קבוצות מחקר ומעבדות
- המעבדה לחקר הפרעת קשב וקבלת החלטות | פרופ' יהודה פולק
-
המחקר מתמקד בתהליכים המנטליים ובהקשרים הסביבתיים העומדים בבסיס קבלת החלטות של ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD). באמצעות מסגרת מושגית של תורת ההחלטה אנו חוקרים ומנתחים סוגים שונים של קבלת החלטות לא אופטימלית השכיחים ב-ADHD כגון התנהגות סיכונית ודחיינות ובוחנים משתנים המסבירים את הקשר. כדי לבחון השערות שונות אנו משתמשים במטלות קבלת החלטות בתנאי מעבדה כמו גם מצבי חיים אמיתיים.
- המעבדה לחקר אינטראקציות חברתיות משולבות | ד"ר יונת רום
-
במעבדה לחקר אינטראקציות משולבות אנו חוקרים אינטראקציות חברתיות בין אנשים עם וללא מוגבלות או עם וללא מצבי מגוון נוירולוגי במשפחה, בין עמיתים, במסגרות חינוכיות ובהקשרים חברתיים אחרים. במחקרי המעבדה משמשות שיטות כמותיות, איכותניות ושיטות מעורבות לחקר אינטראקציות, מערכות יחסים ואמפתיה בין אנשים בהתפתחות טיפוסית ולא טיפוסית לאורך החיים (ילדים, מתבגרים, מבוגרים). מוקד עניין מיוחד של המחקר במעבדה הוא אמפתיה, האופי הדו-כיווני של האמפתיה ומשברים באמפתיה באינטראקציות משולבות ("בעיית האמפתיה הכפולה"). אוכלוסיות בהתפתחות לא טיפוסית כוללות, בין היתר, מצבים כמו אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה, לקויות למידה ולקויות פיזיות. שאלות המחקר במעבדה נובעות מנושאים כגון היתרונות האפשריים של אינטראקציות משולבות עבור כל המעורבים, גורמים הקשורים לאמפתיה כלפי אנשים עם מוגבלות ואנשים מהמגוון הנוירולוגי, והתפקידים של חשיפה עצמית וסנגור עצמי לעומת הסוואה, מיסוך או פיצוי באינטראקציות חברתיות. מטרתנו באמצעות המחקר לקדם ולתמוך באינטראקציות משולבות מוצלחות, התורמות לאיכות החיים של אנשים מהמגוון הנוירולוגי, אנשים עם מוגבלויות, משפחותיהם והחברה בכלל.
- המעבדה לעיבוד אינפורמציה מילולית | פרופ' אביטל דויטש
-
המעבדה לעיבוד אינפורמציה מילולית ממוקמת בקומה 2 של בית הספר לחינוך. נערך בה מחקר בתחומים של זיהוי מילים כתובות (תהליכי קריאה) תפיסת מילים מדוברות והפקת מילים. המעבדה מצויידת במכשיר למעקב אחר תנועות עיניים (Eyelink II) אשר משמש למעקב אחר תהליכים קוגנטיביים במהלך עיבוד אינפורמציה מילולית, ובמערכת מחשבים ותוכנות למדידת זמני תגובה בפרדיגמות מחקריות שונות.
- המעבדה ללמידה ואינטראקציה | פרופ' קריסטה אסטרחן
-
במעבדה אנו חוקרים את ההיבטים החברתיים והקוגניטיביים של למידה באמצעות אינטראקציה עם אדם אחר, תוך שילוב של שיטות מחקר שונות (ניסוייות ותיאוריות). אנו שואלים שאלות כגון: מה מאפיין אינטראקציות אשר מניבות רווחי למידה אינדיבידואליים? מהם התהליכים החברתיים והקוגניטיביים הספציפיים אשר מתווכים רווחים אלה? מהם הגורמים התומכים (או מעכבים) (ב)תהליכי למידה מסוג זה? כיצד אמצעי תקשורת שונים משפיעים עליהם?
- המעבדה לחקר אוטיזם בילד ובמשפחה | ד"ר ג'ודה קולר
-
המחקר במעבדה שלנו מתמקד במשפחות ובמערכות כמנגנונים להבנה ותמיכה בהתפתחותם של ילדים אוטיסטים. הדבר בא לידי ביטוי בשני קווי מחקר משלימים. ראשית, אנו מתעניינים באופן שבו התנהגות ההורים ומשתנים מערכתיים משפיעים/מושפעים לאורך זמן מביטוי ותפקוד ומאפייני ילדים אוטיסטים צעירים. שנית, אנו מתמקדים בפיתוח ובחקירת התערבויות מתווכות ע"י הורים. בלב המעבדה שלנו נמצאת קליניקה מחקרית המספקת אבחונים ללא עלות לילדים צעירים המופנים הלהערכה התפתחותית/אבחונית ומשמשת בסיס לחלק גדול מהמחקרים שלנו. פרטים נוספים נמצאים בקישור זה.
-
חינוך אזרחי ורב-תרבותי | ד"ר אביב כהן
-
במחקר שלי, אני משתמש במתודולוגיות איכותניות, במיוחד מחקרים אתנוגרפיים, כדי לחקור את התחומים של חינוך אזרחי דמוקרטי, חינוך רב-תרבותי והכשרת מורים.
כיום, המחקר שלי מקיף שני מחקרים עיקריים:
1. אזרחות בשוליים (בשיתוף עם אלין מאף) - מחקר משתף זה בן ארבע שנים, במימון קרן המדע הישראלית (ISF), בוחן את ההמשגות והפרקטיקות של אזרחות בקרב בני נוער שוליים. המחקר בוחן במיוחד את ההשפעה של תהליכים פורמליים ובלתי פורמליים כאחד על תפיסת האזרחות שלהם.
2. GlobalSense (בשיתוף ג'וליה רזניק ויפעת בן-דוד קוליקנט) - מחקר חוצה לאומי זה, הממומן על ידי הנציבות האירופית באמצעות תוכנית Erasmus+, מתמקד בהשפעה של אינטראקציות מקוונות בין סטודנטים-מורים מחמש מדינות שונות. המחקר חוקר כיצד אינטראקציות אלו מעצבות את תפיסותיהם לגבי חינוך לאזרחות גלובלית ומשפיעות על השיקולים הפדגוגיים שלהם כאשר מלמדים סוגיות גלובליות. למידע נוסף אודות הפרויקט, היכנסו לאתר. - ייעוץ בבחירת תחום לימודים ומקצוע ופסיכולוגיה של האינטרנט | ד"ר יוליה ליפשיץ-ברזילר
-
קבוצת המחקר מתמקדת בשני תחומים עיקריים:
(א) התפתחות קריירה לאורך החיים
(ב) הממשק בין האינטרנט לפסיכולוגיה
בתחום של ייעוץ בבחירת תחום לימודים ומקצוע, המחקר שלנו בוחן תהליכי קבלת החלטות לגבי כיוון לימודי או תעסוקתי, כיצד אנשים מתמודדים עם חוסר החלטיות, משמעות העבודה והשכלה גבוהה, מעברי קריירה, ושאיפות מקצועיות אצל קבוצות חברתיות ותרבותיות מוחלשות.
בפסיכולוגיה של האינטרנט, המחקר שלנו בוחן חקר זהות במרחב המקוון, התנהגויות פרו-חברתיות של מתבגרים ברשת והתנהגויות של חיפוש תמיכה באינטרנט. המחקר גם בוחן אמפתיה בתקשורת מקוונת, רשתות חברתיות ורווחה אישית. - המעבדה לחקר אינטראקציות חברתיות משולבות | ד"ר יונת רום
-
במעבדה לחקר אינטראקציות משולבות אנו חוקרים אינטראקציות חברתיות בין אנשים עם וללא מוגבלות או עם וללא מצבי מגוון נוירולוגי במשפחה, בין עמיתים, במסגרות חינוכיות ובהקשרים חברתיים אחרים. במחקרי המעבדה משמשות שיטות כמותיות, איכותניות ושיטות מעורבות לחקר אינטראקציות, מערכות יחסים ואמפתיה בין אנשים בהתפתחות טיפוסית ולא טיפוסית לאורך החיים (ילדים, מתבגרים, מבוגרים). מוקד עניין מיוחד של המחקר במעבדה הוא אמפתיה, האופי הדו-כיווני של האמפתיה ומשברים באמפתיה באינטראקציות משולבות ("בעיית האמפתיה הכפולה"). אוכלוסיות בהתפתחות לא טיפוסית כוללות, בין היתר, מצבים כמו אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה, לקויות למידה ולקויות פיזיות. שאלות המחקר במעבדה נובעות מנושאים כגון היתרונות האפשריים של אינטראקציות משולבות עבור כל המעורבים, גורמים הקשורים לאמפתיה כלפי אנשים עם מוגבלות ואנשים מהמגוון הנוירולוגי, והתפקידים של חשיפה עצמית וסנגור עצמי לעומת הסוואה, מיסוך או פיצוי באינטראקציות חברתיות. מטרתנו באמצעות המחקר לקדם ולתמוך באינטראקציות משולבות מוצלחות, התורמות לאיכות החיים של אנשים מהמגוון הנוירולוגי, אנשים עם מוגבלויות, משפחותיהם והחברה בכלל.