 נ"ז
סך הכל שעות ההכשרה המעשית של כל סטודנט בסדנאות חינוך כלליות: 8 נ"ז
להלן הפירוט:
הכשרה מעשית בדיסציפלינה
ההכשרה המעשית בכל דיסציפלינה תתקיים לאורך שנה אחת בלבד, ולכן תהיה אינטנסיבית. הכשרה זו כוללת הכרות עם תכנית הלימודים, דרכי הוראה, התנסות בהוראה, וגם הכרות עם המערכת הבית ספרית.
המרכיבים:
1. התנסות מעשית בבתי הספר המכשיר – כקבוצה*, לאורך כל השנה (8 נ"ז):
- תצפיות במורים; חשיפה לחיי בית הספר (מפגש עם רכז/ת שכבה, מפגש עם היועצת, השתתפות בטקסים וכו') ; התנסויות במסגרת שיעורים של מורים בבית הספר ו/או הוראה עצמאית בכיתות. התצפיות יעובדו במסגרת הסדנה המתודית. כל זאת בליווי צמוד של המדריכ/ה הפדגוגי/ת, תוך מתן משוב.
*למעט סטודנטים הלומדים בתכנית אישית
2. סדנה מתודית
- מתקיימת לאורך כל השנה בבית הספר המכשיר בהובלת המדריכ/ה הפדגוגי/ת (4 נ"ז)
- הכרת דרכי הוראה ולמידה בתחום הדעת, תכנון שיעורים ויחידות לימוד, ניהול כיתה, בניית מבחנים, למידה חוץ-כיתתית וכו'.
הערות חשובות לגבי לוח השנה ותאריכים:
- ההתנסות המעשית מתחילה רק מתחילת שנת הלימודים האקדמית.
- הסדנאות וההתנסות המעשית אינן צמודות ללוח השנה האקדמי מבחינת חופשת הסמסטר וסיום השנה, אלא בהתאם ללוח החופשות של בתי הספר. לוח הזמנים ייקבע בתחילת השנה בתיאום עם המדריכה הפדגוגית ובית הספר המכשיר.
3. סמינר דידקטי לאורך כל השנה- ימי ראשון / חמישי, 14:30-16:00 באוניברסיטה (2 או 4 נ"ז - בחלק מהדיסציפלינות הסמינר יהיה סמסטריאלי בהיקף של 2 נ"ז בלבד).
4. הכשרה מעשית אישית : תצפיות נוספות (2 נ"ז)
במסגרת הרחבת השעות להתנסות מעשית, יבצע כל סטודנט עוד 25 שעות אישיות בשנה, פרט לתצפיות המובנות במסגרת יום ההכשרה המרוכז בבית הספר (סעיף 1). כל סטודנט יערוך תצפיות נוספות באופן אישי ועצמאי, תוך מסירת דוחות תצפית למדריכ/ה הפדגוגי/ת כפי שתקבעו איתם/ן. שעות אלו ישמשו לתצפיות במורים בבתי ספר אחרים בעיר (כדי להכיר בדרך זו עוד בית ספר ועוד סגנונות הוראה), לתצפיות והשתתפות בישיבות פדגוגיות או באירועים של בית הספר המכשיר, לימים מרוכזים של ביקור משותף בבתי ספר אחרים וכו'. ביצוע שעות אלו אינו חייב להיות בימי ראשון או חמישי, אלא לפי הנוחות של הסטודנט והאפשרות של המורה בה הוא צופה. אפשר לרכז כמה שעות תצפית ביום אחד (למשל, לשהות עם המורה יום שלם, של 5 שעות).
הכשרה מעשית בחינוך
כל מורה צריך, בנוסף להכשרה בתחום הדעת שלו, גם ידע מעשי והתנסות המלווה בהדרכה בתחומים כלליים בחינוך. לכן, בנוסף להכשרה בדיסציפלינה, יבחר כל סטודנט נושאי הכשרה מעשית בחינוך. בכל סדנה ישתתפו עד 15 סטודנטים. כל הכשרה מעשית בחינוך תמשך סמסטר אחד ותכלול חצי יום בבית הספר (ארבע שעות אקדמיות, בדרך כלל בטווח שבין 08:00 ל 11:30), במהלכם יתקיימו:
- סדנה – 2 נ"ז
- הכשרה מעשית (תצפיות, מפגש עם מורים, התנסות מעשית) – 2 נ"ז