תכניות לגיל הרך

early_childhood_program_small_children.png

תכנית הט"ף - תכנית ביתית להורים וילדיהם בגילאי שנה עד 3
 

early_childhood_program_the_challenge.png

תכנית האתג"ר - תכנית ביתית להורים וילדיהם בגילאי 3 עד 5

 

early_childhood_program_family_experience.png

תכנית חוויה משפחתית - תכנית קבוצתית לגילאי 2 -3 שנים

 

early_childhood_program_home_to_school.png

תכנית מהבית לבית הספר - תכנית קבוצתית לגילאי גן חובה

 

early_childhood_program_after_the_bell.png

תכנית אחרי הצלצול - תכנית קבוצתית לילדי כיתה א'

התכניות לגיל הרך של בית הספר לחינוך על שם שלמה (סימור) פוקס

התכניות לגיל הרך של בית הספר לחינוך על שם שלמה (סימור) פוקס, באוניברסיטה העברית בירושלים, הינן תכניות הדרכה מניעתיות - הפועלות לקידום התפתחות מיטבית ומעניקות כלים להתמודדות עם אתגרים התפתחותיים ומצבי חיים, להורים וילדיהם בגיל הרך.

 

שלוש הנחות מרכזיות עומדות בבסיסן של התוכניות ואופן בנייתן

  1. השנים הראשונות בחייו של ילד הן בעלות חשיבות קריטית בהתפתחותו, בכל תחומי ההתפתחות- הרגשי, החברתי, השכלי והמוטורי
  2. ההורים מהווים את הדמויות הדומיננטיות והמשפיעות ביותר על התפתחות ילדם, בעיקר בשנות חייו הראשונות
  3. איכות הקשר בין ההורה לילדו בגיל הרך, מהווה גורם ראשון בהצלחת הילד במימוש הפוטנציאל שלו בכל תחומי החיים

מתוך אמונה בהנחות אלו, פותחו התכניות לגיל הרך, במטרה להביא לצמצום מספר הפעוטות והילדים הנמצאים בסיכון לפערי התפתחות באמצעות העצמת הילד, ההורה והקשר ביניהם.

 

מטרות התכניות

  1. חיזוק הילד בהשגת מטרות התפתחותיות תואמות גיל
    קידום של הילד בתחומים הרגשי- חברתי, המוטורי, השכלי והשפתי (בדגש על קידום מוכנות הילד לימודית ורגשית לקראת כניסתו לביה"ס, בתכניות לשכבות הבוגרות).
  2. חיזוק זהות ההורה כדמות משמעותית בהתפתחות ילדו
    העצמת ההורה דרך פיתוח ייחודיותו ומשמעותו בתפקידיו ההוריים, בהתפתחות ילדו.
  3. העצמת הקשר הורה-ילד
    חיזוק הקשר בין ההורה לילדו על ידי בילוי זמן איכות המדגיש הנאה משותפת והתמקדות ביכולות הילד וההורה.

התכניות הראשונות הוקמו ביחידה לגיל הרך של 'המכון לחקר הטיפוח בחינוך', החל מסוף שנות ה-60, בהובלת פרופ' אבימה לומברד ז"ל כתולדה של מחקר ארוך שנים. כיום, התכניות מופעלות במסגרת בית הספר לחינוך על שם שלמה (סימור) פוקס, וכוללות חמש תכניות שונות, לגילאי שנה עד 7.

שתי תכניות ביתיות - המופעלות בבית המשפחה:

  1. הט"ף תכנית דו שנתית, להורים ולפעוטות בני שנה עד שלוש שנים
  2. האתג"ר תכנית תלת שנתית, להורים ולילדים בני 3-6

שלוש תכניות קבוצתיות - תכניות קצרות טווח - חד סמיסטריאליות, לקבוצות המונות בין 10 ל-15 זוגות של הורים וילדים:

  1. 'חוויה משפחתית' להורים ולפעוטות בני שנה עד שלוש שנים
  2. 'מהבית לבית הספר' להורים ולילדי גן חובה, העולים לכיתה א' 
  3. 'אחרי הצלצול' להורים ולילדיהם- תלמידי כיתה א'

 

קהל יעד

התכניות מיועדות למשפחות צעירות מכלל האוכלוסיות והמגזרים בחברה הישראלית ונותנות מענה לצרכים חינוכיים ותרבותיים ייחודיים של הקבוצות השונות על ידי התאמת תכני התכניות ובעזרת מסגרות הפעלה גמישות. מידי שנה משתתפות בתכניות השונות משפחות מכ-25 ישובים בישראל: תושבים ותיקים ועולים חדשים מאתיופיה, יהודים חרדים, ערבים נוצרים, מוסלמים, בדואים, דרוזים ועוד.

התכניות זמינות בשפות: עברית וערבית, וכן התכניות לשכבות הגיל הבוגרות זמינות גם בפורמט המותאם לחברה החרדית.

כל התכניות מלוות בהנחיה והדרכה מקצועית, המסופקת על ידי האוניברסיטה, מאת נשות מקצוע לגיל הרך- בעלות תארים מתקדמים וניסיון רב בתחום. המנחות מלוות את צוות העובדים ביישוב המפעיל, מרגע בחירת התכנית ועד סיומה, בכל הסוגיות המקצועיות שעולות במסגרתה.

התכניות מפוקחות על ידי אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך וניתן להפעילן במסגרת פעילות הרווחה החינוכית בישובים ברחבי הארץ ובמסגרת התכנית הלאומית - 360 לילדים ונוער בסיכון.

 

ייחוד התכניות לגיל הרך של בית הספר לחינוך על שם שלמה (סימור) פוקס

- תכניות התערבות ביתיות
- עבודה עם הורים לגיבוש זהותם ההורית כמשמעותיים בהתפתחות ילדם
- כל תכנית מלווה בערכת הפעלה אישית עבור כל משפחה, המותאמת מבחינה התפתחותית לגיל הילדים
- מתן מענה מתמשך לרצף גילים: מלידה ועד גיל שבע
- התאמה תרבותית למגוון המגזרים בחברה הישראלית (שפות ערכות ההפעלה: עברית וערבית)
- התכניות נוצרו ופותחו באוניברסיטה העברית ומושתתות על ספרות מקצועית ומחקר ארוך שנים
- ליווי מקצועי על ידי מנחות המומחיות לתחום הגיל הרך, מטעם האוניברסיטה לאורך כל הפעלת התכנית
- צוות המנחות מורכב מנציגות מכל קשת האוכלוסיות בישראל וכן פרוס לכל אורכה של המדינה

 

תכנית האתג"ר בעולם

מודל תכנית האתג"ר נרכש על ידי מספר רב של מדינות בחו"ל- תחת השם HIPPY International (Home Instruction for Parents of Preschool Youngsters). וכיום מיושם בארצות הברית (כ30,000 משפחות בשנה), אוסטרליה, אוסטריה, ארגנטינה, גרמניה, דנמרק, ניו זילנד, פינלנד, צ'ילה, קנדה ועוד.

חומרי התכנית קיימים בשפות: עברית, ערבית, אנגלית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, טורקית, הולנדית, פאפיימנטו, אמהרית, סינית, רוסית ומאורית.

  • התכנית צוטטה בדו"ח של אונסק"ו המוקדש לחינוך – Strong Foundations: Early Childhood Care and Education, EFA Global Monitoring Report (2007), Paris: UNESCO (p. 145):

"In many countries where parents have limited access to formal ECCE programs, governments and NGOs develop parenting programs to improve the quality of care and education that young children receive (Evans, 2006). For example, the international HIPPY program provides parents with support and information to help them accomplish their role as first educator effectively" (Westheimer, 2003).

  • התכנית זכתה בפרס- Foundation and Asuoka, 2014 Lego.
  • בארה"ב, נבחרה התכנית כאחת מ-7 התכניות הביתיות המצליחות ביותר לגיל הרך- מתוך מאות תכניות.
  • ביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר ואשתו, מזכירת המדינה של ארה"ב לשעבר, הילארי קלינטון, היו מיוזמי יישומה של התכנית ברחבי ארה"ב: " ...התוודעתי לתכנית המקנה לילדים מיומנויות ומסייעת להם זמן רב לפני כניסתם לבית הספר, כשמוחם, רגשותיהם ותפיסותיהם נמצאים עדיין בשלבי התפתחות. בשנים האלה ההורים הם המורים החשובים ביותר של ילדיהם. כמעט כל ההורים שואפים למלא כהלכה תפקיד זה, אך מסיבות שונות הם לא שולטים די במיומנויות הנדרשות לשם כך...  ... HIPPY מעצימה את ההורים כסוכני החינוך הראשונים של ילדיהם על ידי הקניית כלים, פיתוח מיומנויות וכישורים וחיזוק ביטחונם לעבוד עם ילדיהם בבית המשפחה...  ...תקוותי היא שתכנית HIPPY תיושם בכל קהילה שיש בה שיעור משמעותי של אימהות חד-הוריות או הורים עניים וחסרי השכלה. כל מי שנכח אי פעם בטקס סיום של תכנית HIPPY וחזה בגאווה ובביטחון העצמי שהקרינו ההורים והילדים, היה מצטרף לתקווה זו" (ביל קלינטון).
  •  

ייחוד התכניות לגיל הרך כמענה מותאם בהתמודדות עם השלכות מגפת הקורונה בישראל

הגיל הרך, כאמור, מהווה את השנים הראשונות לחיי הילד- להן השפעה דרמטית על התפתחותו המוחית ובהן חלונות זמן קריטיים לרכישת יכולות שכליות, שפתיות, רגשיות, חברתיות ומוטוריות. חוסר היציבות בתקופת הקורונה לצד הפסד ימי לימוד רבים בשתי שנות הלימודים תש"פ ותשפ"א, מהווים סיכון גדול להיווצרות עיכוב ופגיעה ברכישת אבני דרך משמעותיות בהתפתחות הילדים, במיוחד עבור הילדים בשכבות הגיל של גן חובה וכיתה א', הנמצאים בחלון זמן קריטי לרכישת יכולות הקריאה והכתיבה ופיתוח יכולות חשיבה חשבונית.

התכניות לגיל הרך של בית הספר לחינוך על שם שלמה (סימור) פוקס מספקות מענה איכותי לצרכים המאתגרים שנוצרו בעקבות הקורונה בזכות מטרות התכניות ומבניהן הייחודי:

  1. בבסיס הנחות התכניות נמצאים ההורים כמקור המשמעותי ביותר בהשפעה על התפתחות ילדם- כך שהתכניות מובנות מראש לתמיכה בהורים בליווי ילדיהם בהתפתחות הלימודית, הרגשית והחברתית.
  2. קשרי ההדרכה- עליהם מבוססות התכניות, בין צוותי ההדרכה להורים, המדגישים הקשבה, אמון ותמיכה רגשית, מאפשרים החזקה והכלה של ההורים בהתמודדותם והתמודדות ילדיהם עם אתגרי התקופה.
  3. התכניות מלוות בערכות הפעלה אישיות- עבור כל משפחה המשתתפת בתכנית, לחיזוק הילדים ברכישת אבני הדרך ההתפתחותיות של בני גילם- כך שהערכות מותאמות לגיל הילדים בכל תחומי ההתפתחות וכן מותאמות להדרכת הורים כמתווכי הלמידה הראשיים של תכני התכניות.

בשנה האחרונה עמלנו על התאמת התכניות לאתגרי התקופה- יצרנו מודלי הפעלה לכל תכנית המאפשרים עבודה מרחוק באמצעים דיגיטליים, וכן בנינו פורמטים מיוחדים של פגישות פרונטליות- העומדים בתקנות משרד הבריאות- כל זאת על מנת לוודא כי נוכל להמשיך לקיים את התכניות בכל תנאי.

בידנו מענים איכותיים המותאמים לצרכים המורכבים העולים בעקבות משבר הקורונה ונשמח לשתף פעולה למען רווחת ילדי ישראל ומשפחותיהם.