תכניות לימודים תשפ"א

מטרת הלימודים

לערוך היכרות ראשונית עם הדיסציפלינות העומדות ביסוד חקר החינוך, עם הגישה המדעית, עם המחקר המדעי ועם תופעות מרכזיות בתהליך החינוכי ובמערכות החינוך.

תנאי קבלה

לשנה א': ראו ב"מדריך לנרשם החדש".

לשנה ב' ומעלה: המועמדים נדרשים לעמוד בסף הקבלה לשנה א'. הזיכויים על לימודים קודמים ייקבעו עם יועץ החוג.[1]

סדר הלימודים לתואר ראשון

הלימודים לתואר הראשון בחוג הם במסלול דו-חוגי והחל משנה ב' ניתן להתקבל למסלול חד-חוגי  

החל משנה"ל תשע"ט כל תלמידי בוגר מחויבים בקורס בשפה האנגלית בהיקף 2 נ"ז בחוג לחינוך.

ריכוז מסלולי לימוד ונקודות זכות

לימודי חובה

שנה א' - 15 נ"ז

  • מבוא לפילוסופיה של החינוך - 3 נ"ז
  • קריאת טקסטים במחשבת החינוך - 2 נ"ז
  • מבוא לסוציולוגיה של החינוך - 3 נ"ז
  • קורס חובת בחירה בסוציולוגיה - 2 נ"ז
  • מבוא לפסיכולוגיה של החינוך - 2.5 נ"ז
  • תאוריות למידה - 2.5 נ"ז
  • השתתפות בניסויים - 0      נ"ז

כמו כן על התלמידים להשתתף בקורס מתוקשב "הדרכה בשימוש בספרייה".

תנאי המעבר לשנה ב': ציון  עובר (60 לפחות) בכל קורסי החובה של שנה א'.

שנה ב - 15 נ"ז

  • הכרת המעשה החינוכי[2] - 3 נ"ז
  • הכרת מערכת החינוך הישראלית - 2 נ"ז
  • סוגיות מחקר בחינוך - 3 נ"ז
  • קורס איכותני - 2 נ"ז
  • מיומנויות יסוד בקריאה ובכתיבה אקדמית - 2 נ"ז
  • סטטיסטיקה לחינוך - 3 נ"ז

שנה ג'

  • סמינר - 4 נ"ז
  • לימודי בחירה[3] - להשלמת מכסת הנז"ים בחוג לחינוך.
  • "אבני פינה"[4] - 4 נ"ז תחום ניסויי

עבודות סמינריוניות[5]

על התלמידים לכתוב עבודה סמינריוניות אחת. תלמידים הלומדים במסלול חד-חוגי  יכתבו שתי עבודות סמינריוניות בחינוך. את העבודה הסמינריונית ניתן לכתוב רק בקורסים המוגדרים סמינר.

פטור מקורסי חובה

  • בקורסי חובה מסוימים קיימת חובת פטור לתלמידים הלומדים קורס שקול בחוג אחר. במקרה זה, ימירו התלמידים קורס זה בקורסי בחירה באותו היקף של נ"ז (לא כולל סמינריונים).
  • בקורסי חובה מסוימים קיימת רשות פטור לתלמידים הלומדים קורס שקול בחוג אחר. במקרה זה, יכולים התלמידים ללמוד קורס זה במסגרת החוג לחינוך או להמירו באחד מקורסי הבחירה באותו היקף של נ"ז (לא כולל סמינריונים).
  • פירוט הפטורים מו- פיע ברשימת קורסי החובה בתכנית הלימודים.
  • הפטור הניתן לקורס חובה הוא על תנאי עד לקבלת ציון עובר (60 לפחות) בקורס השקול לקורס בחוג אחר בעטיו ניתן הפטור.
  • תלמידי שנה א' הפטורים מאחד המבואות, רשאים ללמוד קורסי בחירה מתקדמים על פי רשימת הקורסים המופיעה בתכנית הלימודים, על בסיס מקום פנוי.

מיקודים בלימודי הבוגר

תלמידי הבוגר רשאים להתמקד בתחום לימודים אחד מבין ארבעה בהיקף 12 נ"ז. לימודי המיקוד יוכנסו כהערה בגיליון הציונים בלבד.

להלן רשימת התחומים בהם ניתן להתמקד:

  • מנהיגות, תהליכים ארגוניים וחברתיים
  • תהליכים תוך-אישיים ובין-אישיים
  • הגות חינוכית בעולם משתנה
  • למידה והוראה בעידן הידע

בוגר דו חוגי במדע המדינה ובחינוך בהדגש מנהיגות חברתית חינוכית

מרצים אחראים – פרופ' עדנה לומסקי-פדר פרופ' שאול שנהב

מטרת הלימודים היא להציע לתלמידי התואר הראשון מסגרת מיוחדת ויוקרתית המיועדת לסטודנטים הרואים עצמם פעילים חברתית בחברה האזרחית ובשדה החינוך. נקודת המוצא של המסלול היא שמנהיגים חברתיים הם בעלי ידע, חזון ופרספקטיבה רחבה בתחום פעילותם, קשובים לשינויים, בעלי יכולת להניע תהליכים ולהוביל מהלכים יצירתיים ואחראיים. כדי לענות להגדרה זו של מנהיגות, המסלול מאגד בתוכו עולמות תוכן מגוונים המעוגנים בשתי דיסציפלינות: מדע המדינה וחינוך.

בסיום הלימודים הסטודנטים יהיו זכאים לתואר ראשון במדע המדינה ובחינוך וכן לאישור בגיליון הציונים על לימודי הדגש בתכנית למנהיגות חברתית חינוכית.

עקרונות מנחים

הסטודנטים ילמדו בתואר דו חוגי מדע מדינה וחינוך – שני החוגים במתכונת דו חוגית.

לתכנית הלימודים ארבעה רכיבים:

  • קורסי חובה כלליים בכל אחד מן החוגים
  • קורסי חובה ייעודיים של התכנית
  • שעורי בחירה, ליבה וסמינר
  • שעורי חובה פקולטטיים ואוניברסיטאיים (אבני פינה)

סיכום התכנית

פירוט

מדע המדינה

חינוך

קורסי חובה ייעודיים משותפים

14 נ"ז (8 בחינוך ו- 6 במדע המדינה)

קורסי חובה

24 נ"ז

24 נ"ז

שיעורי ליבה

6-10 נ"ז

 

שיעורי בחירה/הרחבה

10-14 נ"ז

24 נ"ז

סמינר

6-8 נ"ז

4 נ"ז

שיעורי אבני פינה

4 נ"ז

 

סה"כ

60 נ"ז

60 נ"ז

פרוט המסלול

פעילות משותפת וקורסים ייעודיים

  • במסגרת התכנית ילמדו שיעורים ייעודיים בהיקף של 10 נ"ז שיעסקו בהיבטים שונים של מנהיגות ויזמות בשדה החינוך ובחברה האזרחית.
  • בנוסף ישתתפו הסטודנטים בפורום למנהיגים חברתיים-חינוכיים שמטרותיו להפגישם עם פעילים מהשדה וחוקרים מהתחום וכן ליצור שיח משותף וקהילה לומדת.

ביה"ס לחינוך

קורסי חובה כלליים – סה"כ 36 נ"ז

שנה א'

  • מבוא לפסיכולוגיה של החינוך - 2.5 נ"ז
  • תאוריות למידה - 2.5 נ"ז
  • מבוא לסוציולוגיה של החינוך - 3 נ"ז
  • קורס חובת בחירה בסוציולוגיה - 2 נ"ז
  • מבוא לפילוסופיה של החינוך - 3 נ"ז
  • קריאת טקסטים במחשבת החינוך - 2 נ"ז
  • השיעור במיומנויות אקדמיות יינתן במדע המדינה.

שנה ב'

  • סטטיסטיקה לחינוך - 3 נ"ז
  • הכרת המעשה החינוכי - 3 נ"ז
  • הכרת מערכת החינוך - 2 נ"ז
  • סוגיות במחקר חינוכי - 3 נ"ז

קורסים יעודיים

  • מכורסת השר ועד הכסא בכיתה: פוליטיקה, יוזמה ומעשה בשדה החינוך - 2 נ"ז
  • חינוך רב תרבותי - 2 נ"ז
  • תאוריות ותהליכים ארגוניים וישומיהם בחינוך - 4 נ"ז

במהלך התואר חייבים הסטודנטים ללמוד קורס בשפה האנגלית בהיקף 2 נ"ז בחוג לחינוך.

לימודי תעודת הוראה באזרחות

מילוי תפקידים משמעותיים בשדה החינוך בישראל מחייב גם הכרות 'מלמטה' עם מערכת החינוך. לפיכך, המשתתפים בתכנית יוכלו להרשם לתכנית מקוצרת וייעודית לקבלת תעודת הוראה באזרחות, במחלקה ללימודי הוראה בביה"ס לחינוך. היקף התכנית 36 נ"ז וניתן להירשם אליה החל מסמסטר ב' בשנה השניה ללימודים, ולסיים אותה תוך ארבעה סמסטרים.  

מדע המדינה

קורסי חובה – סה"כ 24 נ"ז

שנה א'

  • מבוא למדע המדינה - 4 נ"ז
  • מבוא למדע המדינה – תרגיל וכתיבה מדעית - 2 נ"ז
  • פוליטיקה השוואתית: מוסדות ותהליכים - 2 נ"ז
  • משטר מדינת ישראל - 2 נ"ז
  • יסודות המחשבה המדינית א' - 2 נ"ז

שנה ב'

  • מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו - 4 נ"ז
  • מחשבה מדינית מודרנית - 2 נ"ז
  • יסודות המנהל הציבורי - 2 נ"ז
  • סטטיסטיקה ושיטות מחקר ילמדו בחינוך

שנה ג' (חובה להדגש בלבד)

  • ארגונים ציבוריים: תיאוריה ומעשה (4 נ"ז).

קורסים ייעודיים

  • מבוא למנהיגות - 2 נ"ז
  • מנהיגות מחוללת שינוי - 2 נ"ז
  • סדנה במנהיגות חינוכית חברתית – משותפת לכל המחזורים - 1 נ"ז בשנה ב' + 1 נ"ז בשנה ג'. שנה א' השתתפות חובה ללא נ"ז.

במהלך התואר חייבים הסטודנטים ללמוד קורס/ים בשפה האנגלית בהיקף של 2 נ"ז לפחות מתוך לימודי הבחירה/ליבה במחלקה למדע המדינה.


[1] תלמידים אלה חייבים להציג פטור משפה זרה ראשונה (מהיחידה לאנגלית שפה זרה של  האוניברסיטה העברית), לפני קבלתם לחוג.

[2] בעלי תעודת בוגר ממכללה מוכרת או בעלי ותק של 5 שנים או יותר בהוראה פטורים מהקורס: "הכרת המעשה החינוכי" ועליהם להשלים את מכסת הנ"ז החסרה מתוך קורסי בחירה. לקבלת הפטור יש להגיש בקשה לוועדת הוראה.

[3] יתרת הקורסים להשלמת מכסת הנ"ז הנדרשות לתואר בחוג לחינוך תיעשה מתוך רשימת קורסי הבחירה של שנים ב'-ג'.

[4] על התלמידים שחוגם השני בפקולטה אחרת להגיע למזכירות החוג לייעוץ, ראו עמ' 82 ואילך.

[5] כתיבת העבודה הסמינריונית אינה מקנה נ"ז, אך ציון העבודה ייחשב בשקלול הסופי לתואר כ-4 נ"ז.