check
מיינדפולנס - קשיבות, הקשבה, וויסות ומה שביניהם | בית הספר לחינוך

מיינדפולנס - קשיבות, הקשבה, וויסות ומה שביניהם

ריכוז אקדמי והנחיה: סיגל בירן- אבוחצירה

רקע

הרבה מאי הנחת ביומיום שלנו, קשור לוויכוח ומאבק עם הפער בין מה שרצינו שיקרה, לבין מה שקורה בפועל. אוטומטים הישרדותיים מנהלים אותנו, גם כשאין "סכנה" ממשית. מתי היתה הפעם האחרונה שעצרנו בדרך לעבודה, להריח פרח? לשים לב לעננים? שהרגשנו שאנחנו מספיקים מה שאפשר ומגיע לנו לעצור רגע ולנוח? שישבנו עם אדם יקר והקשבנו הקשבה מלאה?ישבנו עם עצמנו בנחת וכוס קפה? שמצאנו את עצמנו חושבים שמרחב פנימי של הקשבה, סקרנות, נוכחות, נראה כמו חלום שנממש בפנסיה...

מטרת התכנית

מיינדפולנס- קשיבות, היא שפה הכוללת איכות, הבנה ותרגול של המודעות העולה מנוכחות מכוונת בכאן ועכשיו, בהסכמה למה שיש.

התכנית שלנו תכיל שני חלקים:

חלק א'

בו הפרוטוקול המובנה, לפי KABBAT-ZIN הכולל תשעה מפגשי לימוד ותרגול של השיטה והגישה של הפחתת לחצים באמצעות מודעות קשובה (M.B.S.R).

חלק ב'

בו הזדמנות להעמיק בתרגול וישום תובנות מיינדפוליות בכלל ובהקשר של הקשבה וויסות עצמי בפרט.

נעמיק ונלמד דרכים ליישום התובנות והכלים הנלמדים, בעולם העשייה והעבודה שלנו.

הקורס יערך כסדנא במסגרת קורס "היברידי" מקוון , שמטרתו להזמין את אנשי ההוראה , החינוך והטיפול לנוע פנימה, להסכים להתיחס אל עצמנו כ"קליינטים" ולטפח יכולת נוכחות באופן המשליך על כל תחומי העיסוק. להניח מעט לנטיה הגורפת שלנו להיות ב DOING ולפנות לטפח את הBEING.

רציונל

דחוף שמשתלט על החשוב , רדיפה אחרי הזמן, רעשים בלתי פוסקים בתודעה על מה לא הספקנו, חווית לחץ כרוני, הם מצבים שכולנו מכירים. אולי אפילו מתיחסים אליהם כבלתי נמנעים. האמנם? קורס קשיבות/מיינדפולנס הוא הזדמנות ללמוד ולתרגל אפשרות לפגוש את המציאות מזוויות אחרות, מתוך עוגן פנימי יותר יציב וזמין, למרות טלטלות היומיום.

בעבודה חינוכית/טיפולית, כשאנו מכוונים להיטיב עם האנשים סביבנו, לרובנו יש נטיה לשכוח את חשיבות ההזנה והתמיכה בעצמנו, כמשאב. מדדים כמו עייפות מתמשכת, חוסר סבלנות חוסר עניין, חווית שחיקה הם חלק ממה שאנחנו פוגשים כשאנחנו עוצרים רגע ושמים לב.

הקורס בנוי על פרוטוקול רב שנים, מגובה באלפי מחקרים המראים את הקשר בין תרגול קשיבות לבין מדדי איכות חיים כמו חוסן, גישה מיטיבה, נדיבות, וחמלה.

בנוסף, נתייחס בקורס למרחב של וויסות עצמי, דרך מודעות, ידע ותיקוף השונות האישית. כל אחד מאיתנו, מאופיין בפרופיל פיזיולוגי מולד, המשפיע ישירות על רמת הפניות, על יכולת ההתמודדות, ועל מה תחשב עבורנו סביבה מיטיבה.נלמד על הפרופילים האישיים, על דרכי זיהוי שלהם, דרכים להתאמת סביבה, להתמודדות, למתן לגיטימציה.

הקורס יתיחס ליחסי הגומלין בין קשיבות לוויסות עצמי, כמו גם להעמקת יכולת ההקשבה, פנימה והחוצה, כביטוי לחווית "נוכחות".

כחלק ממטלות הקורס, יבנו המשתתפים תוכנית ישומית של התובנות והכלים הנרכשים, לחיי היומיום ולמקום עבודתם.

קהל היעד של התכנית

התכנית מיועדת לאנשי מקצוע בתחומי חינוך והוראה, חינוך בלתי פורמלי, מטפלים פרא-רפואיים (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיו-תרפיסטים, מטפלים באומנויות וכו') ולכל מי שמעוניין לחנך ולטפל בעצמו ובסביבת.

כאמור, מדובר בתכנית שחלקה הראשון נחקר לעומק, בכיווני חינוך ובריאות בכלל ובחקר המוח ואיכות חיים בפרט, תכנית שעשויה לעניין כל אדם  "חוקר" , המעוניין ללמוד דרך חוויה אישית על תהליכי שינוי, התומכים בטיפוח אפשרות בחירה וניהול עצמי.

פרטי הקורס

קורס בן 60 שעות אקדמיות, בימי שני החל מ השעה 16:30. הקורס יהיה היברידי וישלב למידה במפגשי זום עם למידה פרונטלית ולמידה א- סינכרונית.

פתיחה מתוכננת

נובמבר 2021 - הפתיחה תלויה במספר הנרשמים

דרישות התכנית

  • תואר ראשון 
  • עמידה במטלות הקורס
  • נוכחות חובה (מעל 20% היעדרות הקורס לא יוכר)
  • אפשרות לשתף בדילמה או במקרה מהשדה (ללא פרטים מזהים)

עלויות

  • דמי הרשמה וטיפול: 300 ₪. ישולמו עם ההרשמה לתכנית
  • שכר לימוד : 2,450 ₪. 
  • עלויות נוספות: למעוניינים בחניה בקמפוס הר הצופים במפגשים הפרונטליים: 110 ₪
  • התשלומים יבוצעו באמצעות כרטיס אשראי בלבד, בממשק דיגיטלי מקוון.
  • עובדי הוראה בשבתון: התשלום המלא יבוצע על ידי הנרשם מול המחלקה להשתלמויות ופיתוח מקצועי. את החלק הממומן על ידי הקרן, יקבל הנרשם ישירות מהם, בכפוף לנהלי ולאישור הקרן

הכרות וגמולים

 הכרה לגמול השתלמות לעובדי הוראה, פיתוח מקצועי ב"אופק חדש" של 30 שעות מתוך ה - 60 וכן, מימון קרנות ההשתלמות-בהתאם להנחיות משרד החינוך ובכפוף לאישורם.

פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים ונתונה לשינויים

על המרצה

סיגל בירן אבוחצירה, מרפאה בעיסוק ומתרגלת קשיבות משנת 1986. מטפלת מדריכה ומרצה בתחומי וויסות והתפתחות. הכשרה להנחיית מיינדפולנס במכון מודע, המרכז הבינתחומי, ואוניברסיטת בן גוריון. הכשרה הכוללת גם קורסי העמקה בתחומי חמלה, דכאון וחרדה. מלמדת "מיינדפולנס" בבית הספר לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים וכן, במסגרות פרטיות. תחומי עניין אישי וחקר כוללים עיסוק בשאלות כגון- מה מאפשר הסכמה לנוע פנימה כדי ליצור שינוי, מה תומך באופן אופטימלי בעשיה משמעותית, מתוך הכרה בקשרים בין מרכיבי מצב נתון, היחס אליו, המפה האישית והאנושיות המשותפת.

טופס הרשמה וטופס תשלום

טופס הרשמה - מיינדפולנס

טופס תשלום - מיינדפולנס