Anat Zohar is a full professor in the Seymour Fox School of Education in the Hebrew University. She holds the Besen chair for Integrative Studies in Education and is also a faculty member in the Mandel Leadership Institute. Her main interests are: science education, learning and instruction, the development of students' higher order thinking (HOT), metacognition, teachers' and pre-service teachers’ knowledge and professional development, scaling up educational innovation across whole school systems, instructional reforms, and gender issues in science learning. Between 2006-2009 she served as Director of Pedagogy in the Ministry of Education. In this role she led a system-wide, educational change process, focusing on implementing higher order thinking and deep understanding across the curriculum (“Pedagogcial Horizon”). In 2009-2010 she was a member in the Institute for Advanced Studies, Princeton, NJ. Between 2017-2020 she chaired the Committee for Adapting Curricula and Study Materials for the 21st sponsored by the IAER, The Israeli Academy of Sciences. https://en-anatzohar.huji.ac.il/
ענת זוהר היא פרופסורית מן המניין בבית הספר לחינוך על שם שלמה (סימור) פוקס, באוניברסיטה העברית ומופקדת הקתדרה ע"ש ביסין ללימודים אינטגרטיביים בחינוך. כמו כן היא חברת סגל במכון מנדל למנהיגות חינוכית. תחומי ההתמחות האקדמיים שלה הם: הוראת המדעים, למידה והוראה, פיתוח חשיבה של תלמידים (כולל חקר וארגומנטציה), מטה-קוגניציה, ידע ופיתוח מקצועי של מורים ופרחי הוראה בהקשר של הוראת חשיבה, הטמעה מערכתית רחבה של חדשנות פדגוגית, רפורמות פדגוגיות, מגדר והוראת המדעים, מגדר וחינוך מחוננים. בין השנים 2006-2009 שמשה כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. בתפקיד זה הובילה תהליך של שינוי חינוכי במערכת החינוך הישראלית שעיקרו הטמעה של חינוך לחשיבה והבנה במקצועות הלימוד השונים ("אופק פדגוגי"). בין השנים 2009-2010 הייתה עמיתת מחקר במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון. בין השנים 2017-2020 עמדה בראש הוועדה בנושא התאמת תכניות הלימודים וחומרי הלמידה למאה ה- 21 מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך. https://anatzohar.huji.ac.il/