מטרת הלימודים
לערוך היכרות ראשונית עם הדיסציפלינות העומדות ביסוד חקר החינוך, עם הגישה המדעית, עם המחקר המדעי ועם תופעות מרכזיות בתהליך החינוכי ובמערכות החינוך.
תנאי קבלה
לשנה א': ראו ב"מדריך לנרשם החדש".
לשנה ב' ומעלה: המועמדים נדרשים לעמוד בסף הקבלה לשנה א'. הזיכויים על לימודים קודמים ייקבעו עם יועץ החוג.[1]
סדר הלימודים לתואר ראשון
הלימודים לתואר הראשון בחוג הם במסלול דו-חוגי.
לימודי חובה
שנה א' - 16 נ"ז
- מבוא לפילוסופיה של החינוך - 3 נ"ז
- קריאת טקסטים במחשבת החינוך - 2 נ"ז
- מבוא לסוציולוגיה של החינוך - 3 נ"ז
- קורס חובת בחירה בסוציולוגיה -2 נ"ז
- מבוא לפסיכולוגיה של החינוך - 3 נ"ז
- תאוריות למידה - 3 נ"ז
- השתתפות בניסויים - 0 נ"ז
- הדרכה בשימוש בספריה - 0 נ"ז
תנאי המעבר לשנה ב': ציון עובר (60 לפחות) בכל קורסי החובה של שנה א'.
שנה ב' - 22 נ"ז
- הכרת המעשה החינוכי[2] - 3 נ"ז
- הכרת מערכת החינוך הישראלית - 2 נ"ז
- סוגיות מחקר בחינוך - 3 נ"ז
- מבוא למחקר איכותני א' - 2 נ"ז
- מבוא למחקר איכותני ב'- 2 נ"ז
- מיומנויות יסוד בקריאה ובכתיבה אקדמית- 3 נ"ז
- קורס בשפה האנגלית 2 נ"ז
- סטטיסטיקה לחינוך 3 נ"ז
- פסיכולוגיה התפתחותית- 2 נ"ז
שנה ג'
- סמינר 6 -4 נ"ז
לימודי בחירה[3] להשלמת מכסת הנז"ים בחוג לחינוך.
- ניתן ללמוד קורסים מחוץ לחוג[4] בהיקף של עד 4 נ"ז.
"אבני פינה"[5] * קורסים בתחום הניסויי
סה"כ נ"ז לחוג: 60 נ"ז
עבודות סמינריוניות[6]
על התלמידים לכתוב עבודה סמינריוניות אחת. את העבודה הסמינריונית ניתן לכתוב רק בקורסים המוגדרים סמינר.
פטור מקורסי חובה
- בקורסי חובה מסוימים קיימת חובת פטור לתלמידים הלומדים קורס שקול בחוג אחר. במקרה זה, ימירו התלמידים קורס זה בקורסי בחירה באותו היקף של נ"ז (לא כולל סמינריונים).
- בקורסי חובה מסוימים קיימת רשות פטור לתלמידים הלומדים קורס שקול בחוג אחר. במקרה זה, יכולים התלמידים ללמוד קורס זה במסגרת החוג לחינוך או להמירו באחד מקורסי הבחירה באותו היקף של נ"ז (לא כולל סמינריונים).
- פירוט הפטורים מופיע ברשימת קורסי החובה בתכנית הלימודים.
- הפטור הניתן לקורס חובה הוא על תנאי עד לקבלת ציון עובר (60 לפחות) בקורס השקול לקורס בחוג אחר בעטיו ניתן הפטור.
- תלמידי שנה א' הפטורים מאחד המבואות, רשאים ללמוד קורסי בחירה מתקדמים על פי רשימת הקורסים המופיעה בתכנית הלימודים, על בסיס מקום פנוי.
מיקודים בלימודי הבוגר
תלמידי הבוגר רשאים להתמקד בתחום לימודים אחד מבין ארבעה בהיקף 12 נ"ז. לימודי המיקוד יצוינו כהערה בגיליון הציונים בלבד.
להלן רשימת התחומים בהם ניתן להתמקד:
- מנהיגות, תהליכים ארגוניים וחברתיים
- תהליכים תוך-אישיים ובין-אישיים
- הגות חינוכית בעולם משתנה
- למידה והוראה בעידן הידע
[1] תלמידים אלה חייבים להציג פטור משפה זרה ראשונה (מהיחידה לאנגלית שפה זרה של האוניברסיטה העברית), לפני קבלתם לחוג.
[2] בעלי תעודת בוגר ממכללה מוכרת או בעלי ותק של 5 שנים או יותר בהוראה פטורים מהקורס: "הכרת המעשה החינוכי" ועליהם להשלים את מכסת הנ"ז החסרה מתוך קורסי בחירה. לקבלת הפטור יש להגיש בקשה לוועדת הוראה.
[3] יתרת הקורסים להשלמת מכסת הנ"ז הנדרשות לתואר בחוג לחינוך תיעשה מתוך רשימת קורסי הבחירה של שנים ב'-ג'.
[4] לא יוכרו קורסי שפה, קורסי מחשבים, קורסים המוגדרים "סדנה" וכדומה.
[5] בהיקף הנקבע לפי מסלול לימודי התלמיד.
[6] כתיבת העבודה הסמינריונית אינה מקנה נ"ז, אך ציון העבודה ייחשב בשקלול הסופי לתואר כ-4 נ"ז.