שאלות ותשובות

FAQ

 

מהי תוכנית הלימודים בתוכנית?

הלימודים מתפרסים על פני שניים-שלושה ימי לימודים. ליתר פירוט, בשנה א' קורסי החובה מתפרסים על פני יומיים ובנוסף יש קורסי בחירה שחלקם ניתנים כמובן בימים אחרים של השבוע. בשנה ב' הלימודים מתפרסים על פני שלושה ימים. הלימודים מתבצעים בקליניקה לאבחון לקויות למידה באוניברסיטה העברית (קמפוס הר הצופים). בשל אופיה ההכשרתי של התוכנית, כל הסטודנטים מחוייבים לתוכנית לימודים מלאה, ללא אפשרות לפרוס את הלימודים.

מה התואר מקנה?

התואר מקנה תוארMA בחינוך בתוכנית לקויות למידה שמשמעותה שבוגרי התכנית הם מומחים בלקויות למידה. רבים מבוגרי המגמה מועסקים כמתלי"ם (מורה-מאבחנת ומטפלת בלקויות למידה) בבתי ספר. שימו לב, כדי לשמש כמת"לית נדרשת תעודת הוראה בנוסף לתואר השני. רבים אחרים משמשים כמאבחנים ומטפלים בלקויות למידה בילדים ומבוגרים במכוני אבחון שונים (במוסדות להשכלה גבוהה, במסגרות פרטיות ועוד).

במה הלימודים מתמקדים?

 להלן מספר מאפיינים מרכזיים של התוכנית שלנו:

  • חשיבות מרכזית להבנת הבסיס הנוירוקוגניטיבי של מיומנויות אקדמיות בכלל ושל לקויות למידה בפרט (התמקדות בשפה עם דגש על קריאה, מתמטיקה וקשב). התייחסות לזיכרון עבודה, קשב וליקויי קשב כנדבכים חשובים בלקויות למידה.
  • הכשרה בתחום המדידה וההערכה בהקשר של אבחון וטיפול לקויות למידה. 
  • גישור בין ההיבטים התיאורטיים לבין ההיבטים הפרקטיים של לקויות למידה (כלומר הקפדה על שימוש בכלי אבחון ושיטות טיפול מבוססי מחקר בקליניקה).

ממי אפשר לבקש המלצה?

יש צורך בשתי המלצות, לפחות אחת מהן אקדמית (כלומר ממרצה שלמדתם אצלו או אצלה. הרצוי ביותר – מנחה לעבודה סמינריונית). אם ההמלצה השנייה היא ממקום עבודה, עליה להיות מהאחראי הישיר. אם היא ממסגרת התנדבותית, עליה להיות מאיש מקצוע האחראי על ההתנדבות. טופס ההמלצה נמצא במערכת ההרשמה לבית הספר לחינוך.

האם ניתן להגיש מועמדות במהלך השנה השלישית לתואר הראשון?

כן. עם זאת, שימו לב שגם במקרה זה עליכם לעמוד בתנאי הקבלה הבסיסיים להגשת מועמדות (ממוצע מעל 83) כולל שתי המלצות וקורות חיים. כלומר - לא תתאפשר קבלה על תנאי. סטודנטים שיתקבלו במהלך שנתם האחרונה לתואר הראשון מתחייבים לסיים את חובות התואר הראשון עד לתחילת הלימודים לתואר השני.

האם התואר מקנה תעודת הוראה?

לא. ניתן לשלב לימודי תעודת הוראה בחינוך מיוחד. פרטים נוספים

האם יש צורך בלימודי השלמה?

סטודנטים שאינם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה במחקר חינוכי. כמו כן, יתכן שתידרשנה השלמות של קורס בסטטיסטיקה, קוגניציה ו/או פסיכולוגיה התפתחותית. הדרישה להשלמות תיקבע על סמך גיליון הציונים של התואר הראשון לאחר הקבלה ללימודים בתכנית. יש לציין שגם בוגרי החוג לחינוך עשויים להידרש לקורסי השלמה. קורסי ההשלמה מפורטים בשנתון בתוכנית הלימודים של המגמה ללקויות למידה. את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים בתוכנית.

כיצד לכתוב את קורות החיים הנדרשים להרשמה?

יש לשלוח קורות חיים בנוסח סטנדרטי פורמלי. סעיפים נדרשים הם: השכלה (כולל פרסים ומלגות, אם יש), ניסיון מקצועי (כולל ניסיון בהוראה, אם יש), ניסיון אקדמי (עבודה מחקרית) וכישורים נוספים (שפות, תוכנות מחשב וכולי). ניתן לציין גם את נושאי העבודות הסמינריוניות, תחומי עניין אקדמיים ופעילויות קהילתיות. בתוך כל סעיף יש לציין את הניסיון הרלוונטי בסדר כרונולוגי יורד (מהעכשווי ועד למוקדם). אין לחזור על אותו המידע בסעיפים שונים. יש לכתוב בסגנון מקצועי ותמציתי.

כיצד מתבצע תהליך המיון?

לאחר בדיקה של נתוני המועמדים יקבלו המתאימים זימון לראיון אישי. הראיון יעסוק בהתאמתו של המועמד/ת לתוכנית הלימודים במישור האקדמי ובמישור הקליני. בין השאר, המועמדים יתבקשו לתאר את העבודה הסמינריוניות שכתבו בתואר הראשון או מחקר אחר בו הם מעורבים.