תכניות מיוחדות

special_programs_small

עת לחנוך - מנהיגות חינוכית בהוראה - המפתח לשינוי חברתי

רוצה לעסוק בהוראה ולחולל שינוי?
זו העת להגיש מועמדות למסלול מרוכז וייחודי המיועד לבעלות ולבעלי תואר ראשון (או לקראת סיומו) שחייהם הושפעו מן המלחמה ומעוניינים להתמסר לעשייה חינוכית וחברתית.

  • שנת לימודים אקדמית אחת (תשפ"ה)
  • 3-2 ימי לימודים בשבוע (על-פי תוכנית אישית)
  • מלגת שכר לימוד מלאה
  • הלימודים יתקיימו בירושלים

 

לפרטים נוספים והגשת מועמדות

"רוח בחינוך" מסלול דו-חוגי המשלב בין חוגים במדעי הרוח והחוג לחינוך, ובנוסף תעודת הוראה

מסלול דו-חוגי לסטודנטים באוניברסיטה העברית שמשלב בין חוגים במדעי הרוח (היסטוריה, היסטוריה של עם ישראל, לשון עברית, אנגלית, תיאטרון, שפה וספרות ערבית) והחוג לחינוך, ובנוסף תעודת הוראה - כל זאת בשלוש שנים בלבד. בעלי נתוני קבלה מתאימים יזכו במלגת קיום בסך 5,000₪ בסמוך לקבלתם ללימודי הוראה (סוף שנה א') ובמלגת שכ"ל בגובה 7,000₪ במהלך לימודי ההוראה.

הליך ההצטרפות לתכנית

  • לקראת שנה א' נרשמים לחוג לחינוך ובמקביל לאחד החוגים המפורטים מהפקולטה למדעי הרוח.  מעדכנים את מזכירות החוג במדעי הרוח שהכוונה היא להשתתף התכנית של "רוח בחינוך".
  • לקראת סוף שנה א' נרשמים ללימודי הוראה, ומעדכנים בבקשה שהכוונה היא להשתתף בתכנית "רוח בחינוך".
  • המלגה תנתן אוטומטית לכל מי שעומד.ת בפרמטרים הללו (רשומ/ה לב"א בחינוך, לב"א במדעי הרוח באחד החוגים הרלוונטיים ונרשמ/ה גם ללימודי הוראה). 

יש לפנות למזכירות המחלקה ללימודי הוראה או למזכירות של החוג לחינוך.

מובילים פדגוגיים - סדנת מחקר לסטודנטים מצטיינים בתעודת הוראה

בשנת הלימודים תשפ"ה תתקיים סדנת מחקר לסטודנטים מצטיינים במחלקה ללימודי הוראה. ההשתתפות בסדנה תזכה את המשתתפים במלגה. אנו מציעים לכל המעוניינים להשתתף בסדנה זו להגיש מועמדות, לפי המפורט להלן.

הסדנה היא קורס בהיקף 4 נ"ז. משתתפים בסדנה יכולים להחשיב 2 נ"ז מתוכם במקום קורסי בחירה שהיו אמורים ללמוד. 2 נ"ז האחרות הן בנוסף להיקף הנ"ז שכל סטודנט היה מחויב אליו לפי התכנית המקורית שלו.
לסדנה שתי מטרות מרכזיות: הראשונה היא לחשוף את הסטודנטים המצטיינים לסוגיות בולטות הקשורות לתחומי החינוך, ההוראה והכשרת מורים במאה ה-21 .המטרה השנייה היא לאפשר לסטודנטים מרחב של מחקר וחשיבה אודות סוגיות אלו מתוך נקודת מבט אישית ורפלקטיבית ועל בסיס מחקר אמפירי. לשם כך, בחלק הראשון של הקורס, אשר יתקיים במהלך סמסטר א', יוצגו סוגיות מרכזיות בחינוך ובהכשרת מורים. הסטודנטים יתבקשו לקחת חלק פעיל בהצגת סוגיה אחת במהלך המפגשים. בחלק השני של הקורס, אשר יתקיים במהלך סמסטר ב' יתנסו הסטודנטים במחקר אמפירי סביב סוגיה ממוקדת תוך שהם אוספים מידע מהשדה החינוכי ומנתחים אותו. חלק זה יתקיים במתכונת של עבודה עצמית תוך עריכת מפגשי ליווי וכן מספר מפגשים כלליים בתחילת וסיום הסמסטר. תוצרי תהליכי החקר יוצגו בפורום של ביה"ס לחינוך.
מרצה הקורס: ד"ר אבי מרזל. מועד הקורס: ימי שני, 8:30 - 10:00.

סטודנטים שמתקבלים לסדנת מחקר לסטודנטים מצטיינים במחלקה ללימודי הוראה ומסיימים אותה בהצלחה זכאים למלגה בגובה של 4,000₪.

הסדנה פתוחה לכל תלמידי תעודת הוראה מכל שנות הלימודים וכל תחומי הדעת. בחירת המשתתפים תערך לפי אמות המידה והתנאים הבאים:

  • הצטיינות אקדמית ואישית: לסטודנטים שנה ראשונה בתעודת הוראה: ממוצע 88 בתואר האחרון שהשלימו או תלמידים בעלי תואר ד"ר. לסטודנטים שנה שניה בתעודת הוראה: ממוצע 88 בתואר האחרון שהשלימו או תואר ד"ר, וממוצע 88 בקורסים של תעודת הוראה.
  • ניסיון כלשהו בהוראה / חינוך / הדרכה / עבודה פדגוגית – מקנה עדיפות.
  • נכונות לאוריינטציה מחקרית – מקנה עדיפות.
  • בניית הקבוצה ושיקולי הקבלה ייקחו בחשבון מתן ייצוג הולם, ככל הניתן, לפי קריטריונים של מגדר ושיוך לזרמי החינוך השונים בישראל.
  • ראיון קבלה.

תהליך הגשת בקשה

הגשת מועמדות היא דרך המערכת המקוונת למלגות ופרסים. לאחר פתיחת חשבון והזדהות יש לבחור פקולטה (בית הספר לחינוך/Education) ומלגה (מובילים פדגוגיים) ולפתוח תיק. ההרשמה פתוחה עד סוף אוקטובר 2024. לאחר תאריך זה תתאפשר ההרשמה רק על בסיס מקום פנוי.

יש לצרף את הקבצים הבאים:

  • גיליונות ציונים רלוונטיים.
  • קורות חיים עדכניים.
  • מכתב פנייה אישי - מכתב בן עמוד אחד בו המועמד מסביר מדוע הוא מעוניין לקחת חלק בסדנה. 
  • מכתב המלצה מאחד המרצים באוניברסיטה. לסטודנטים שכבר לומדים לתעודת הוראה: רצוי שההמלצה תהיה מאחד המרצים בביה"ס לחינוך. 

לפרטים נוספים ושאלות, ניתן לפנות לססקיה דה-האן.

הכשרה להוראת אמנות בשיתוף עם "בצלאל"

תכנית זו מיועדת אך ורק לתלמידי או בוגרי "בצלאל" אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים. התכנית תכשיר את התלמידים גם בתחום הוראת היצירה וגם בתחום הוראת תולדות האומנות. בוגרי החוג לתולדות אמנות עשויים להתבקש לעשות השלמה בתחום היצירה.

הכשרת מורים "אקדמיה-כיתה"

תכנית של משרד החינוך שמטרתה לשנות את הליך הכשרת המורים ולקדם מעבר ל"הוראה בצמד" בכיתות הלימוד. מטרת התכנית היא להכניס את התלמיד באופן מלא לחיי בית הספר כהכנה נאותה לכניסה למקצוע ההוראה על כל מרכיביו. כל סטודנט עובד בצוותא עם מורה מכשיר בתוך בית הספר. סטודנטים מתחייבים להיות נוכחים בבית הספר במשך 10 שעות בשבוע הפרוסות על לא פחות מיומיים בשבוע. פיזור 10 השעות בשבוע הוא בהתאם לצרכי הסטודנט ולא מוגבל לשני בקרים בשבוע. מתוך 10 השעות השבועיות בבית הספר כ-7-8 שעות צריכות להיות בפעילות של הוראה שיכולה להיות הוראה בצוותא עם המורה המכשיר, הוראה פרטנית, הוראה של קבוצות קטנות, הוראה של כיתה שלמה. שאר הזמן מוקדש לצפייה והשתתפות בפעילויות אחרות של בית הספר כגון פעילות חברתית, טיולים, ערבי הורים, השתתפות בישיבות פדגוגיות ועוד.

פתיחת התכנית מותנית באישורו הסופי של משרד החינוך. מספר המקומות בתכנית אקדמיה-כיתה מוגבל. תלמידים המעוניינים להשתתף בתכנית אקדמיה-כיתה מתבקשים לסמן את הבקשה הזאת בטופס הרישום המקוון במחלקה ללימודי הוראה. סטודנטים שכבר לומדים במחלקה ללימודי הוראה ומעוניינים להשתתף בתכנית אקדמיה כיתה מוזמנים לפנות למזכירות המחלקה. הכשרת מורים אקדמיה כיתה לא מיועדת למועמדים בעלי ניסיון בהוראה של שנתיים לפחות בהיקף חצי משרה בבתי ספר על-יסודיים או בהשכלה גבוהה (סטודנטים הלומדים תעודת הוראה במסלול של מורים מכהנים).

  • סטודנט המשתתף בתכנית ישתתף בסדנה המלווה את ההתנסות בבית ספר.
  • ההשתתפות בתכנית מתחילה עם פתיחת שנת הלימודים הבית ספרית.
  • סטודנט המשתתף בתכנית בשנה הראשונה בלימודי הוראה יסיים את כל חובות של התנסות בהוראה ויזוכה ב-20 נ"ז בגין שעות ההתנסות. עקב זאת קיימת אפשרות לסיים את הלימודים לתעודת הוראה בשנה אחת. זאת במידה ויתאפשר לסטודנט לשבץ את כל הקורסים שבמסגרת התכנית בהתאם לאילוצי המערכת.
  • התכנית פתוחה גם לתלמידי שנה ב' בלימודי הוראה.
  • כל סטודנט המעוניין לסיים את לימודיו בשנה אקדמית אחת מחויב להשתתף בתכנית אקדמיה-כיתה. סטודנטים אלו יוכלו לבחור במסלול המפורט לעיל, או במסלול אלטרנטיבי, במסגרתו הם נמצאים 12 ש"ש במסגרת הכשרה בבתי הספר, בימי ראשון וחמישי לאורך כל השנה (כולל בחופשת הסמסטר), אך לא בצמוד למורה מאמן אחד בלבד.

לרפלקציות של סטודנטים שהשתתפו בתכנית אקדמיה כיתה 

התכנית של משרד החינוך

iTeach-JLM - התכנית הירושלמית להכשרת מורים להוראת אנגלית: שיתוף פעולה של האוניברסיטה העברית ומינהל חינוך ירושלים

התוכנית מיועדת ל-12-15 סטודנטים, המתכוונים ללמד בבתי ספר דוברי עברית או דוברי ערבית. סטודנטים אלה יקבלו מלגות ויתחייבו לעבוד לפחות שנתיים לאחר תום התוכנית במערכת החינוך של ירושלים. מועמדים שיתקבלו לתכנית ישולבו במהלך שנת ההכשרה בבית הספר המיועד לקלוט אותם לעבודה כמורים בסטאז' בשנה העוקבת. התכנית תיתן דגש על ההכשרה המעשית, כוללת התנסות אינטנסיבית ושילוב אלמנטים משמעותיים של חדשנות פדגוגית ושל חניכה אישית ותודעת משמעות מקצועית, ברוח המתרחש במערכת החינוך הירושלמית. בשנת הסטאז', במקביל לעבודה בשכר בבתי הספר, ילוו הסטודנטים בסדנה.

מבנה התכנית

1. התכנית הייחודית היא בהיקף 44 נ"ז ולוקחת בחשבון כי מדובר בסטודנטים מצוינים ומחויבים. סטודנטים מהחוג לבלשנות נדרשים ללמוד 6 נ"ז נוספות של קורסים בספרות אנגלית. היקף התכנית לבעלי תואר שני: 38 נ"ז (פטורים מהקורסים: 34037, 34312, 34283). קבלת תעודת ההוראה מותנית בסיום התואר השני.
2. התכנית מתחילה בספטמבר ומתקיימת בימים ראשון וחמישי. ימי לימודים אלו כוללים גם חלק משעות ההכשרה המעשית. ההכשרה המעשית נמשכת שנה שלמה (ללא חופשת סמסטר). הערה: ניתן להחליף את אחד מימי ההכשרה המעשית ביום אחר, בתיאום עם המורה המאמנת בבית הספר. בנוסף, יתקיימו מפגשי השתלמות של כל משתתפי התכנית עם כל המורים המנחים כשש פעמים במהלך השנה. ההשתתפות במפגשים אלה הינה חובה.
3. במהלך הקיץ ישובצו הסטודנטים להכשרה המעשית בבתי ספר המעוניינים לקלוט אותם כמורים בהמשך על פי החלטת התכנית ומנח"י. המטרה היא שכל סטודנט יוכשר בבית הספר בירושלים בו עתיד ללמד, זאת, לאחר שיחת היכרות עם המנהל/ת וחוות דעת של המפקחת. שנת ההכשרה תאפשר "בחינה הדדית" של הסטודנט ושל בית הספר בעניין מידת ההתאמה ההדדית ביניהם, בשאיפה שתוביל להמשך עבודה גם במהלך שנת ההתמחות (סטאז').
4. לתכנית רכזת מטעם האוניברסיטה, שהינה החונכת והמלווה של כלל קבוצת הסטודנטים, הן בתחום של הוראת אנגלית והן בליווי אישי של התפתחותם המקצועית בתהליך ההכשרה. לקבוצה יוענקו תכנים ייחודיים למשתתפי התכנית בלבד (סיורים, הרצאות ומפגשים).
5. חלק מהתכנית יכלול הכרות (עקרונית ומעשית) עם רוח החדשנות הפדגוגית במערכת החינוך בירושלים.
6. כל הסטודנטים שיסיימו את תכנית ההכשרה ישתתפו בקבוצת סטאז' ייעודית משותפת בשנה העוקבת, כדי שתהיה המשכיות בליווי בכניסה להוראה.

מלגות

1. שכר הלימוד רגיל ללימודי הוראה הוא כ-15,000₪ (תשלום גלובלי, על כלל התכנית).
2. האוניברסיטה מאפשרת להגיש בקשה לקבלת מלגה של 50% שכ"ל ללימודי הוראה לכל הסטודנטים שילמדו לתעודת הוראה במהלך לימודי הבוגר. קבלת המלגה מותנית באישור האוניברסיטה להמשך קיום מלגות אלו.
3. משרד החינוך מאפשר לכל סטודנט הלומד הוראת אנגלית להגיש בקשה לקבלת שתי מלגות: הלוואה מותנית בתמורה להתחייבות לעבוד לפחות שנתיים עם תום הלימודים (ההלוואה המותנית הופכת למענק אם עומדים בהתחייבות) וכמו כן: התנדבות של 80 שעות או 40 שעות בשנה עם תלמידים במהלך הלימודים (מלגת מפעל הפיס). סכום שתי המלגות יחד יכול להגיע מעל 20,000₪. מלגות אלו אינן מטעם האוניברסיטה/העירייה והן באחריות משרד החינוך (הזכייה בהן אינה מובטחת).
4. בכפוף לאישור, תעניק מנח"י/עירית ירושלים לכל סטודנט שישתתף בתכנית iTeach ויחתום על המחויבות ללמד לפחות שנתיים במערכת החינוך בירושלים מלגת קיום נוספת בסכום של 8,000₪. קבלת מחצית מסכום מלגה זו תהיה לקראת סיום השנה, בהנחה שהסטודנט אכן השתבץ לעבודה בעיר. אפשרויות נוספות להענקת מלגת קיום אפשר לקבל אצל רכז התכנית.

תנאי הקבלה

1. סטודנטים לתארים אקדמיים באנגלית ו/או בבלשנות, בשנה ג' ללימודי התואר הראשון, או לאחר שסיימו תואר ראשון (כולל אם סיימו לפני מספר שנים). בעלי אנגלית ברמה מעולה שאינם בוגרי תואר באנגלית/בלשנות יוכלו להגיש בקשה להתקבל והבקשה תיבחן באופן פרטני (מי שיתקבל בדרך זו יידרש להשלמות דיסציפלינריות נוספות).
2. ממוצע 80 ומעלה.
3. מבחן רמה בשפה האנגלית.
4. ראיון היכרות וסדנת מיון קבוצתי.

תהליך הרישום והקבלה

1. יש להירשם ללימודי הוראה באוניברסיטה העברית, לפי השלבים המפורטים באתר.
2. בעת הרישום המקוון יש לציין כי מעוניינים לעבור מיונים לתכנית iTeach, ובמקביל לשלוח מייל לד"ר פרידה נסים אמיתי, רכזת התכנית.
3. כל המועמדים יעברו מיונים וראיונות קבלה לפי תיאום מראש.
4. מי שנרשם ללימודים אך לא יתקבל לתכנית iTeach או לא יהיה מעוניין להשתתף בה בסופו של דבר, יוכל להמשיך במסלול של "לימודי הוראת אנגלית" בתכנית הרגילה (שאורכה בין 2 ל-4 סמסטרים, מאפשרת את קבלת מלגת מפעל הפיס ומשרד החינוך אך אינה מאפשרת קבלת המענק של מנח"י ואינה מבטיחה מקום עבודה ספציפי).

מסלול מצטיינים בהוראת בין תחומית במדעי הרוח והחברה

התכנית מציעה הרחבת הסמכה של תעודת ההוראה שלאחריה יכולים הבוגרים והבוגרות להשתלב בבתי ספר על-יסודיים ולהוביל את ההוראה הבינתחומית בהם. הלימודים מתקיימים בשיתוף עם בתי ספר מובילים בירושלים וכוללים התנסות מונחית בהוראה בינתחומית. התכנית מתאימה לכל מי שנרשמים/ות לתעודת הוראה באחד ממקצועות מדעי הרוח והחברה. הלימודים מתקיימים ביום למידה מרוכז אחד (יום ה') על פני שנה אקדמית אחת.

מטרות התכנית

הכשרת מורים/ות לחינוך בינתחומי כדרך חיים לטיפוח ראייה מעמיקה והוליסטית.  יצירת חוד חנית בהוראה בינתחומית בחינוך הירושלמי. טיפוח מורי ומורות המחר להובלת שינוי בחינוך ובחברה הישראלית.

פרטים נוספים והרשמה

ניתן לפנות לרכזת התכנית, ורד רזניק.

לשאלות, בנוגע להרשמה ניתן לפנות למרים אלעזרה.

תנאי קבלה

ממוצע 85 בלימודי התואר ועמידה בראיון קבלה. ניתן להתחיל בתכנית במקביל או לאחר שביצעו הכשרה מעשית בתחום הדעת. מסלול מצטיינים/ות נוסף לתחום הדיסציפלינרי. יצירת הבסיס האקדמי והמעשי שיסייע לבוגרים/ות להוביל למידה חדשנית. קבוצות קטנות והנחייה אישית. הצטרפות למסלול בוגרים/ות וקבלת תמיכה בכניסה להוראה. אפשרות לקבלת מלגה על סך 5,000₪ בכפוף לתנאי המלגה.

יתרונות ייחודיים

תכנית הלימודים

חשיפה לידע המחקרי והאקדמי העדכני ביותר בהוראה בינתחומית במדעי הרוח והחברה. התנסות בעיצוב למידה בינתחומית במודל סדור. הכשרה תיאורטית ומעשית בבתי-ספר מובילים בירושלים בשיתוף מורים המתמחים בלמידה בינתחומית.

מבנה התכנית במסלול הייחודי*

הכשרה מעשית ולימודים עיוניים ביום מלא בשבוע (יום ה') במשך שנה, כולל חופשת סמסטר. *במסגרת כלל לימודי תעודת ההוראה. לאור מתווה המל"ג החדש היקף התכנית במסלול בשני המקצועות הוא 54 נ"ז.
תכנית הוראת סינית

התכנית מיועדת למועמדים שהם תלמידי או בוגרי החוג ללימודי אסיה וכן לדוברי סינית כשפת-אם בעלי תואר אקדמי מתאים. התוכנית בשיתוף הפקולטה למדעי הרוח ומשרד החינוך, ותכלול גם הכשרה מעשית. הלימודים יקנו לבוגרים תעודת הוראה בסינית, לפי כללי המל"ג ומשרד החינוך ואפשרות לעבוד כמורים בבתי ספר ברחבי המדינה. שיטת ההוראה תהיה בהתאם לתקן האירופי העדכני ביותר להוראת שפות.

תנאי קבלה

התנאים הרגילים לתעודת הוראה (תלמידי תואר ראשון שנה ב' לפחות, ממוצע 80 ומעלה, ראיון קבלה). על מנת להתחיל בהכשרה המעשית בהוראת סינית יש לעמוד בתנאי מינימום של HSK ברמה 4 ו-HSKK (בחינת דיבור) ברמת הביניים . מי שיירשמו אך טרם הגיעו לשלב זה – למשל סטודנטים בשנה ב' לתואר -  יוכלו להתחיל בשנה זו בלימודי חינוך כלליים במסגרת דרישות לימודי ההוראה ולהצטרף להכשרה המעשית בהוראת סינית בשנה לאחר מכן (במידה ולא התקיים מבחן במועד המתאים לפני תחילת ההכשרה, ניתן להתחיל את ההכשרה לאור המלצת מורה לסינית מהיחידה ללימודי שפות, ולבצע את ההיבחנות במועד הקרוב ביותר הבא).

קורס מתקדם נוסף בשפה הסינית , מעבר ללימודי הבוגר הרגילים (* מותנה באישור תקציבי). פרט לכך, ילמדו הסטודנטים קורסים כלליים בחינוך ובהוראה, חלקם בקמפוס וחלקם במסגרת הכשרה מעשית כללית בחינוך בבתי ספר ברחבי ירושלים (כמו כל תלמיד אחר של תעודת הוראה). ניתן לסיים את כל התוכנית בשנה אחת או בשנתיים, לפי יכולותיו/שאר מחויבויותיו של הסטודנט.  ההתנסות המעשית תתבצע במספר אפיקים:

  • תצפיות והתנסות בהוראת סינית בבית ספר תיכון  + סדנה מתודית מלווה (בהנחית המפקחת על הוראת הסינית במשרד החינוך).
  • תצפיות והתנסות בהוראת סינית באוניברסיטה.
קורס "פדגוגיה של הוראת שפות זרות" (בהנחיית ראשת היחידה ללימודי שפות בפקולטה למדעי הרוח).

מבנה התוכנית

התוכנית מיועדת לסטודנטים בעלי מחויבות גבוהה ויכולות בשפה הסינית והיקפה 44 נ"ז.

קורסים להוראת השפה הסינית:
ההתנסות המעשית תתבצע במספר אפיקים:
- תצפיות והתנסות בהוראת סינית בבית ספר תיכון + סדנה מתודית מלווה (בהנחית המפקחת על הוראת הסינית במשרד החינוך).
- תצפיות והתנסות בהוראת סינית באוניברסיטה.
קורס "פדגוגיה של הוראת שפות זרות" (בהנחיית ראשת היחידה ללימודי שפות בפקולטה למדעי הרוח).
קורס מתקדם נוסף בשפה הסינית, מעבר ללימודי הבוגר הרגילים (* מותנה באישור תקציבי).
פרט לכך, ילמדו הסטודנטים קורסים כלליים בחינוך ובהוראה, חלקם בקמפוס וחלקם במסגרת הכשרה מעשית כללית בחינוך בבתי ספר ברחבי ירושלים (כמו כל תלמיד אחר של תעודת הוראה).
ניתן לסיים את כל התוכנית בשנה אחת או בשנתיים, לפי יכולותיו/שאר מחויבויותיו של הסטודנט. 

הוראת עברית לדוברי ערבית لغة عبرية للناطقين بالعربية

פתיחת התכנית מותנית בקבלת אישור תקציבי ממשרד החינוך ובמספר נרשמים מינימלי.

מטרות התכנית

מטרת התכנית להכשיר מורים להוראת השפה העברית בחברה הערבית, שישתלבו בעבודה במערכת החינוך במזרח ירושלים וברחבי המדינה בכלל. התכנית מיועדת לאקדמאים בעלי עברית ברמה גבוהה מאד, אשר ילמדו קורסי השלמה בלשון עברית וישתתפו בסדנאות מעשיות בתחום הוראת השפה כחלק מההכשרה לעבודת ההוראה בבתי ספר על-יסודיים. התכנית בתמיכת משרד החינוך ומנח"י-עיריית ירושלים.

תנאי קבלה شروط القبول

המסלול מיועד לאקדמאים העומדים בתנאים הבאים:

על המועמדים להיות בוגרי מוסד אקדמי בישראל, או לחילופין מוסד מחוץ לישראל המוכר ע"י האוניברסיטה העברית. עדיפות לבוגרי האוניברסיטה העברית. ממוצע  80 לפחות בלימודי תואר הבוגר. לתלמידי האוניברסיטה העברית בלבד: ניתן להירשם החל משנה ב' של תואר ראשון. עמידה במבחני רמה בשפה העברית:
  • סטודנטים באוניברסיטה העברית אשר סיימו בהצלחה לפחות את רמה ד';
  • סטודנטים אשר למדו שנת מכינה באוניברסיטה העברית וסיימו לפחות את רמה ד' (יש לצרף את גיליון הציונים של שנת המכינה);
  • סטודנטים שלא למדו במכינה או אינם תלמידי האוניברסיטה העברית:  עליהם להציג פטור במבחן יע"ל. קישור לאתר המבחן.

שימו לב: כאשר נרשמים ומעלים את כל המסמכים לאתר ההרשמה, חובה לצרף גם את המסמכים המעידים על רמת הפטור בשפה עברית.
לאחר תהליך סינון ראשוני של המתאימים, יתקיימו שלבים נוספים:
- מבחן קבלה (מבחן מיון ייערך למועמדים).
- עמידה בראיון קבלה וגילוי מוטיבציה להשתלבות במערכת החינוך בישראל.

משך הקורס וימי הלימודים

הלימודים במסלול יימשכו שנתיים, בימים ראשון וחמישי: חלק מהסמסטרים – ימים מלאים, וחלק מהסמסטרים – חצי יום. הלימודים כוללים קורסים עיוניים ומעשיים וכן הכשרה מעשית בבתי ספר. ההתנסות המעשית תיעשו במסגרת תכנית אקדמיה-כיתה - מדובר בהתנסות של יומיים בשבוע ובסך הכל 10 שעות. אחד הימים יהיה חמישי, ועוד יום ייקבע בתיאום מול ביה"ס.

מלגות

סטודנטים שיתקבלו לתכנית יזכו למלגה של 50% משכר הלימוד שתינתן ע"י האוניברסיטה. אם קיבלת פטור מתשלום שכר לימוד, בגין היותך עובד/ת / בן/בת עובד, לא תחולק המלגה. כמו כן, כל סטודנט שילמד בתכנית זכאי להגיש מועמדות למלגה של מפעל הפיס ומשרד החינוך: מלגת הפיס ומלגה מותנית ממשרד החינוך. מלגת הפיס מחייבת ביצוע פעילות התנדבותית בבתי ספר במהלך הלימודים בהיקף 80 שעות בשנה ומלגת משרד החינוך מותנית במחויבות להוראה במשך שנתיים לפחות לאחר סיום הלימודים לתעודת הוראה. התנאים והגובה של מלגות אלו נתונים להחלטת משרד החינוך.

תהליך הרישום והקבלה

  1. רישום לאוניברסיטה וללימודי הוראה.
  2. לעומדים בקריטריונים הכלליים לקבלה ללימודי הוראה: הזמנה לראיון אישי אצל רכזת תעודת הוראה וביצוע מבחן מיון ממוחשב בשפה העברית (ממבחן זה פטורים מי שלמדו בעבר את השפה העברית בביה"ס לתלמידים מחו"ל של האוניברסיטה וסיימו בהצלחה את לימודיהם שם בדרגה הגבוהה ביותר).
  3. לעוברים את השלב הקודם: מבחן מיון בכתב ובע"פ. 

רכזת התכנית

ד"ר אסמהאן מסרי-חרזאללה: asmahan.masry@mail.huji.ac.il

ניתן לפנות בשאלות.

أهداف البرنامج

يهدف البرنامج إلى تأهيل المعلمين وتزويدهم بالمهارات المطلوبة للقيام بمهام تدريس اللغة العبرية في المجتمع العربي، اذ يقوم  البرنامج على دمج المعلمين بالعمل التربوي في المدارس العربية التابعة لجهاز التعليم العربي العام في جميع أنحاء البلاد وفي القدس خاصًة. هذا البرنامج معد للأكاديميين متحدثي اللغة العبرية بمهارة ومستوى عالٍ، والذين سيتعلمون مساقات استكمال خاصة باللغة العبرية، وسيشاركون في ورشات عمل بمجال تدريس اللغة العبرية كجزء من عملية تأهيل وإعداد المعلمين للاندماج في  التدريس بالمدارس فوق الابتدائية (سابع- ثاني عشر). من الجدير ذكره أن هذا البرنامج مدعوم من وزارة التربية وقسم التربية والتعليم في بلدية القدس.

مدة المسار التعليم وأيام التعليم

تمتد فترة التعليم في المسار التعليمي لسنتين، وتتركز في أيام الأحد والخميس- 
يشمل التعليم مساقات نظرية ومساقات عملية، وكذلك تدريب مهني في المدارس.

المنح

يحظى الطلبة المقبولون في المسار التعليمي على منحة تعليمية مساوية لنصف (50%) مبلغ رسوم الدراسة في الجامعة.
كذلك، كل طالب يتعلم في البرنامج يحق له التسجل لمنحة "مفعال هابيس" ومنحة وزارة التربية: منحة "مفعال هبايس" أما منحة وزارة التربية.

  • منحة مفعال هبايس منوطة بتنفيذ 80 ساعة عمل تطوعي في المدارس في السنة الواحدة.
  • منحة وزارة التربية  منوطة بالالتزام لسنتين في مهنة التدريس بعد انهاء التعليم في برنامج شهادة التدريس.

سيرورة التسجيل والقبول

إن افتتاح البرنامج في العام الدراسي 2025-2024 منوط بالحصول على موافقة الميزانية من وزارة التربية والتعليم وعدد أدنى من المسجلين.
الطلاب الذين سجلوا للمسار التعليمي ويمتلكون المؤهلات والشروط التي ذكرت، سيتم دعوتهم الى امتحانات تصنيف في اللغة العبرية ولمقابلة دخول.

 مراحل التصنيف

تسجيل للجامعة لتعلم شهادة التدريس حسب التوجيهات المرفقة في الرابط أعلاه.  سيتم دعوة الطلبة، الذين لائموا الشروط العامة للتعلم في مسار شهادة التدريس، إلى مقابلة شخصية مع مركزة شهادة التدريس وسيطلب منهم إجراء امتحان تصنيف في اللغة العبرية، "محوسب" (الطلاب الذين تعلموا مستويات اللغة العبرية في مدرسة الطلاب من خارج البلاد على اسم روتبرغ في الجامعة، وأنهوا دراستهم هناك في نجاح تام حتى المستوى الأعلى ، يتم إعفاءهم من امتحان التصنيف في اللغة العبرية)    الناجحون بامتحان التصنيف في اللغة العبرية المحوسب، يتم دعوتهم الى اجراء امتحان تصنيف في اللغة العبرية كتابيًا وشفهيًّا.

مركزات البرنامج

 د. أسمهان مصري- حرزالله: asmahan.masry@mail.huji.ac.il
* مدعوون لطرح الأسئلة

תכנית הוראת מוסיקה

אנו מציעים לסטודנטים לתואר ראשון ושני בחוג למוסיקולוגיה בפקולטה למדעי הרוח מסלול ייעודי בו יצליחו לשלב לימודי הוראת מוסיקה במהלך התואר.
המסלול הייעודי בנוי על סמך העקרונות הבאים: הסטודנטים המעוניינים להיכלל במסלול הייעודי יעברו ראיון קבלה וצריכים לעמוד בתנאי הקבלה של המחלקה ללימודי הוראה. רק מי שיתקבלו, על דעת החוג למוסיקולוגיה והמחלקה ללימודי הוראה, יוכלו ליהנות מהתנאים המפורטים להלן.

היקף התוכנית:
  • מי שלומד/ת תוך כדי תואר ראשון או לאחר סיומו: 48 נ"ז. מצטיינים (ממוצע מעל 90): 44 נ"ז. מי שלומד/ת תוך כדי תואר שני או לאחר סיומו: 40 נ"ז.
  • שימו לב שחלק גדול מהיקף הנ"ז הוא השעות של ההכשרה המעשית.
  • ניתן לפרוס את התוכנית על תקופה שבין 2 ל-4 סמסטרים, לפי היכולות של כל סטודנט.

במסגרת קורסי 'אבני פינה' שמחויבים כל תלמידי הב"א בחוג למוסיקולוגיה, יוכלו המשתתפים במסלול הייעודי ללמוד 2 נ"ז של לימודי הוראה: התפתחות והתבגרות, או חינוך וחברה (שנחשבים לקורסים של מדעי החברה).
המסלול יהיה במתכונת של "תכנית אישית" במסגרת מסלול "אקדמיה-כיתה" של משרד החינוך. במסגרת תכנית "אקדמיה-כיתה" הסטודנטים נמצאים באחד מבתי הספר יחד עם המורה המכשיר/ה במשך 10 שעות בשבוע במשך כל השנה, מה שמאפשר התנסות משמעותית ולמידה מעשית בשדה החינוכי.
לימודי ההוראה יתבצעו במקביל או לאחר התואר. ניתן לסגור את תעודת ההוראה רק במקביל או לאחר קבלת אישור על סיום תואר ראשון.
הסטודנטים מהחוג למוסיקולוגיה שילמדו בתוכנית תוך כדי התואר יהיו זכאים למלגת שכ"ל של 60% (משכר הלימוד של תעודת הוראה) שתוענק ע"י החוג למוסיקולוגיה. המלגה תינתן לאחר סמסטר אחד של לימודי הוראה.
מועמדים שאינם מהחוג למוסיקולוגיה אך עומדים בתנאי הקבלה לתכנית יוכלו להשתתף בה, אך ללא המלגה הייעודית. 

לפרטים ניתן לפנות לד"ר בועז צבר, רכז הוראת מדעי הרוח במחלקה ללימודי הוראה.
פרטים לגבי הליכי ההרשמה נמצאים באתר המחלקה.
מבנה התכנית להוראת מוסיקה לבעלי תואר ראשון נמצא בקישור זה.

הזנק לחינוך מתמטי - מסלול משלב ללימודי תואר בוגר במתמטיקה / פיסיקה / מדעי המחשב ותעודת הוראה במתמטיקה

מיועדת לסטודנטים לתואר בוגר במתמטיקה או פיסיקה או מדעי המחשב שיעברו ריאיון קבלה ללימודי תעודת הוראה במסלול מצטיינים. המסלול כולל תכנית מלאה ללימודי תואר בוגר, חטיבה בחינוך (במסגרת התואר) ותעודת הוראה במתמטיקה לחינוך על-יסודי (כיתות ז'-י"ב כולל הכנה לבגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד). היקף התכנית 160 נ"ז.
משתתפי התכנית יהיו זכאים להנחה של 50% בשכר הלימוד ללימודי הוראה, וכן, למלגת קיום של 5000₪ לכל שנת לימודים מלאה (סה"כ 15,000₪). בנוסף, סטודנטים אלו יהיו זכאים גם למלגה של משרד החינוך (הלוואה  מותנית + מלגת פיס, סה"כ בהיקף של כ-20,000 ₪) למי שיתחייבו ללמד במהלך שנתיים לפחות לאחר תום לימודיהם.  
פרטים נוספים נמצאים בקישור זה. 
ניתן לפנות לד"ר עדי בן-דוד, רכזת אקדמית הוראת מתמטיקה, מדעי הטבע ומדעי המחשב.

הזנק להוראה - תכנית להסבת אנשי ונשות היי-טק ותעשיה עתירת ידע להוראת מתמטיקה

תיאור התכנית

המחלקה ללימודי הוראה בביה"ס לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס בשיתוף עם מכון איינשטיין למתמטיקה והמרכז הישראלי למצוינות בחינוך ובתמיכת קרן טראמפ מציעים תכנית להסבת אנשי ונשות היי-טק ותעשיה עתירת ידע מתמטי להוראת מתמטיקה, פיסיקה ומדמ"ח. התכנית מציעה מסלול הכשרה של שנת לימודים אחת, אשר לאחריה יכולים הבוגרים להשתלב בהוראה בבתי ספר על יסודיים. תכנית הלימודים מרוכזת ומתאימה לשבוע העבודה של עובדי הייטק. התכנית מבוססת על מודל הכשרה קלינית, שבו משולבים לימודים עיוניים בהתנסות מעשית בהוראה במגוון ביתי ספר (בית הספר יאסא – התיכון הישראלי למדעים ואומנויות, אורט גבעת רם, התיכון שליד האוניברסיטה) תוך חשיפה לדרכי לימוד ייחודיות המותאמות לחדשנות פדגוגית. ניתן דגש על הכרות עם מערכת החינוך העל-יסודית בישראל על רבדיה השונים. ההשתלבות בהוראה בבתי ספר לאחר סיום התכנית יכולה להיות במשרה מלאה או חלקית, לפי הרצון והיכולת של המועמדים.

מטרות התכנית

- להכשיר אנשי ונשות היי-טק ותעשיה עתירת ידע להוראת מתמטיקה, בבתי ספר על יסודיים.
- להעלות את מספר הלומדים מתמטיקה, בהיקף של 5 יחידות לימוד ולשפר את רמת ההוראה. 
להוביל לחינוך פרואקטיבי ולהשפיע על עתיד החברה הישראלית.

ראשת התכנית: ד"ר נעה כהן אליהו

הקבלה לתכנית מתבססת על שלוש אמות מידה עיקריות

ידע אקדמי במתמטיקה
תואר ראשון ומעלה במקצועות הבאים:
א. מתמטיקה ו/או פיסיקה ו/או מדעי המחשב או הנדסת חשמל ואלקטרוניקה או הנדסת מחשבים או הנדסת אווירונאוטיקה.
ב. מקצועות עתירי מתמטיקה, כגון: מהנדסים שאינם מצוינים בסעיף א, בוגרי אקטואריה, כימיה, כלכלה, ביוטכנולוגיה, סטטיסטיקה, ביולוגיה. 
תנאי סף
תואר ראשון באחד ממקצועות המתמטיקה המופיעים בסעיף א (שאינם דורשים קורסי השלמה במתמטיקה) או תואר ראשון באחד ממקצועות עתירי מתמטיקה המופיעים בסעיף ב (הדורשים השלמות דיסציפלינריות מסוימות).
עדיפות תינתן לבעלי תואר שני במקצועות אלו.

בעלי ניסיון תעסוקתי בתחום ההייטק / הטכנולוגיה /תעשיות עתירות ידע (כולל יוצאי שירות קבע ביחידות טכנולוגיות בצבא).
תנאי סף
מי שעבד לפחות שלוש שנים בהיקף של לפחות 75% משרה.
עדיפות תינתן ל:
- בעלי ניסיון בניהול צוות או בעבודה בצוות
- בעלי ניסיון בהדרכה
- בעלי מספר שנות ותק רב יותר בתחום

התאמה להוראה
- עמידה בראיון קבלה
- עמידה במבחן התאמה להוראת מתמטיקה 

מועמדים מתאימים יוזמנו למפגש הכרות ולתהליך המיון לתכנית.

הטבות לנרשמים

מלגת לימודים למתאימים (תודות לתורמים של ביה"ס לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס). אם קיבלת פטור מתשלום שכר לימוד, בגין היותך עובד/ת / בן/בת עובד, לא תחולק המלגה.
כמו כן, כל סטודנט שילמד בתכנית זכאי להגיש מועמדות למלגה של מפעל הפיס ומשרד החינוך. בשנה"ל תשפ"ד: מלגת מפעל הפיס בסך 5,000₪ או 10,000₪ ומלגה מותנית ממשרד החינוך בסך 11,500 ש"ח. מלגת מפעל הפיס מחייבת ביצוע פעילות התנדבותית בבתי ספר במהלך הלימודים בהיקף של 40 או 80 שעות בשנה ומלגת משרד החינוך מותנית במחויבות להוראה בהיקף 2/3 משרה במשך שנתיים לאחר סיום הלימודים. קבלת מלגת מפעל הפיס תלויה בקבלת ההלוואה המותנית. לא ניתן לקבל רק את מלגת מפעל הפיס. מידע נוסף על שתי המלגות רלוונטי לשנה"ל תשפ"ג נמצא באתר.
עזרה בהשמה להוראה בחינוך העל-יסודי.
תמיכה וליווי אישי וקבוצתי בשנתיים הראשונות בהוראה.

תהליך הרישום והקבלה

מוזמנים להגיש מועמדות אקדמאים שעומדים בתנאי הקבלה שפורטו, באמצעות רישום לאוניברסיטה וללימודי הוראה, לפי המוסבר בסדרי הרשמה ותנאי קבלה.
במערכת ההרשמה של המחלקה ללימודי הוראה (שלב 2 בקישור הקודם) יש להעלות את כל המסמכים המתאימים ולהירשם למסלול "הזנק להוראה".
סטודנטים הבאים מאוניברסיטאות בחו"ל, במקביל להרשמה ללימודים במחלקה ללימודי הוראה באמצעות טופס ההרשמה, חייבים להירשם במדור רישום וקבלת תלמידים מחו"ל - המחלקה למינהל תלמידים, בניין גולדשמידט, הר-הצופים, טל' 02-5881607.

התעניינות

יש לפנות לד"ר נעה כהן-אליהו: noa.cohen-eliyahu@mail.huji.ac.il ,052-8221179, או לד"ר עדי בן-דוד: adi.ben-david@mail.huji.ac.il, או למזכירות המחלקה ללימודי הוראה: 02-5882021,  miriamsha@savion.huji.ac.il.

פעילויות מיוחדות וקורסים 

פעילויות מיוחדות תשפ"ג
מפגש מתמטי בשוק תשפ"ב
כנס בנושא "זווית מבט על הוראת המתמטיקה בישראל" 2021

קורס פותרים ומחברים בעיות מתמטיות בהקשר שימושי
הקורס נלמד בסמסטר ב' במסגרת תעודת ההוראה באוניברסיטה העברית, שם לעצמו מטרה לפתח אצל פרחי ההוראה את היכולת ליצור בעיות מתמטיות אותנטיות ובעלות משמעות. הקורס התמקד בחשיבה יצירתית וביקורתית במטרה לעודד את הסטודנטים לראות עצמם כמחוללי למידה שיכולים להשפיע על תלמידים צעירים באמצעות פיתוח תכנים רלוונטיים. במהלך הקורס, יחשפו הסטודנטים לטכניקות מגוונות לחיבור בעיות מתמטיות, תוך שימת דגש על בעיות אותנטיות שמטרתן לעורר מוטיבציה פנימית ולהניע את התלמידים לעשייה מתמטית. הסטודנטים יעצבו בעצמם בעיות תוך קבלת פידבק תדיר. תרגילי פיתוח שונים יציבו את הסטודנטים בפני אילוצים שמטרתם להעצים את המודעות להיבטים מגוונים של המשימה: דיוק מתמטי, רלוונטיות לחיי התלמידים, גיוון מתמטי, שימוש בייצוגים ויזואליים, ואפשרות לאומדנים והכללות. בשלב האחרון של הקורס, ישתמשו הסטודנטים בכלי AI (כגון ChatGPT) כדי לשפר ולדייק את המשימות שפיתחו.